Vatten på vintern.....

Sv: Vatten på vintern.....

Vi slår helt enkelt hål på isen några gånger per dygn. Har man stora kar istället för hinkar och ser till att de är helt fulla så tar det också längre tid innan isen fryser sig för tjock för hästarna att själva ta hål på.
 
Sv: Vatten på vintern.....

det är väll ändå skillnad på veterinärvård och exklusiva vattenkar?
 
Sv: Vatten på vintern.....

det är väll ändå skillnad på veterinärvård och exklusiva vattenkar?


Tycker 2500kr inte är så exklusivt jämfört med mycket annat onödigt som köps till hästarna idag! Vatten hör till det viktigaste i livet faktiskt, för både människor och djur.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Jag ska köpa en termobar så fort jag skrapat ihop lite pengar för jag vill att våra två som går på lösdrift ska ha lite varmt i sig på nätterna.Allt för att deras mage ska må bra. Jag jobbar hela dagarna så att be andra att kolla hela dagen tycker jag inte är schysst.Jag har knackat hål på isen i flera år nu och är sååå less på det. Dessutom går det inte att få hål på isen när det är riktigt kallt ute heller. På dagarna har vi trots allt fyra hästar som ska ha vatten.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Lånar knapp.
Löser det på följande sätt, fyller på med halvljummet vatten på morgonen, lägger i 2 pet flaskor med hett vatten som guppar omkring. Har nog aldrig varit med om att vattnet har varit fruset vid lunch men brukar vid den tiden byta ut vattnet i petflaskorna så att det är hett igen och även då ev. om det behövs fyller på med nytt vatten i karet. Det fungerar faktiskt.
 
Sv: Vatten på vintern.....

det är väll ändå skillnad på veterinärvård och exklusiva vattenkar?

Ja, "exklusiva" vattenkar har man för att hålla hästen frisk. (Man klarar sig dock långt med mindre exklusiva hemmabyggen med isolerade baljor ända upp i mellansverige.)

Veterinärvård betalar man när hästen är sjuk.
 
Sv: Vatten på vintern.....

DU har inte sett nån häst med förstoppning pga för lite vätska, va? ;)

Ser man i alla fall till att få ut vatten i hagen på morgonen så har de ju vatten större delen av tiden de äter, OM de har hö ute.


Jag tror inte att dom får förstoppning för att dom inte har vatten i hagen vintertid. "På stäppen" fanns det inga uppvärmda vattentunnor ;) Våra har vatten inne och ute men fryser vattnet så gör det.

Förstår att det är ett större problem vid lösdrift, men fyller man på morgonen o kvällen så är det nog tillräckligt. Jag kan ju iof inte svara på hur snabbt 20 l vatten fryser vid 20 minus, men det borde väl ta ett par timmar eller? Då hinner dom ju dricka.

Man får väl se uppvärmda kar som en långsiktig investering, även om jag tyckte dom var fantastiskt dyra!!!

Sen hoppas jag vid gud att det inte blir en lika kall vinter som förra året!! Då emigrerar jag.....;)
 
Sv: Vatten på vintern.....

Lånar knapp.
Löser det på följande sätt, fyller på med halvljummet vatten på morgonen, lägger i 2 pet flaskor med hett vatten som guppar omkring. Har nog aldrig varit med om att vattnet har varit fruset vid lunch men brukar vid den tiden byta ut vattnet i petflaskorna så att det är hett igen och även då ev. om det behövs fyller på med nytt vatten i karet. Det fungerar faktiskt.


Den här lösningen gillar jag!! Skall testa!!:bow:
 
Sv: Vatten på vintern.....

Jag har löst det på följande sätt..

Ta en trälåda isolera den med valfri isolering.Frigolit gul isolering mm.
Ta sedan och skär ut hål på locket på tunnan och ställ ner hinkarna där..Fyll hinkarna med hett vatten och vattnet håller sig frostfritt hela dagen och natten utan problem.
Och ställ upp låan en bit från marken.
 
Sv: Vatten på vintern.....

(knapplån) Har funderat mycket på att skaffa thermobarer, men undrar hur man löser det med eluppvärmingen ocm hagen inte ligger i direkt anslutning till något hus med eluttag?

Själv ger jag både hö och vatten ute vid utsläpp (samt att de får en "förfrukost" inne bestående av lite hö o betfor- lagom att ge innan man själv äter frukost och uppätet tills man ska åka o släpper ut hästarna som sista grej), så då har de iallafall vatten under f m, och det blir bara några timmar utan vattentillgång efter att vattnet frusit o innan vi kommer hem.

Till TS: Varför inte ge hö och vatten ute på morgonen? Då har de iallaafall mat och sysselsättning i några timmar. För mycket pillande i mark utan gräs kan ju ge komplikationer som t ex sandkolik, något som jag förstått är väldigt vanligt just i Skåne.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Lånar knapp.
Löser det på följande sätt, fyller på med halvljummet vatten på morgonen, lägger i 2 pet flaskor med hett vatten som guppar omkring. Har nog aldrig varit med om att vattnet har varit fruset vid lunch men brukar vid den tiden byta ut vattnet i petflaskorna så att det är hett igen och även då ev. om det behövs fyller på med nytt vatten i karet. Det fungerar faktiskt.

Va fiffigt!!:idea:
Tack för tipset:bow:
//C
 
Sv: Vatten på vintern.....

65 liters eluppvärmd vattenbalja finnns för ca2500kr inkl.moms!

Var inne på hemsidan för Thermobar, där kostar en 80 liters 3900 kr och en 30 liters 2750.
Skulle vara intressant att veta vad det är för balja du sett!!!
 
Sv: Vatten på vintern.....

Dr Vet Sara Nymann SLU har doktorerat på hästar och vatten. En sammanfattning av hennes avhandling finns att läsa på Thermobars hemsida.
Lycka Till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 871
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp