Våtservetter

S

Showjumping

Flera i mitt stall använder våtservetter till att torka ögon, näsa mun på sin häst samt "putsa" hovarna :confused:

Kan detta verkligen vara bra? Innehåller inte våtservetter typ alkoholer och sådant? Eller finns det "alkoholfria alternativ"? ;)

Sv: Våtservetter

Det finns ju olika typer av våtservetter, både starkt uttorkande, som man brukar ha till händerna, och sådana för bäbisar, som inte är uttorkande. Det beror då på vilken sort de använder på hästarna. Sådana som är uttorkande är väl inte så bra förstås, men jag tror inte att de gör så stor skada på hovarna, däremot ögon, mule etc kanske inte mår så bra. Jag reagerar mest över att det är DYRT med våtservetter och inget som jag skulle använda till hästen. Tyckte t o m att det var dyrt att använda till barnen när det var små...

Jag använder Babyservetter, som är oparfymerade och inte innehåller alkohol. Det gör nog dom flesta;)

Brukar ändå vara försiktig runt ögonen. Jag använder dom främst på tävling, smidigt och bra. och så blir hästen en nyans mörkare kring mule/ögon, typ en pytteskillnad, men ändå:love:

Det är väl babyservetter du menar? De är alkoholfria. De där små, typ Savett och sådana är dock alkohol i och uttorkande. Men babyvåtservetter att torka bebisar i rumpan med vid blöjbyte är alkoholfria och inte uttorkande - tvärtom.

Jag saknar rinnande vatten i stallet och är storkonsument att babyservetter, torkar både mina händer och utvalda hästdelar med dem.

Men dom i stallet har typ parfymerade och allt :crazy: Men jag ska nog köpa såna baby-servetter, det verkar smidigt..!

Jag har använt parfymerade babyservetter med ibland när jag köpt fel, utan minsta problem. De är ju vääldigt milda så tror inte det är någon fara alls ens om de är parfymerade, men man ska nog undvika ögonen då.

Vad är det för fel på en vanlig handduk?

Har en speciell till ögonen för hästen som jag slänger i tvätten ofta.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 091
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 174
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 709
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
422
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka