vätska i låret?

C

chira

Märkte nu att tösen har en stor vätskefylld svullnad på baklåret. ca 15 cm i diameter. Hon är inte öm men det är lite varmt. Någon som har en susning om vad det kan vara för nått?:confused:

Sv: vätska i låret?

Låter som ett hematom, ungefär som ett blåmärke där det samlas vätska efter någon form av slag utifrån. Brukar gå ner på några dagar om det är så litet.

så det skulle alltså kunna vara en spark eller nått som gjort det här?

Hur vanligt är det att hästar bildar ärr-vävnad efter att hematomet har tömts. Min tre-åring hade ett jättestort hematom som nu har tömts men är lite orolig att det lämnar något märke efter hematomet. Har nån någon erfarenhet av detta?

En av mina hästar fick en rejäl "lårkaka" efter att ha ramlat på stallgången,
var tvungen att vänta tills det hade "stelnat" innan dränering, det blev inte
något ärr. Man kunde inte se att det hade varit något alls efter en tid. Men
otrevligt var det när dom öppnade upp och rensade ut allt levrat blod.

Min ena pålle fick en rejäl spark på rumpan. Blev en stor bula som aldrig tömdes utan den försvann efter ett tag (ganska lång tid tog det). När bulan försvunnit fick hon ett synligt jack (ärrvävnad) i muskeln.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
291
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 279
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Märkte nu på eftermiddagen att Doris har nån typ av flytningar, eller om det är att hon läcker kiss? Blev en liten fläck på lakanet hon...
Svar
2
· Visningar
857
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 019
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar