A
Anja586
jag och min syster hade en livlig diskussion igår om hur mycket vatten man ska ha i betfor! hon hade varit i stallet innan och gjort betforen och när jag kollade i burken så var det bara pyttelite vatten kvar och det låg betfor remsor längst upp som inte hade något vatten på sig. då sa jag att, du måste ju ha mer vatten i, men nej då säger hon att, men va? det är ju fortfaradne vatten kvar i burken, allt har ju inte sugits upp.
hästen får alltså korn + betfor i samma bytta och hon får bara 0,3 kg betfor så det är ju inte mycket, men eftersom det är korn där i så tar ju det upp massa plats, och min syster tycker att man ska ha bara lite vatten i, så att man tänker i förhållande till betforen, alltså dubbelt så mycket vatten som betfor, ja visst säger jag - om det bara var betfor i burken, men eftersom det är korn där, så måste man ha i mer vatten, för vattnet lägger sig ju i botten och då kan ju kornet trycka upp betforen så att det itne får nått vatten på sig.
min skräck är verkligen att hon ska få i sig betfor som itne är tillräckligt upsvälld!
oj vad krångligt det blir.
hoppas nån förstår.
så nu till frågan, vatten i förhållande till kornet, eller till bara betforen?
hästen får alltså korn + betfor i samma bytta och hon får bara 0,3 kg betfor så det är ju inte mycket, men eftersom det är korn där i så tar ju det upp massa plats, och min syster tycker att man ska ha bara lite vatten i, så att man tänker i förhållande till betforen, alltså dubbelt så mycket vatten som betfor, ja visst säger jag - om det bara var betfor i burken, men eftersom det är korn där, så måste man ha i mer vatten, för vattnet lägger sig ju i botten och då kan ju kornet trycka upp betforen så att det itne får nått vatten på sig.
min skräck är verkligen att hon ska få i sig betfor som itne är tillräckligt upsvälld!
oj vad krångligt det blir.
hoppas nån förstår.
så nu till frågan, vatten i förhållande till kornet, eller till bara betforen?