Vatten - "vattenkoppstestet"

T

Tuva-Li

Hur många har gjort vattenkopps-testet?

(Vatten är väl foder :angel: annars får mys-moderatorn flytta tråden)

Jag gjorde vattenkopps-testet idag, och blev himla besviken. I vårt stall låg flödet på 3,5 liter per minut. Har misstänkt att det inte var så bra, tyvärr.

Enligt SLU krävs ett flöde på minst 8 liter per minut för att hästen ska ha en chans att få i sig tillräckligt med vatten, om jag förstår saken rätt.

Så nu blir det till att ta fram hinken igen *suck*.

Ska bara klura ut hur han ska låta bli att stoppa i bråte i vattenhinken, och sparka omkull den :angel: . *kliar mig i huvudet*

Har ni gjort vattenkopps-testet, och vad fick ni för resultat? Är det någon som har ett bra flöde i vattenkoppen, dvs cirka 8 liter per minut?

Vattenkoppstestet = Håll nere reglaget i en vattenfylld vattenkopp under en minut och samla upp vattnet som flödar över i en spann som hålls strax under vattenkoppen.
Har du minst åtta liter i spannet - Grattis!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten - "vattenkoppstestet"

Har visserligen inte gjort testet men har bestämt mig för att slänga ut vattenkopparna, de krånglar ändå bara, fryser och läcker....
Har investerat i hinkhållare men känner mig lite kluven då hinken är tom hos den häst som hittills fått utbytt... Räcker det med en stor hink eller ska man satsa på fler???

Om man räknar på att hästen ska få i sig 10% av sin kroppsvikt i vatten så blir det ju en del :smirk: .

Menar du att hinken är tom när du kommer på morgonen? Hur stor hink har du?

Tja, jag tror att den är på 20 liter, en sån där stor murarhink...

Fylla på den flera gånger :idea: ?

Har funderat på det men jag släpper in hästarna vi´d tio på kvällen (innan jag går och lägger mig) och tar ut dem vid sex på morgonen.. Vill inte gå upp mitt i natten. Iofs så går det kanske ingen större nöd på pålle om han saknar vatten en stund, men jag vill inte att han ska vara törstig. Uppenbarligen dricker han tomt på kvällen för han sussar alltid sött när jag kommer på morgonen...

Tuva-Li skrev:
Vattenkoppstestet = Håll nere reglaget i en vattenfylld vattenkopp under en minut och samla upp vattnet som flödar över i en spann som hålls strax under vattenkoppen.
Har du minst åtta liter i spannet - Grattis!

Koppen måste väl vara bräddfull när man börjar, annars blir det ju fel?! Eller.

Jag har två hinkar till min häst, på så vis har hon alltid haft ca ½ hink kvar på morgonen.

Har en extra stor hink 25 liter, och en vanlig murarhink på 15 liter.

Vår andra pålle har vattenkopp med flottör, som fyller på sig själv när hästen druckit ur till en viss nivå. Svårt att mäta flödet i en sån, någon som vet hur man kan göra?

Kan ju testa med en extra hink och se hur mycket han dricker...

Hej.

Jag köpte först en hinkhållare med tillhörande hink som rymmer 25 lit.
Men varenda morgon var den snus-torr och stackars pålle drack som en idiot när han kom ut i hagen. Alltså var den för liten :(

Så då hittade jag en "trekantsbalja" som jag köpte och ställde i en hörna.
Jättefint tyckte jag. Passade perfekt i hörnan och i den gick det mer vatten i. Men den välte pålle ut flera gånger.

Så nu köpte jag en rund s k "murarbalja" som rymmer ca 65 liter vatten och den är perfekt!:bow: Han har ännu inte vält ut den och när jag fyller den lite mer än hälften så är det alltid lite vatten kvar på morgonen. Alltså räcker den mer än väl till och det får ju plats mer om man vill.

ps. någon som behöver några "gamla" avdankade hinkar/trekantsbalja ;)

Japp, börja räkna minuten fr o m att vattnet flödar över.

Jag ska göra testet i dag.
Spännande.

2 av min hästar har både vattenhink och vattenkopp.
De väljer ju självklart hinken, och på vintern när dem inte dricker lika mycket ute, så behövs det 2 hinkar.

De andra 2 har bara vattenkopp, men de har fått nya, dock vet jag inte flödet.

Jag tröttnade också på vattenkopparna! Vi har tagit bort alla vattenkoppar men inte rören, där vattenkoppen slutade har vi satt en koppling, till en bit slang med en liten kran-nippel, slangen går ner i spannen, som hänger precis under. Så jag fyller på efter hand, inget bärande o slabbande. Det får inte vara en kran som hästarna själv kan sätta på, då blir det extra jobb. :crazy: Är det tomt på morgonen så fyller jag på när jag forar.

Lätt att diska ur!:banana:

Testade mina vattenkoppar i samband med att hästarna kom in efter betet, resultat: 8.6 l/min :)

Men jag har troots detta hinkar till de hästar som rids. De brukar alltid tömma en hink vatten när de jobbat. Då fylls den på och sedan har de sina vattenkoppar som det är rejält flöde i! Tycker detta fungerar utmärkt!

Flying High skrev:
Vi har tagit bort alla vattenkoppar men inte rören, där vattenkoppen slutade har vi satt en koppling, till en bit slang med en liten kran-nippel, slangen går ner i spannen, som hänger precis under. Så jag fyller på efter hand, inget bärande o slabbande.
Så skulle jag vilja ha! Det får bli nästa "att göra" på listan. Nu bär (kör) jag vatten i dunkar innifrån huset, iofs bara 25 meter, till mina två men som sagt, jag blir inte direkt yngre...
//marti - vars önskelista blir längre och längre trots att den betas av...

ia_ skrev:
Testade mina vattenkoppar i samband med att hästarna kom in efter betet, resultat: 8.6 l/min :)

Näe fy vad orättvist :mad:

*får en lätt grön ton i ansiktet av avundsjuka*

:D

Vattenspann hos alla hästarna. Fyller på innan dom kommer in på kvällen och äter kraftfoder. Kollar sedan så att alla har vatten när dom får natthöet.
Har spannar som är upphängda med karbinhake i boxarna och fyller på med slang när det inte har fruset i stallet. Det händer någon gång per vinter och då får dom dricka i "serverad" spann. D v s att vi bär runt vatten i spannar så dom får dricka sig otörstiga. När detta händer så får dom vatten var gång som dom får foder.

Tuva-Li skrev:
Näe fy vad orättvist :mad:

*får en lätt grön ton i ansiktet av avundsjuka*

:D

Kan säga att jag blev väldigt glad!

Iofs så är dessa kopparna endast 3 år gamla men det är ingen garanti för att de ska ge tillräcklig mängd, men nu gör mina det, tack o lov :)

Så har jag då kollat mina koppar.
Det var ju inte så upplyftande.

Till tävlingshästen så rann det 4,5 l/m, men han har ju ändå alltid hink i boxen.
Gamlans kollade jag inte, hon vill dricka ur hink och har 2 st på golvet.
Unghästens och tinkerns vatten koppar är nyligen inköpta och bytta, och de hade bara ett flöde på 4,5l och 5,0 l/m, så DET kändes ju surt.
Ska kolla om det går att ställa om så flödet ökar.
Nu dricker dem mest ute, ca 2 hinkar var/dag på vintern, men det skulle kännas bättre om kopparna funkade.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 215
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
24 438
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 468
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar