Vatten vid lösdrift

AnnaKarinA

Trådstartare
Hur gör ni som har era hästar på lösdrift för att hästarna ska kunna ha tillgång på vatten? Jag ger vatten i badkar men när det är så kallt som det är nu fryser allt till en klump och proppen lyfts och vattnet åker ut. Ger i ett plastkar istället men det som känns taskigt är att det kan ju inte vara gott att dricka iskallt vatten när det är -20 ute?

Sv: Vatten vid lösdrift

Vi har frostfria vattenkoppar det kostar endel men är kanon aldrig isvatten eller risk för att det ska ta slut :bump:

Javisst, helt perfekt. Det är bara det att valacken vägrar dricka ur vattenkoppar och stoet plaskar och leker med dem..... :devil:

Doppvärmare i badkaret!
Alltid isfritt och vattentemperaturen runt 5 grader.

LIA

Ja du dessa hästar :D Har för mig att jag sett "baljor" som ska vara frostfria men var det kommer jag inte ihåg :cool:

Jag bär ut X antal hinkar varje dag. Då får de dricka sig otörstiga samt att jag fyller
på en plastbalja med några hinkar. Tar det slut under dagen så fyller jag på till kvällen.

det var en tråd om detta uppe för ett tag sen. Då var det nån som hade köpt nån slags värmekabel och lindat runt en balja som sedan isolerats på något sätt. Kommer inte ihåg exakt hur det var, men det verkade smidigt och inte heller alltför dyrt! Sök bland gamla trådar helt enkelt!
Annars finns ju frostfria kar att köpa på tex nordpost, men de är dyyyra.....

Ett gammalt knep är att lägga i två-tre vedträn. Då ligger de och rör sig hela tiden , så vattnets yta alltid är i rörelse... funkar ner till 5 -6 grader iallafall.

AnnaKarinA skrev:
Hur gör ni som har era hästar på lösdrift för att hästarna ska kunna ha tillgång på vatten? Jag ger vatten i badkar men när det är så kallt som det är nu fryser allt till en klump och proppen lyfts och vattnet åker ut. Ger i ett plastkar istället men det som känns taskigt är att det kan ju inte vara gott att dricka iskallt vatten när det är -20 ute?

kan du inte koppla ett pumpsystem i badkaret som pumpar lagom "varmt" vatten hela tiden? För det fryser väl inte så länge det rör sig och är ljummet eller så väl? Cirkulerar runt vattnet så borde det inte frysa till tycker jag....

Det finns något som heter thermobar som är en platsbalja (finns i flera storlekar) som värms upp av el. Tror att de klarar ner till -20 - -30 grader. De är svindyra men å andra sidan kan det ju vara värt pengarna speciellt om man bor lite mer norrut där det fruset mest hela vintrarna. Jag kommer definitivt att satsa på en thermobar när vi har köpt våran gård.

I förra numret av Ridsport fanns ett jättebra och BILLIGT tips om detta!

Man bygger en låda med ett frostvaktselement i (kostar ca 200 kr på t ex Claes Ohlsson). Lådan isoleras med tjock frigolit. I locket på lådan har man hål för hinkar.

De som tipsade hade två murarhinkar till fyra hästar och vattnet hölls frostfritt även vid 20-25 minusgrader. Till nästan ingen kostnad alls!

vi har värmeslinga. Vi har en större balja där själva värmeslinga är och sen sätter man i en annan balja med hål längst ner så att vattnet kan rinna i den, den som man sätter i ska ju bara vara lite mindre så man precis får i den typ, billigt och bra klarar hur kallt som helst...

Bole säljer en isolerad uppvärmd balja till ett vettigt pris, tror det var ung 1800 + moms inkl transformator. Man bör inte använda 230 volts värmekabel.
PL

Jag har vattenbehållaren inne i lösdriftshallen och dessutom värmekabel i. När det är så här kallt så låter jag det dessutom vara lite lagom lite vatten i karet, fyller på desto oftare, för att vattnet ska hålla en behagligare temeratur för hästarna att dricka. Är så enkelt och fungerar otroligt bra!

AnnaKarinA skrev:
Undvik hemmabyggen som innehåller el, om du inte råkar vara elektriker. Tänk också på att alla eluppvärmda vattenkar kräver jordfelsbrytare.

Bra tillägg!

Min man är elektriker och jordfelsbrytare är självklart för oss men kanske inte för alla!

Patsy får vatten i hink och det är meningen att den som fodrar ska fylla på (med varmt vatten). Dvds morgon utsläpp lunch intag och kväll. Sen ger jag när jag kommer hem på natten efter jobbet och så erbjuder jag henne på dagtid i hink nere vid stallet också.

Det fungerar tyvärr lite si och så med vattnet för alla fyller inte på. Nu bor jag på gården så jag kan se till att hon får sitt vatten ändå, får se hur det blir sen när jag skaffar lägenhet.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 104
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar