Vatten på vintern.....

W

werah

Hur löser alla ni andra det här med fruset vatten i hagen på vintern? Hästarna har fri tillgång på grovfoder ute på dagarna och jag har hästarna i tre olika gäng, alltså tre hagar. Vill inte köpa tre svindyra thermobarer....behöver de vatten på dagen? Ställer ju ut direkt på morgonen men det är ju fruset efter en timme.....Någon som har en smart idé?
 
Sv: Vatten på vintern.....

Bygg en isolerad låda, koppla in en frostvakt, det håller vattnet frost/isfritt för en realtivt låg penning.
 
Sv: Vatten på vintern.....

har hört atta mn kan lägga salt i vattnet.
men haritne riktigt vågat prova det ännu..
någon med erfareneheter?
 
Sv: Vatten på vintern.....

Vet att granng*rden säljer några slags plattor som man lägger i botten. Då skall vattnet inte frysa. Man kan även lägga i en boll som guppar runt, då fryser inte vattnet. Jag fyller alltid på varmt vatten så det håller sig en hel dag i badkaret.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Salt vatten borde göra mer skada än nytta tycker jag... Själv har gett mina på morgonen, bjudit dem på mer vid middagsfodringen o sen får de ju när de kommer in. Men dina kanske inte har nån som tittar till dem på dagen?
 
Sv: Vatten på vintern.....

Vi har installerat en varmvattenkopp. Superbra!:banana:

I fjol när det var 28 grader kallt, så var det inga problem. De hade fri tillgång på vatten och det var ljummet och härligt till på köpet!
Bästa investeringen vi gjort på åratal!:D
 
Sv: Vatten på vintern.....

Förr i världen sades det alltid att hästar åt snö då de var törstiga.....myt eller????
 
Sv: Vatten på vintern.....

Visst äter de väl snö om det krisar. Tycker dock verkligen inte det är nåt att "ersätta" med.
Vet flera hästar som får klara sej på snö på vintern, men så är de oerhört törstiga nör de väl får vatten också..

---------------------
Vi fyller på med varmvatten varje dag och gör hål i isen så ofta man kan. Men det är nåt hästarna sköter bra själva också iofs.
Annars ställer vi ut vattenhinkar, huvudsaken är att det alltid finns vatten i hagen.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Har du provat att tina 10liter snö nån gång? Det blir typ 1 liter vatten av det så hästarna måste käka stora mängder snö för att släcka törsten tror inte det är så lämpligt för dom o göra det.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Hur löser alla ni andra det här med fruset vatten i hagen på vintern? Hästarna har fri tillgång på grovfoder ute på dagarna och jag har hästarna i tre olika gäng, alltså tre hagar. Vill inte köpa tre svindyra thermobarer....behöver de vatten på dagen? Ställer ju ut direkt på morgonen men det är ju fruset efter en timme.....Någon som har en smart idé?

Vi fyller alltid vatten på morgonen i baljorna det brukar hålla sig räät länge, men hästarna tar ju hål på isen när de vill dricka. Vi brukar försöka tömma vattenbaljorna på kvällen så det inte bottenfryser under natten. Då blir det varmvatten på utsidan för att få loss isklumparna.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Vi kan helt enkelt inte ha vatten i hagen på vintern.
Det fryser med risk att våra vattenkar går sönder.
Våra hästar får vatten minst tre ggr per dag under vintern (morgon, eftermiddag, kväll/natt) varav varje hink rymmer 20 liter. = 60 liter per dygn om de vill.

Ingen av hinkarna är tömda när de ska fyllas på. Den enda skillnaden är att de är lite törstigare när de kommer in och dricker då kanske 1/4 spann..

underhållsbehovet för vatten per dygn;
D-ponny (300 - 400 kg) 20 liter/dygn
Stora hästar (550 - 650 kg) 32 liter / dygn
ur "Hästens biologi, utfodring och avel"
Även om hästen/ponnyn tränas och behovet stiger så får de ju fortfarande tillräckligt med vatten.

hästar i frihet dricker mella 1 och 2 ggr per dygn, det är vad jag har lärt mig.

Visst hade det bästa varit att kunna ge vatten dygnet om även under vintern.
Men jag tror och tycker inte att det är nödvändigt.
Givetvis beror det på hur lång utevistelsen är.
Under sommaren däremot så skulle jag inte vilja lämna dem utan vatten.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Man ser ju trots allt hästar på vintern utan vatten i var och varannan hage....var detta ett känsligt ämne eller varför så relativt så få svar?? Ni arbetar väl heltid som alla andra?? Ren fakta tycker jag om...tack för senaste inlägget.....en sak till .....koppar eller hink inne i stallet då??????
 
Sv: Vatten på vintern.....

Lägg i en plastfotboll... Det gör vi :D
 
Sv: Vatten på vintern.....

Jo, jag kollar till dom hela dagarna, jag fyller på med hett vatten kl 10 ca. Då har dom varit ute i ca. 3 timmar. Då brukar alla komma fram och dricka. Sedan så håller det sig frostfritt tills vi tar in dom vid 18-19 tiden. Om inte annat så blir det bara en tunn hinna som dom lätt trycker sönder med mulen.
 
Sv: Vatten på vintern.....

När vattentemperaturen sjunker under 0° så fryser vattnet oavsett hur många bollar det ligger i baljan!

Jag brukar helt enkelt försöka se till att de har öppet vatten på morgonen och någon ytterligare gång under dagen. Det brukar räcka gott!
jag använder mig av svarta plastbaljor, MKT tåliga! Jag brukar sparka på sidorna på dem (med stålhätteskor) för att få isen att lossna från kanterna! Sen tar jag upp isen med hjälp av ett durkslag!
Dessa tunnor kosta runt en hundring och är värda det många gånger om, för mina plastbaljemarodörer har hittills inte lyckats ta sönder någon enda sådan, trots att jag nog haft dem i upp till 6 år!!
 
Sv: Vatten på vintern.....

Om man häller i melass i vattnet så fryser det inte;)
 
Sv: Vatten på vintern.....

Jobbar heltid och har hästarna, 2 st, ute dygnet runt på fri tillgång på grovfroder (hösilage). Fyller upp vattenbaljan som rymmer 90l på em när jag kommer hem, försöker fylla på med 10 l varmvatten (har bara kallvatten i stallet och vill inte springa och hinka från huset) kvällen och på morgonen innan jag åker på jobbet. Tycker att det håller sig bra. Får se framöver i vinter när det blir riktigt kallt men är inte där ännu :angel:

Har pröva med lite salt i vattnet, ca 1 dl, vet inte om jag märkte någon större skillnad, det frös kanske inte lika hårt och fort..

kan tillägga att baljan var ett kanon köp! Knappt en 100-ing på gr*nng*rden och den tål att sparkas på och om det fryser, sen står den stadigt oxå :D
 
Sv: Vatten på vintern.....

Häller i hett vatten på morgonen, det tinar isen som är där sen förut, efter jobbet häller jag i hinkar m hetvatten igen, slår ur isen på natten om det är mkt och fyller nytt på morgonen, alternativt att jag fyller som sagt med hett vatten.
 
Sv: Vatten på vintern.....

Hur löser alla ni andra det här med fruset vatten i hagen på vintern? Hästarna har fri tillgång på grovfoder ute på dagarna och jag har hästarna i tre olika gäng, alltså tre hagar. Vill inte köpa tre svindyra thermobarer....behöver de vatten på dagen? Ställer ju ut direkt på morgonen men det är ju fruset efter en timme.....Någon som har en smart idé?

Just nu har vi en liknande thermobar tunna, det är bara helt suvuränt :banana: .

Innan det så har vi givit ljummet vatten på morgonen och det första vi gjort när vi kommit hem igen.

Men nu skulle jag aldrig vilja vara utan vår uppvärmda vattentunna igen.
Självklart behöver dom vatten på dagarna, ännu mera nu på vintern när dom bara får torrt hö att äta än på sommaren, då har dom i alla fall saftigt gräs att äta. Men ingen skulle väll komma på tanken att inte ge dom vatten på sommaren, så varför inte vatten på vintern?

(Kan man köpa sadlar(eller annan utrustning) för 10.000:-, så kan man väll investera i "svindyra" thermobar tunnor också iof. Inte riktat till just TS, utan rent generellt)
 
Sv: Vatten på vintern.....

ärligt talat så tror jag inte att de verkligen behöver ha vatten under de timmar de är ute vintertid.
Hästarna i stallet kommer ut halv åtta och kommer in när det börjar bli mörkt.
Det ger dem ca 8 timmar ute varje dag och den tiden klarar dom utan vatten, det är jag säker på.

Visst hade det varit att föredra, men man måste tänka på vad som är möjligt också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 871
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp