Vatten på vintern.....

Sv: Vatten på vintern.....

Dr Vet Sara Nymann SLU har doktorerat på hästar och vatten. En sammanfattning av hennes avhandling finns att läsa på Thermobars hemsida.
Lycka Till!
 
Sv: Vatten på vintern.....

*kp*

Vi har själva termobar, men jag funderade på om det inte fungerar att använda sig av en doppvärmare. En doppvärmare använder man till akvarium för att bibehålla vattnets värme. Det finns ju vissa akvarium som ska vara ganska kalla. En doppvärmare kostar ju bara några hundralappar på Zoo affären. Men jag har ingen aning om det skulle fungera, men det borde väl göra det?!

Min bror brukar låna min vattenpum som jag hade i mitt akvarium(borde ju även den fungera för cirkulation i vattnet) till sina mörtar. Kanske även det skulle funka.

Jag vet att det finns en annan billigare variant än termobaren har för mig att den var svart och rund å kostade runt 2000:-. Men jag kommer inte ihåg vilket märke det är.

Du som behövde köpa flera termobar till dina hästar, har de hagarna brevid varandra så kan man sätta baren under staketet och ta bort undertråden.... Det fanns info om det när man köpte den.

Lycka till med erat vattenbekymmer! :)
 
Sv: Vatten på vintern.....

Alla skriver om varmt vatten som fylls på i vattenkaren mm. Tar ni detta ur kranen? Ingen som är orolig för Listeria??

Det finns rekomendationer att inte dricka vatten ur varmvattenkranen och absolut inte ge barn(tex göra välling på kranvarmt vatten) Så varför skulle man vilja ge det till andra levande varelser-HÄSTAR?

//FPL
 
Sv: Vatten på vintern.....

En 44 liters ThermoBar på 60 Watt kostar 2600:- komplett inkl moms, frakt och postförskottsavgift. En termostat ser till att vattnet håller en behaglig temp på ca 15 grader (blir ej varmare). Isfritt ner till minus 40.
 
Sv: Vatten på vintern.....

svarar i en gammal tråd, men det är ju vinter på väg igen....
Jag har gjort en egen uppvärmd tunna så här:

En 40 liters svart plastbalja fick en 10 m värmekabel (900:- på jula)
snurrad runt sig
Sedan satte jag ett varv isolering runt den

En 60 liters likadan plastbalja fick en frigolitplatta i botten

Den lilla tunnan passar bra i den stora, stickproppen får hänga ut i mellan dem.
Sedan har jag tejpat i hop dem med gaffatejp för att hindra regnvattan att komma imellan.



Denna tunna är mig så kär, då jag kan erbjuda mina lösdrifts hästar tempererat vatten hela vintern, förra året hade vi 30- utan att vattnet frös.
Jag var helt fascinerad första året jag hade den över mängden vatten de drack, mycket uppskattat av hästarna
 
Sv: Vatten på vintern.....

Vi har själva termobar, men jag funderade på om det inte fungerar att använda sig av en doppvärmare. En doppvärmare använder man till akvarium för att bibehålla vattnets värme. Det finns ju vissa akvarium som ska vara ganska kalla. En doppvärmare kostar ju bara några hundralappar på Zoo affären. Men jag har ingen aning om det skulle fungera, men det borde väl göra det?!

Visserligen fungerar en doppvärmare men problemet är elsäkerheten. De doppvärmare som används i akvarier använder 230V - helt klart dödligt både för människa och häst om höljet eller kabeln skadas.

Det finns små 12V doppvärmare bland biltillbehör men de har ingen termostat. Vi har byggt en egen variant med 12V värmematta under baljan. Baljan är inbyggd i en låda med frigolit som isolering. Värmemattor (stolsdynor för bilar) har termostat så de kan inte bli för varma.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Dessutom fryser varmt vatten fortare än kallt, hur konstigt det än låter.

Min man gjorde en värmekabelrondell som vi lägger under baljan.
Lite is tar sig hästarna igenom, har jag märkt:angel:
 
Sv: Vatten på vintern.....

Vi har lösdrifer och vanliga hagar hos oss och vi har termobar till lösdriften, fungerar utmärkt. Dock har vi vanliga badkar till haghästarna. Så länge det bara går så knackar vi hål på isen och när det blir så kallt att det inte går får de vatten på lunchen. Som väl är bor jag i västmanland och det är inte allt för lång tid som det är super kallt. Ett problem med termobaren är ju som ni andra skriver elsäkerheten. Därför har vi byggt lådor runt våra och satt fast dem ordentligt i någon vägg så att hästarna inte ska lyfta ur baren och riskera att få tag på elkabeln.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Melass har jag läst om innan. Hur mkt melass beräknar man
till en 10l vattenspann / badkar ??
Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Vatten på vintern.....

Vi har en såndär stor fodertunna avsågad på mitten så att den rymmer ungefär 90 liter vatten. Toppenbra då den inte spricker när vattnet fryser! Sen använder vi en träklubba för att slå bort all isen och durkslag att hälla bort isen med. Fyller på tunnan till morgon och lunch och tömmer den ibland vid insläpp för att den inte ska bottenfrysa. Samma tunna och samma procedur har fungerat många år innan vi kom till stallet och jag har haft hästarna där i 5 år nu. Att inte ge hästarna vatten under dagen leder lätt till uttorkning och kolik, det vet jag av egen erfarenhet. Tycker att det är grymt slött att inte värna mer om sina hästar än att kunna ordna så att de får vatten även i hagen. Åk hem på lunchen elr vad som helst.

Håller på att isolera vattentunnan nu för att det inte ska ta så lång tid att slå ur isen. Bygger en trälåda isolerad med frigolit att ställa tunnan i och ska fylla tomrummet mellan tunnan och frigoliten med fogskum. Lådan går att dela i två delar så man kan ta ur å rengöra tunnan. På natten lägger man på ett frigolitlock över hela härligheten ;) Tror att det kommer fungera jättebra och inte bli så mycket is att tala om även med temperaturer på -15 som det ibland blir på nätterna nu här i mellansverige.
Ska nog ta och testa varmvattenflaskorna i vattnet också, det verkade väldigt smart!
 
Hur löser alla ni andra det här med fruset vatten i hagen på vintern? Hästarna har fri tillgång på grovfoder ute på dagarna och jag har hästarna i tre olika gäng, alltså tre hagar. Vill inte köpa tre svindyra thermobarer....behöver de vatten på dagen? Ställer ju ut direkt på morgonen men det är ju fruset efter en timme.....Någon som har en smart idé?
Bor i Västerbotten. -20 är inte ovanligt, -30 händer. Byggde egna isolerade baljor och ner till -20 blev det aldrig tjockare is än att hästarna fixade att göra hål på den själva. Vid -30 fick man hjälpa till att göra hål vid alla fordringar. Fyllde bara med kallvatten. Prislapp? Max några hundra. Googla hur man gör egna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 871
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp