Vatten i hagen o lite annat...

S

sydney

Behöver lite tips o hjälp...

Nu till sommaren ska vi göra en del förbättringar på gården som ska göra arbetet med pållarna lite lättare:) Med småbarn o arbete vid sidan om hästarna känner jag att för mycket tid går åt till att fixa en massa struntsaker istället för att ha roligt tillsammans med hästarna:D

Först o främst är det detta eviga släpande på vatten som jag tycker tar mycket tid och har bestämt att jag vill installera en vattenkopp i hagen (eftersom mina hästar går ute mycket och dricker mest vatten i hagen, ej i stallet).

Jag vill ordna så att vattenkoppen ska funka även vid mkt kalla vintrar (som det ju har varit de senaste åren) och vill ha nåt som funkar till iallafall -25-30 grader om det går/finns nåt sånt. Vet ju att det finns värmevattenkoppar...Vad ska jag tänka på o vad måste jag köpa för att det ska funka? Måste jag ha nåt vindskydd runt vattenkoppen så det ej fryser vid ytan eller kan det stå öppet i hagen?

Tipsa gärna!

Sv: Vatten i hagen o lite annat...

I alla år har vi löst det genom att använda oss av trädgårdsslag som vi drar från närmsta kran till hagen och fyller i stora tunnor. Men om hästarna är långt iväg på bete kan det ju vara svårt.
Om hästarna är vana vid vattenkopp ser jag inte något större problem med det, men min erfarenhet är att många hästar tenderar att dricka för lite om det bara har en vattenkopp.

Att ge vatten via slang o fylla i tunnor skulle inte underlätta arbetet alls för mig. Under hela vintern skulle slangen frysa o alltså behöva ligga inomhus, och att då dra fram slangen varje gång man ska ge vatten tar lika lång tid som att bära i hinkar:grin:. Idag ger jag vatten i tunna men bär i hink o tycker inte att det funkar, tar ganska lång tid att bära vatten fram och tillbaka:crazy:

Andra tips hur jag ska bygga/fixa vattenkopp i hagen?

Visst kanske det tar lite tid, men det är långt ifrån lika tungt som att bära i hinkar fram och tillbaka. Allt du behöver göra med en slang är sätta på vattnet, dra ut slangen till hagen, stå och vänta medan det fylls, sen dra in den och stänga av vattnet, klart. Personligen skulle jag offra den lilla tid det tar att stå och vänta på att tunnorna ska fyllas, för att vara säker på att hästarna får i sig det vatten de ska. Vattenkopp funkar om hästarna är väl invanda med det, men är de inte det finns som sagt risken att de inte är lika inbjudande för dem att dricka och de dricker sonika mindre och kan i värsta fall bli riktigt dåliga.

Men om det absolut är en vattenkopp du ska ha kan du ju kolla lite här: http://lantbutiken.se/butik/372-elvattenkoppar-la-buvette-och-suevia-till-lantbruksdjur

Tack för tips om slangen men det är verkligen en vattenkopp jag är ute efter:angel:

Men ingen av de vattenkopparna du länkade till verkar klara riktigt kalla temperaturer, jag hade hoppats på något som håller hela vintern även vid minus 25-30 grader...

Nog måste det väl finnas någon som har lösdrift el kallstall som kan tipsa om nån smart lösning på mitt problem?

Och som sagt, det är vattenkopp som gäller, ej termobar el liknande för det har jag redan! Jag vill inte behöva vattna hästarna för hand alls, tips tack:D

kolla med t*ermobar, de har nog någon vettig lösning, om inte annat kan du nog få bra inspiration på deras hemsida :)

thermob*r har btw anläggningar som fyller på vattnet automatiskt till deras "vanliga" tunnor, så du ska mer eller mindre inte ens behöva titta till vattnet. den funkar med en liten flytanordning, när vattenytan sänks (och även flötet) så fylls tunnan på automatiskt :)

Senast ändrad:

Vi har installerat en uppvärmd flottörvattenkopp inför vintern som varit och det har verkligen varit helt underbart! Hästarna hinner inte dricka ur snabbare än den fyller på så jag tror inte att de får i sig mindre vatten. Snarare tycker jag att de verkar dricka bättre nu jämfört med när vi fyllde på vattentunnan, tror att de gillar att vattnet är lite uppvärmt. Vi har en Caldolac, såg att det stod att den bara skulle hålla ner till -15 men jag tror att den klarar mer än så. Vi har nog inte haft mer än -20 men vi fick infon att den skulle klara extrema temperaturer så det kan vara värt att kolla upp :)

Jag tittade även på thermobar i kombination med automatisk vattenpåfyllning men jag tycker att det borde bli svårare att göra rent de stora tunnorna.

Har aldrig hört talas om Caldolac förut - hur stor är behållaren och hur gör du rent den? Har den alltså inte frusit alls i vinter? Det låter ju fantastiskt!

Det är fantastiskt :D

Behållaren är på ca 5 liter tror jag vilket gör att det inte blir så mycket vatten att tömma ut om man stänger vattentillförseln. Oftast brukar jag dock bara svabba ur den med en svamp och då fyller den ju på i takt med att jag häller ut. Men till sommaren när det blir varmt kan jag tänka mig att man vill tömma ut den ordentligt och rengöra mer noga.

Och nej - den har inte frusit. De första riktigt kalla dagarna var jag ute och tittade till den ofta men den har fungerat klockrent!

Ska kolla lite på det, men är inte jätteimpad av Thermobars produkter, har redan testat dem men det är grejer som gått sönder...

Det låter bra, men känns lite mesigt om den "bara" kan garantera att funka till -15 grader (oftast funkar dom ju även i lägre temp men man måste ändå utgå från informationen känner jag).
Vi har i år haft veckovis med kallt väder då det varit -20 o kallare, som kallast har det varit runt -34 grader...Brrr...Här blir det ju riktigt kallt nån gång i december o håller i sig så fram till mars +- nån månad åt båda håll. Och därför känner jag att om jag ska lägga tid o pengar på att greja med detta vill jag ha nåt som klarar minst -25 grader o gärna mer...

Finns det inga norrlänningar som kan tipsa mig:angel:;)

eeh... hur funkar det då? Har du bara en hage eller är koppen mobil? Iofs får jag inte samma "problem" för jag vill inte ha en sådan i sommarhagen utan äälskar mitt badkar där vattnet håller sig svalt och jag vill att båda pållarna ska kunna dricka samtidigt, men i vinterhagen är det ju klart intressant!

Jasså, jag har haft en och samma i 4 år och med hästar som lekt fotboll med den utan att något gått sönder, jag älskar min! :love:

Nja mobil är den ju inte direkt, då får man gräva ut vattenledningar lite varstans. Jag har en "avdelning" vid grinden där jag planerat grusa upp och bygga vindskydd som ska kunna användas året om, och sedan styr jag ut till vinter- eller sommarhage genom att flytta tråden. Så tanken är att de ska komma åt vattenkoppen från flera hagar. Dock har jag också en del sommarhagar längre bort och när de ska gå där kommer jag att använda ett kar.

Min termobar gick sönder efter 2 vintrar:mad: Och fanns ingen garanti kvar så jag är som sagt inte så impad av hållbarheten...

Gelina: Jag kollar på liknande lösning som du har nu, får se vart det leder:)

Lycka till! Det är underbart skönt att slippa allt vad is och slangar heter på morgonen, och veta att de har vatten hela dagen :) Tänk på att kolla så att flödet är bra, om vattnet inte fylls på tillräckligt snabbt är det risk att hästarna får i sig för lite vatten.

Liknande trådar

L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 356
Senast: Dentaku
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka