Vatten på vintern.....

Sv: Vatten på vintern.....

ärligt talat så tror jag inte att de verkligen behöver ha vatten under de timmar de är ute vintertid.
Hästarna i stallet kommer ut halv åtta och kommer in när det börjar bli mörkt.
Det ger dem ca 8 timmar ute varje dag och den tiden klarar dom utan vatten, det är jag säker på.

Visst hade det varit att föredra, men man måste tänka på vad som är möjligt också.
DU har inte sett nån häst med förstoppning pga för lite vätska, va? ;)

Ser man i alla fall till att få ut vatten i hagen på morgonen så har de ju vatten större delen av tiden de äter, OM de har hö ute.
 
Sv: Vatten på vintern.....

behövs det mycekt melass?
är det sockret som gör att de inte fryser eller vad är de som gör det?
 
Sv: Vatten på vintern.....

Varför skulle de få i sig för lite vätska?

Visst, sen när marken täcks av snö och de inte har ett dyft att göra.
Då kommer de kunna få lite hö att pyssla med iaf några dagar i veckan (kan inte bli alla pga jobbtider)
och då kanske den som lägger ut höet kan passa på att fylla karen lite grann.

men även när det inte är så, så får de vatten nog att täcka sina behov.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten på vintern.....

Ja, faktiskt.
Som vår ekonomi ser ut nu så är detta helt klart omöjligt, eller ja. Om vi inte vill försöka ta ett lån då... vilket är föga troligt.
I vårt fall hade det handlat om minst 4 kar, alltså 8000 kr.
och vi har inte den möjligheten.

Det är helt klart en prioriteringsfråga och jag får väll erkänna att ett vattenkar för 2000 inte ligger på topp.
Det finns mycket som ska komma före det.
Kankse kan det komma efter att vi fått ordning på spolplattan, foderkammaren och sadelkammaren och mycket mer.


Men tills dess är jag en så dålig människa att jag anser att hästarna klarar sig bra som det är.
 
Sv: Vatten på vintern.....

det finns hinkar som är eluppvärmda.
Kolla på nätet- mkt billigare än i S.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Varför går det inte att ställa ut en hink per häst i hagarna på morgonen då när dom ändå släpps ut? :confused: Då har dom vatten medans dom äter frukost iaf...
 
Sv: Vatten på vintern.....

de äter frokust inne och då har de ju tillgång till vatten.
 
Sv: Vatten på vintern.....

om de har vatten inne när de äter frukost, ta bara ut vatten vid lunchen, då dricker ju hästarna inne vid frukost, ute på lunchen och när dom kommer in: 3 ggr
om det är svårt att få hästarna att dricka mer så tillsätt salt i fodret, det gör att de blir mer törstiga..
 
Sv: Vatten på vintern.....

för 100 år sedan "vattnade" man hästarna två ggr om dagen, alltså erbjöd dem vatten X 2 per dygn....Det gick ju bra då.....annars hade väl arten dött ut och vi hade fått rida på kossor eller nåt.....
 
Sv: Vatten på vintern.....

för 100 år sedan "vattnade" man hästarna två ggr om dagen, alltså erbjöd dem vatten X 2 per dygn....Det gick ju bra då.....annars hade väl arten dött ut och vi hade fått rida på kossor eller nåt.....

Men utvecklingen har gått framåt sen dess, vatten är livet så enkelt är det. En individ som äter torrt foder behöver vatten, annars tar kroppen från sina depåer och det är därefter man får brister som förorsakar problem som te x förstoppningskolik. Sen finns det en uppsjö med olika saker som kan ske vid en uttorkning och inte enbart kolik, man vet att en individ inte kan ersätta en brist inom samma dygn. Vad händer då om detta upprepas dag efter dag, vecka efter vecka?
 
Sv: Vatten på vintern.....

Är det omöjligt att kosta på ett uppvärmt vattenkar för ca 2000?
PL

Vad är det för kar???
Låter intressant om man kan få ett till det priset!!!
Som det är nu springer jag med vatten 2-3 ggr per dag.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Thermobar heter dom , sök på nätet!
 
Sv: Vatten på vintern.....

Äter dom lunch ute då? Eller står dom ute 8 timmar utan mat o vatten :confused:
 
Sv: Vatten på vintern.....

Eftersom att vi, precis som de flesta andra, jobbar /går i skolan hela dagen så är det ingen hemma vid lunch.
Nu är det så att vi bor i Skåne och tiden då marken täcks av snö är kort.
Hästarna står alltså inte ute rakt upp och ned i 8 timmar och väntar på att få komma in igen.
Visserligen finns det inte gräs tillräckligt för att de ska bli mätta av det.
Men det som finns där deras räcker för att de ska kunna söka föda och tugga.
Deras hagar är desutom ganska stora och det finns fortfarande så pass mkt gräs att småponnierna inte äter av grodfoder om de blir erbjudna det.

För att då prata om tiden när det verkligen kommer snö.
Då kommer det några dagar i arbetsveckan (antagligen 4) vara så att hästarna får tidig-eftermiddags-hö och då även ev. vatten.
Men då kommer det också handla om varsen liten tuss bara för att de ska ha ngt att göra, tugga lite och bli lite sysselsatta.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Hm, de har jag för mig låg på närmare 4000 kr när jag tittade sist...
Får kolla igen då!
 
Sv: Vatten på vintern.....

Jag fyller också på med varmt vatten som många andra. Man får ju fylla på flera gånger om dagen. Vid utsläpp, någon timme senare, vid lunch, på eftermiddag och kväll fyller vi på en vattenkanna varmt. Det funkar bra. När det är riktigt kallt lägger jag i en boll eller nåt som flyter så hjälper det till ännu mer. Har läst någonstans att man kan blanda i Melass i vattnet, men det har jag inte provat själv.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Om man ska ha en termobar till tre hästar eller mer så kostar de ju minste 6000kr styck.
 
Sv: Vatten på vintern.....

.....och till tre hagar blir det 18 000:-..........
 
Sv: Vatten på vintern.....

Och alltså alldeles för mkt pengar!:eek:
Nej, en sådan blir det inte förrän vi köpt ett hästsolarium;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 871
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp