vatten till betfor!?

A

Anja586

jag och min syster hade en livlig diskussion igår om hur mycket vatten man ska ha i betfor! hon hade varit i stallet innan och gjort betforen och när jag kollade i burken så var det bara pyttelite vatten kvar och det låg betfor remsor längst upp som inte hade något vatten på sig. då sa jag att, du måste ju ha mer vatten i, men nej då säger hon att, men va? det är ju fortfaradne vatten kvar i burken, allt har ju inte sugits upp.

hästen får alltså korn + betfor i samma bytta och hon får bara 0,3 kg betfor så det är ju inte mycket, men eftersom det är korn där i så tar ju det upp massa plats, och min syster tycker att man ska ha bara lite vatten i, så att man tänker i förhållande till betforen, alltså dubbelt så mycket vatten som betfor, ja visst säger jag - om det bara var betfor i burken, men eftersom det är korn där, så måste man ha i mer vatten, för vattnet lägger sig ju i botten och då kan ju kornet trycka upp betforen så att det itne får nått vatten på sig.
min skräck är verkligen att hon ska få i sig betfor som itne är tillräckligt upsvälld!

oj vad krångligt det blir.

hoppas nån förstår.

så nu till frågan, vatten i förhållande till kornet, eller till bara betforen?

Sv: vatten till betfor!?

varför inte lägga betforen i botten och kornetovanpå?
annars tycker jag generellt att man bör ha på minst 3 ggr så mkt vatten som betfor.. har bilder på en annan dator som jag kan lägga ut där man ser hur mycket betfor sväller egentligen..

ja jag öser på med vatten! minst 3ggr så mkt vatten, det tycker jag med! man kan ju aldrig vara nog säker, eller hur? och det är ju inte som att mycket vatten på något sätt skadar!

hon får massa andra pulver i också, och det måste blandas ordentligt, det är därför det inte går att lägga det i botten.

lägg GÄRNA ut den där bilden!!

jo, bilden kommer nog i helgen, kan lägga ut den i den här tråden eller i en ny när jag skaffat den där processorfläkten till min datorn.. :p

Känn på betforstrimlorna så vet du om de är klara. Är betforn täckt när man börjar blöta den så är det oftast lugnt (beror ju på hur burken är utformad förstås).

Fyller på så att betfor-flarnen precis "simmar omkring" i vattnet.
Alltså, lagom med vatten, inte för lite så att det blir gröt, inte för mycket så det blir soppa utan mitt emellan.

Jag häller på så mycket vatten att betforn "simmar". Sen kan man kolla om ca 10 minuter om det ser ut att behövas mer vatten. Bättre att ha på för mycket vatten än för lite.

Varför kan ni inte hälla i kornet precis innan han/hon ska få sin krubba?? Om det inte är ni själva som utfodrar krubban så ta en burk som kornet får plats i och ställ bredvid krubban. Så kan den som ska ge den bara hälla över kornet i krubban.
Försår du??;)

Jag brukar ha ca dubbelt så mycket vatten som betfor...
Men det beror på, sväller det mer häller jag givetvis på mer vatten så att inte stackars pållarna får foderstrupsförstoppning!

Men så länge det är tillräckligt med vatten så att betforn kan svälla spelar det ju ingen roll!! Häll på lite mer vatten efter att ni blandat i kornet bara. Så gör jag med Krafften och betforn.

Huvudsaken är ju att inte betforn sväller mer efter att hästen har ätit.

"Torkad sockerbetsmassa med tillsats av melass kallas betfor. Det är ett energirikt foder, som ska blötas upp med dubbla volymen vatten minst ett par timmar före utfodring. Torr betfor sväller i hästens fodersmältningsapparat och orsakar kolik"

Hästhållning i praktiken sid 126.

:)

Skriv det på näsan på din syster.

Men personligen har jag nog i tre gånger så mycket i morgonbetforen, så att det tar lite tid för honom att äta upp, han blir så otålig på morgnarna, och sparkar i väggarna om han står utan mat medans dom andra får gå ut före honom.

Jag använder betforpellets och då tar jag 1 liter pellets och 4 liter vatten och då blir det inte soppa...men pelletsarna kanske suger åt sej mer??

3ggr så mycket vatten MINST oftast tar jag mer då jag har kli och betfor i samma hink!!! hellre för mycket än för lite vatten.det ska simma ordentligt:banana:
jag tar en lite större hink till kornet, och ställer kliet/betforen i en mindre hink i den stora hinken där kornet och allt annat ligger.

nlev det krångligt nu kanske?:angel:

Jag hade blandat ihop allt 'torrt' och lagt i rejält med vatten och sen hellre silat ut överflödigt vatten, jag tycker inte om när det är torra flagor.

Vi sätter betfor i en 10-litershink. Knappt ett kg torr betfor och sen fyller vi hinken upp till 9-litersmarkeringen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 139
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat