Vatten och foder under lång transport?

Lycanthrope

Trådstartare
Hur gör ni med vatten och foder till era hästar under längre transporter, upp till 8 timmar tex? För det är väl max?

Jag ska ju ta med mig shettis i transporten till luleå (övernattning på vägen självklart) och funderar lite på detta. Det är svårt att binda fast vatten i transporten och jag gillar inte riktigt tanken på att hon äter utan tillgång till vatten.
Ska självklart stanna flera gånger på vägen för både hennes och hundens skull. Då får hon komma ut och röra sig lite. Räcker det att ge henne mat och vatten då eller bör hon ha tillgång till det i transporten också?

Hon tycker om att åka och är lugn, hon lägger sig ned och sover. Ställer sig nyvaket upp när man fäller ner luckan och säger att hon ska komma ut :rofl:

Sv: Vatten och foder under lång transport?

jag skulle inte ge hö i transporten med tanke på transportsjukan.

så jag skulle ge henne mat och vatten innan, lite varje rast och sedan när du kommer upp.

Jag brukar göra så att jag stannar ungefär varannan timme och står stilla lite olika länge beroende på tillfälle. Antingen lastar jag av hästen och går runt lite (kan även trava lite), eller om det är en väldigt stökig rastplats (nere i Europa har man inte alltid så mycket att välja på) så låter jag hästen stå kvar i släpet. Brukar försöka stanna där det finns lite gräs (har en häst som inte är särskilt känslig i magen), annars ge hö. Vatten vill han inte dricka på resande fot, så då har jag gjort så att jag ger honom gurka, apelsin och andra frukter/grönsaker som innehåller mycket vatten.

Ingen mat i släpet vid färd, som sagt med tanke på risken för transportsjuka. Se till att ventilationen är tillräcklig och undvik sånt som dammar (om du har spån så vattna lite etc). När du stannar och lastar av låt baklämmen vara nere och öppna upp även framdörren så att luften helt kan bytas ut inne i släpet.

Vi brukar också ge våra hästar vattenrika frukter/grönsaker. Vi brukar ta pauser och erbjuda dom vatten. Dom brukar inte dricka men jag kom på att om man doppar mulen lite i vattnet så dricker dom ibland.

Lycka till :)

kl

Har aldrig hört om transportsjukan, har googlat men bara fått fram symptom. Vad är det och hur hänger det ihop med att hästarna äter i transporten? :)

Om det är mycket partiklar i luften och hästen tvingas hålla huvudet högt kan dessa partiklar (från hö, spån eller liknande) bli kvar i lungorna och sedan orsaka i stort sett lunginflammation. Mycket läskigt vad jag hört.

usch, nej det lät inte så trevligt :s men då har det väl inte så mycket att göra med att hästen äter, utan vad den äter? Eller om det är dammigt spån eller liknande. Typ hösilage borde ju inte ge ifrån sej så mycket partiklar? Eller tänker jag fel? :)

Hur gör ni med vatten och foder till era hästar under längre transporter, upp till 8 timmar tex? För det är väl max?

Jag ska ju ta med mig shettis i transporten till luleå (övernattning på vägen självklart) och funderar lite på detta. Det är svårt att binda fast vatten i transporten och jag gillar inte riktigt tanken på att hon äter utan tillgång till vatten.
Ska självklart stanna flera gånger på vägen för både hennes och hundens skull. Då får hon komma ut och röra sig lite. Räcker det att ge henne mat och vatten då eller bör hon ha tillgång till det i transporten också?

Hon tycker om att åka och är lugn, hon lägger sig ned och sover. Ställer sig nyvaket upp när man fäller ner luckan och säger att hon ska komma ut :rofl:

Jag skulle stanna varannan timme och ge vatten och mat. Resor upp till 4 timmar stannar jag inte alls. Beroende på väder.

Tror ni det räcker om hon får gå ut och beta lite på pauserna? Få gurka och vatten med såklart.

Ska se om jag kan ordna en liten höbal, annars har vi ju bara stora.

Travarna som ofta åker lite längre får ett hönät i transporten och så erbjuder vi dem vatten när vi stannar (varannan/var tredje timme ungefär). Viktigt dock att kontrollera att man sätter hönätet så att de inte kan fastna i det! Och att det inte hänger och slänger så att de får en smäll i ansiktet med jämna eller ojämna mellanrum.

Tror ni det räcker om hon får gå ut och beta lite på pauserna? Få gurka och vatten med såklart.

Ska se om jag kan ordna en liten höbal, annars har vi ju bara stora.

Det gör det säkert. BAra det finns gräs där ni stannar. SKöntr för hästen att få komma ut lite!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästvård På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara...
2
Svar
38
· Visningar
3 715
Senast: Pudlan
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 442
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar