Vatten och lösdrift?

B

Bonville

Hur gör ni med lösdrift på vintrarna så vattnet
inte ska frysa så fort? Har ni några lösningar, speciella knep? :idea:

Bara en nyfiken fråga (har läst om nån vattentråd här på buke)

Sv: Vatten och lösdrift?

Det bästa är ju uppvärmd vattenkopp/vattenkar men har man inte råd med det får man göra så gott det går...
Hälla i kokande vatten. Ha en boll i som flyter runt och gör det fryser svårare och att hästarna lättare kan krossa isen.
Ett knepigt problem det där... :crazy:

Thermo-bar...
Bästa inköpet jag gjort till min lösdrift. Visst får man fortfarande bära vattnet, men det håller alltid lagom temperatur. Hästarna slipper dricka "is-vatten". :)
Kanske känns dyr i inköp, men det kostar ju som bekant att ha häst :crazy:

Ja dom har jag hört om. Hur funkar dom då? :)

Mm, har med ytspänningen eller vad det heter att göra? (insatt i sånt där) ;)

Hos oss har vi ett hemmabygge som funkar super. Pall med tre pallkragar på (ihopskruvade) och sen ett plyfalock på med ett stort runt hål för ett svart plastkar. Hela "lådan" är fodrad med frigolit och innehåller ett pyttigt element. Funkar tydligen med glödlampor med. Bara att skruva upp värmen efter utomhustemperaturen. Har varit helt isfritt hela vintern och hästarna dricker bättre när vattnet inte är iskallt.

Ja dom har jag hört om. Hur funkar dom då? :)

Det är ett plastkar med ingjutna värmeslingor och så har den en sladd förstås. I botten finns en propp så du kan släppa ut vattnet och göra rent karet. Därför bör du sätta den så högt upp att du kan få in en hink under om du har den inne i lösdriften.

Du kopplar in den och så håller vattnet sig några grader varmt (minns inte exakt). Inget händer om den "går torr", det är så svag värme i den. Du måste ha Thermobaren intill en vägg eller staket så du kan leda ut sladden från hästarna, de ska inte kunna komma åt den. Alternativt bygga in den med lite plank eller så om den måste gå en bit inne hos hästarna.

På sommaren använder jag samma kar, men jag plockar bort sladden.
Det finns säkert fler alternativ på marknaden, men jag är nöjd med den här.

vad jag har hört ska man inte hälla i varmt vatten i drickkaret när det är kallt ute. För varmt vatten kyls ner snabbare och fryser därför fortare. Man ska hellre ha ljummet.

Jaha :o

Bonville - Ja det kan nog stämma. Håller ju inte vattnet isfritt så värst länge när det är snorkallt men det hjälper ju iaf lite.

Kan bara hålla med. Thermobar är en riktigt bra investering, sparar MÅNGA timmar på vintern, isfritt vatten med bra dricktemperatur hela tiden.

Dock vill jag inte rekommendera det som sommarkar, det är lite för dyrt om någon häst har sönder det. Det finns mer lämpade billiga sommarkar..

Jag hade gärna också haft en thermobar eller liknande, men i vintras använde vi vanliga vattenkaret. Morgon och kväll utrustade jag mig med kofot och makaronsil :D , hackade sönder isen i kanterna (hästarna håller alltid ett hål öppet själva med hjälp av mular och fötter, men när det är riktigt kallt så minskar ju det hålet FORT) och skyfflade ut den lösa isen med makaronsilen. Max 10min/dag inkl vettenpåfyllning, och inga blöta vantar! ;) Och hästarna hade vatten hela dygnet.

Elvattenkopp med flottör och bra vattenflöde (så att hästen inte dricker snabbare än det rinner till)
ovärderligt!

Efter som att hästarna MÅSTE ha tillgång till vatten flera ggr om dagen och äter mycket så är thermobar enda alternativet för oss. Det hålls tinat och fungerar jättebra. Verkligen värt de få tusen som de kostar i inköp.

vad jag har hört ska man inte hälla i varmt vatten i drickkaret när det är kallt ute. För varmt vatten kyls ner snabbare och fryser därför fortare. Man ska hellre ha ljummet.
Den som berättade detta hängde bara med på första halvan av fysiklektionen ;)

Varmt vatten kyls ner snabbare, så långt är det riktigt. Det är skillanden i temperatur mellan det varma och det kalla som avgör hur snabbt temperaturändringen sker. Om omgivningstemperaturen är lika så går snabbare att kyla vattnet från 100 grader till 99 grader, än att kyla det från 20 grader till 19 grader.

MEN när det varma vattnet kylts ner till ljummen temperatur så kommer naturligtvis kylningen DÄREFTER att gå lika snabbt som om man började med ljummet vatten. Så från att man häller i vattnet i karet tills det fryser så tar det mycket längre tid innan det varma vattnet fryst - det ska ju först kylas till ljummet och sedan tills det fryser.

Jag har för övrigt en Thermobar och är jättenöjd :)

Vi har släpat varmvatten.... Har en svart rund 90L plastbalja som står direkt på backen. *suck* Det var inte SÅ kallt i vintras så det funkade iaf halvbra. Tur att båda mina föräldrar jobbar hemma så man kan tippa i en hink hett vatten varannan timme. Annars så hade det INTE funkat.
Skule verkligen vilja ha en thermo bar.

/Linnea

Du har helt rätt. Det är bara en gammal myt att varmt vatten skulle frysa snabare än kallt vatten.

Va hade ett badkar med en träram runt, och så isolering mellan träet och badkaret. Fyllde på med kokande vatten från vedspisen 2-4 ggr per dygn när det var som kallast... Nu har vi investerat i uppvärmd vattenkopp (funkar inte att koka vatten till 6-7 hästar...)- klart den bästa investeringen på länge!!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
344
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama