"Vätska" i benen

Loppz

Trådstartare
Hej!
Var med en kompis ut till hennes häst i veckan och jag hjälpte till med rykt etc.
När jag kände på hästen ben (längs med senorna på frambenen) känns den "svampig" precis som där var vatten typ. Jag sa detta till henne och hon sa att han hade vatt så sålänge hon hade haft han. Enligt min vän så hade en annan tjej sagt att det inte var gallor. Vilket jag nog kan hålla med.
Häst är en fd travare, gått i träning i 6 år och är nu ridhäst sedan 6 år tillbaka.

Vad kan det vara? Kan det vara gallor ändå?
För tillfället går han på gräs och har semester. Enda fodret han får är havre,korn och mineraler.

Sv: "Vätska" i benen

Jättesvårt att säga utan att se och känna själv..
Men antingen är det vanliga gallor eller så är det typ lymfangit..

Jättesvårt att säga utan att se och känna själv..
Men antingen är det vanliga gallor eller så är det typ lymfangit..

Lymfangit får dem inte på frambenen..

Fullblodet hade detta i sommras, så det vet jag hur det ser ut.

Lymfangit, som är en infektion i lymfkärlen, kan uppstå i vilket ben som helst. Att inte frambenen kan drabbas är mao totalt fel.

Vattnig "svullnad" längs senskidan låter för mig som en typisk galla. Om den sträcker sig längs hela senskidans längd är den lite kraftigare och skulle kunna indikera ett sjukdomstillstånd i sena eller senskida. Är det likadant på båda frambenen?

Av beskrivningen att döma så tycker jag också att det låter som gallor. Vad trodde tjejen som sa att det inte var gallor att det var då?

Som andra har sagt så kan de visst få lymfangit på frambenen.

Men min ena häst som har haft väldigt mycket öppnar sår på benen har numera så mycket ärrvävnader på bakbenen att de är lite "svampiga", så nåt sånt kan det ju vara...?

*KL*

lånar tråden lite, känns som en dum fråga, men vad är gallror? Har aldrig haft det på mina hästar, så ska väl egentligen vara glad att jag inte ritkigt vet vad det är.

Hur uppkommer det, och vad gör man åt det?

En galla beror på en ökad mängd ledvätska i en led. Ledkapseln blir lite förenklat "utspänd" och buktar ut i ledens olika ledfickor. Orsaken är i de flesta fall en irritation i ledkapseln orsakat av t ex överbelastning av leden, trauma osv. En galla som inte ser likadan ut på båda benparen gör att man misstänker en inflammation i den aktuella leden. Hästen bör vila och ev undersökas av veterinär avseende hälta.

Gallor i kotsenskidorna kan tyda på senskada eller inflammation i senskidan, men ofta fås dessa gallor i samband med att hästen byter foder eller går på bete. De senare är ofarliga.

Åtgärd? Ta reda på orsaken och behandla dessa. Vissa hästar får bestående gallor och dessa kan ibland minskas med regelbunden motion och värme, t ex back on track.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 090
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst fick sparkskador på bägge bakknäna för 3 år sen, efter det fick han vandrande hälta, som visade sig bero på inflammation i...
Svar
16
· Visningar
1 921
Senast: Dopy
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 451
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka