Vätskebrist?

P

Pixies

Tror att min häst har lite vätskebrist, skinnet på halsen har inte riktigt samma spänst i nypa-i-skinnet-i-halsen-testet som det brukar ha, plus att hon ser lite tröttare ut i ögona...

E dock helt pigg ändå när man rider o så, äter bra och är frisk i övrigt.

Hur avhjälper man vätskebrist? Jag har hört att man kan sätta lite salt eller elektrolyter i maten, men pappa säger att det bara binder upp vätskan och det blir liksom plus-minus-noll i slutändan. Nu är inte min pappa ngn hästexpert men ändå...

Vad säger ni? Nån som har egen erfarenhet av ämnet?
 
Sv: Vätskebrist?

Lura hästen att dricka mera.... Blanda lite melass i vattnet eller juice det brukar funka rätt bra.
 
Sv: Vätskebrist?

Du kan också blanda i mer vätska i det foder som hästen redan äter, ge väl blötlagd betfor och erbjuda vatten i hink(om den inte redan har det). :idea:
 
Sv: Vätskebrist?

Det blir gärna en ond cirkel. När de väl fått vätskebrist så dricker de ännu mindre. Så det gäller verkligen att lura i dem vatten för att få igång det hela igen!
Brukar hon svettas mkt?

Hur du bäst kan lurar i vatten varierar från häst till häst. Du får prova dig fram. Effektivast brukar vara att blanda det vanliga kraftfodret med rikligt med vatten (så att det verkligen plaskar). Fungerar med alla sorters kraftfoder. Behöver inte bara vara betfor.
Utöver det kan man som redan sagts blanda melass eller äppeljuice (koncentrerad) i dricksvattnet.
Att ge salt i vattnet fungerar också. Då ska det vara 1 msk/liter vatten.
 
Sv: Vätskebrist?

OM hästen har saltbrist så känner den inte att den är törstig och reglerar då inte automatiskt sitt vätskeintag. En del hästar slickar inte tillräckligt på saltstenen så man kan bli tvungen att ge salt i fodret eller vattnet. Man kan även testa att lägga saltstenen i krubban så får dom iallafall i sig lite, fast man har ju ingen aning om hur mycket..

SaraXX
 
Sv: Vätskebrist?

Jag skulle börja ge hästen salt i fodret (i betfor el lusern) eller i hästens vatten, om den tillåter det.

Vid kraftig svettning förlorar hästen stora mängder salt och det är mycket viktigt att denna förlust ersätts snabbt, särskilt inför en prestation, eftersom salt har en viktig roll för törstregleringen. En häst som har låg saltkoncentration i blodet kan ha kraftig vätskebrist utan att känna törstimpulser.

Har hästen endast vattenkopp i boxen, låt den även få tillgång till hink, vattenkopps'hästar får i sig ca 30 % mindre vatten än hästar som har både kopp & hink. Är det dessutom dåligt flöde i koppen kan även det medföra vätskebrist, då hästen inte dricker länge nog för att få i sig tillräckligt med vatten.

Börja ge hästen salt, börja med ett par msk/dag och öka givan, upp till 1 dl/dag är inte skadligt, det som inte tas upp av kroppen kissas ut. Och även tillgång till en vattenhink.

Hoppas det ordnar sig. Mvh Linda
 
Sv: Vätskebrist?

Jag har nu börjat vattna henne med hink, hon har vattenkopp också.

Till alla TACK för alla svar! Ska försöka med juicen i vattenhinken o lite salt i maten + blöta maten mycket. :bow:

Just ja, spelar det stor roll hurdant salt man ger? Havssalt? Salt med jod? Något att föredra eller undvika?
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 588
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Är orolig för att min häst är uttorkad... När man gör en pinch test på halsen så går inte huden tillbaka med en gång, tar någon sekund...
Svar
12
· Visningar
4 826
Senast: Miaa
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp