Vatten över huvudet?

eviliny

Trådstartare
Kan erkänna att jag har en massa fjärilar i magen.
Var i söndags till hundklubben och skulle anmäla mig till lynadklass 1, när vi kommer ditt så säger dom att gruppen är full och att det bara finns plats kvar i tävlingsgruppen. Så jag anmäler mig ditt, då min hunden är 16månader nu och jag kan inte vänta en termin till för att börja träna.
När kursen börja i våras så var hon inte redo ett dugg för att börja träna, hon löpte, vart nedstämd, trotsa, ja det fanns inge bra kontakt oss i mellan utan var ett krig.

Sen dess har hon vuxit i psyket som bara den, har börjat uppmärksamma att jag finns i andra sidan av kopplet. Vi har börjat få en jäkla fin kontakt.
Var ut och träna lite igår, platsliggning o inkallning. Hon var helt super duktig, stanna kvar tills jag kalla, kom med fart men sätter sig inte rakt(får träna på det). Vart super nöjd, det kanske blir något av henne iaf...

Men endå så nervös inför kursstarten, har ingen anning om hur långt dom andra i gruppen kommer vara. Om Qajsa sköter sig, eller tappar fokus helt då det är en massa andra hundar med på planen. Det värsta är om tränaren, anser att vi inte har något där o göra.

Har fått hört så många gånger "det är en Jack russel, dom kan inte gå fot", "du kan inte tror att du kan träna henne o komma lika långt som med din gammla hund"(rottis) m.m. Ett tag trodde jag det, men det hon har bevia för mig senaste veckorna gör att jag tror att jag kan med en massa träning nog klara slut provet för att komma upp i lynad klass2.

En massa svammel, var bara tvungen o ventilera lite.
Nu ska jag ut o träna lite mer!
Ska f*n klara det här eller vad säger ni!?

Sv: Vatten över huvudet?

Det är alltså en kurs du ska gå?
Jämför dig aldrig med någon annan, utan koncentrera dig på att det är DU och DIN HUND som ska träna och utvecklas och det enda du ska jämföra med är tidigare resultat och se till ER utveckling.
Det kommer säkert att gå bra!
Lycka till!

Det kommer gå skitbra!
Du gör det ju för din och din hunds skull.
Ingen annans

Jo det är lynadskursen klass 1 jag ska gå.
Kloka ord, men man faller lätt i den gropen där man jämför sig med andra. Särskilt efter som det är tävlingsgruppen.
Men ska försöka tänka på oss och våra framsteg...
Tack

Är det en grupp som tränar inför tävlan i klass 1? Isf är väl det enda kriteriet att din hund kan uppföra sig relativt lugnt bland andra hundar, kan sitta, ligga, stanna kvar på anvisad plats i någon enstaka sekund i alla fall och gärna följa dig hyfsat i koppel. Resten lär man sig :laugh:

Sopa undan dina tvivel, ni kommer säkert få jättekul och lära er massor!

Eller jaha, jag tror jag förstår nu. Du ville anmäla dig till "inför klass 1"-gruppen men blev erbjuden en plats i gruppen med redan aktivt tävlande ekipage?

Förändrar dock inte läget särskilt mycket, alla är på olika nivå och instruktören kommer ju anpassa sig efter varje individuellt ekipage. Dessutom, eftersom du blev erbjuden en plats i gruppen är dina och din hunds förkunskaper uppenbarligen fullt tillräckliga. :)

Jag har gått i tävlingsgrupp i lydnad sedan min hund var 14 månader, jag tycker det är mycket roligare att träna med ekipage som vill bli bättre och som inte bara såsar runt. Dessutom får man massor med hjälp av de andra ekipagen eftersom man lär sig själv så mycket på att titta på andra och hjälpa varandra. Min hund är ingen bruksras men vi är uppskattade i gruppen ändå :)

Jodå sitt, ligg, platsläggningoch inkallning kan hon. Vet dock inte hur hon regerar på störning av andra hundar. Då jag bara har tränat på bakgården hemma, där gående och bilar passera.
När vi gick valpkursen så tappa hon fokus lätt när andra hundar kom nära.
Men hon har som sagt kommit en bra bit längre nu när det gäller fokuset på mig. Då hade jag problem även helt utan störning att få kontakt med henne. Vilket inte är ett problem nu.

Det är säkert bara jag som nojar upp mig, kommer nog gå bra...

det låter betryggande...
Hoppas att det kommer bli lika trevligt för mig att gå tävlingsgruppen :)

Lite dåliga bilder som jag tog idag, hade ingen fotograf så jag fick knäppa själv...
Ligger o väntar på kommando
PICT2772.jpg

har kallat in henne
PICT2769.jpg

Väntar på nästa kommando
PICT2770.jpg

Jamen dåså, störning av andra hundar har lika stort träningsvärde som vilket lydnadsklassmoment som helst, men det tänker man sällan på.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 418
Senast: Mkb
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 992
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 562
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 724
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Evolve