vätska i låret?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 664
C

chira

Märkte nu att tösen har en stor vätskefylld svullnad på baklåret. ca 15 cm i diameter. Hon är inte öm men det är lite varmt. Någon som har en susning om vad det kan vara för nått?:confused:

Sv: vätska i låret?

Låter som ett hematom, ungefär som ett blåmärke där det samlas vätska efter någon form av slag utifrån. Brukar gå ner på några dagar om det är så litet.

så det skulle alltså kunna vara en spark eller nått som gjort det här?

Hur vanligt är det att hästar bildar ärr-vävnad efter att hematomet har tömts. Min tre-åring hade ett jättestort hematom som nu har tömts men är lite orolig att det lämnar något märke efter hematomet. Har nån någon erfarenhet av detta?

En av mina hästar fick en rejäl "lårkaka" efter att ha ramlat på stallgången,
var tvungen att vänta tills det hade "stelnat" innan dränering, det blev inte
något ärr. Man kunde inte se att det hade varit något alls efter en tid. Men
otrevligt var det när dom öppnade upp och rensade ut allt levrat blod.

Min ena pålle fick en rejäl spark på rumpan. Blev en stor bula som aldrig tömdes utan den försvann efter ett tag (ganska lång tid tog det). När bulan försvunnit fick hon ett synligt jack (ärrvävnad) i muskeln.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 109
Senast: MayGrace
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 059
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka