vatten/dikes/lera-träning

Hogstorp

Trådstartare
vill ha lite tips på hur ni över på att gå i vattendrag, över diken och i lera...

min dam har fått för sig att hon inte ska gå då vi kommer till något av ovanstående.. har haft henne i snart 1 år och hon har från första början inte velat... har fått henne till att kunna gå i lera och vattenpölar...

men så fort vattnet rör på sig så totalvägrar hon... hjälper inte om andra hästar är med, vi var 7 i helgen, de andra gick över men hon vägrade följa med...

har fått höra att det har med ledarskap att göra så ska öva mer på det (är en mkt bestämd dam jag har)

men tänkte bara höra om det är någon som har tips?

har ont om rinnande vatten där vi står...

Sv: vatten/dikes/lera-träning

Var var ni helgen där de andra gick över men inte hon? Kan du åka dit igen?
Du skriver att du har fått henne att gå i lera och vattenpölar så du är nog på rätt väg.
Jag skulle fortsätta att gå i vatten och pölar och även gå över andra saker typ presenningar lakan och annat ofarligt. Ett litet tips är att att inte pröva något nytt de dagar de blåser kraftigt, pressenningar har en väldig förmåga att blåsa iväg när man absolut inte vill det.
Kan du kanske lägga ut en slang och "skapa" rinnande vatten hemma?

de snowball har skrivit låter ju perfekt.. en til bra grej som funka på våran lilla fegis va att gå till en sjö om du har nån som inte e allt för långt borta man kan ju alltid ta trailern oxå...men om du har nån sjö så gå dit på sommarn o bada med henne.. o då e de bara o stå o traggla tills de funkar men de e ju lite kallt o göra nu kanske så snowballs tips va nog bättre. men de ästa tios ja kan komma på är väl att göra allt från backen till o börja med.. o när hon går me på att göra de på backen (varje gång du ber henne) så sitt upp.. o sen e de bara traggla.. de tar tid. men hästar tar tid så e de bara.. bara traggla.. men bli inte arg o gör någe dumt mot henne bara:):) för hon e ju bara rädd..fast de e lätt hänt att göra sånt.. haha ...

glömde visst att nämna också att hon på det stället vi inte kom över i helgen, har gått över miljontals gånger med förra ägaren...:mad:

har ingen sjö i närheten.. är för kallt för det med nu

men får öva på det som finns...

men det är alltså bättre att öva vid hand först? och sen sitta upp?

glömde visst att nämna också att hon på det stället vi inte kom över i helgen, har gått över miljontals gånger med förra ägaren...:mad:

har ingen sjö i närheten.. är för kallt för det med nu

men får öva på det som finns...

men det är alltså bättre att öva vid hand först? och sen sitta upp?

Jo, det är nog bäst så. Om du går i före, så ser hästen att du går i, och då litar den på dig, och går antagligen i efter ett tag.

Fast min dam har aldrig haft nått problem med att gå i lera/vatten eller hoppa över diken med vatten i. :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 322
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar