Vat har de riktiga brukshundsklubarna tagit vägen

Sv: Vat har de riktiga brukshundsklubarna tagit vägen

Det framgick inte i ditt första inlägg. Givetvis om valparna inte bryr sig finns ingen anledning att ställa in.
men dy tyks vara av åsikten att valparna ska ut och träna i ur och skur? Där kan jag inte hålla med dig, inte när det handlar om valpar.

Tack för ett bra inlägg!

Extremt väder kan ju tolkas olika beroende på vad ägaren har för hund också. Nu är väl dina också typen som inte går sönder iofs, men jag hade som kriterie när jag valde ras att den skulle vara vädertålig. En sådan hund har jag lyckats få tag på också, och jag tar mig nu en funderare på om det funnits någon gång då vädret påverkat henne negativt, men jag tror inte det. Hällande regn blir hon glad av, snö, slask och is ligger hon glatt i. Hon vinterbadade hela året, bara hon fick hål på isen först. I solen hänger tungan som en slips, men hon jobbar på.

Som valp blev hon mer påverkad och störd av andra hundar och ägare på kursen, så jag hade hellre gjort kontaktövningar ensam i hällregn så här i efterhand.

Så då är mina hundar klena hundar som går sönder för att de fryser?
Sen att de kan utsättas för hur hård fysisk ansträngning som helst under en LÅNG tid utan att bli slitna gör dom inte till tåliga?
Mina fryser på vintern eller mildare kyla men kan arbeta som oxar i stekande hetta.. Vart ligger de klena i den rasen?
Många hundar klarar regn och snö mm. Men kalarar inte lika stor belastning som mina, vilket anser du vara klenast.. Bara en undran där. Jag är trött på kategorisering av raser. Skiter i väder och vind = tuff. Frusen = mes/porslinshund. :cool:

Syftade på inte bara din inställning utan den generella attityden genom hela tråden från många medlemmar.

Däremot utifrån din beskrivning kan jag gissa att du har någon vinthund. Jag tycker dom är häftiga hundar, och jag tvivlar inte på deras arbetsförmåga i varmt väder. Däremot hade jag inte blivit förvånad om jag i ett land som till stor del består av regn och snö (Sverige) valt dessa hundar, och kommit till en brukshundsklubb som tränar just i regn och snö.

För mig är det viktigt att min hund tål klimatet bra, så därför valde jag en som gör det. Rent fysiskt förstår jag att min hund har lättare att köra platsliggning i snöslask än vad en Azawakh har tex.

Givetvis tränar även jag i ur och skur. Men det är med mina vuxna hundar som jag kan sätta lite krav på utan tvekan ska dom lyda oavsett vad. Men vi gör ev. träningspass mkt kortare (lågmotiverade och hatar regn). Men nu är det ju som sagt BARA valpar som tråden handlar om. Du har haft tur med att din inte påverkats av ngt men långt ifrån alla raser fungerar så. Inte ens alla dom vi just kallar brukshundar.

Japp jag har en vinthund, när jag valde ras resonerade jag som så att jag ville ha en värmetålig hund som orkade hålla igång i värmen (jag är mkt aktiv på på sommaren) utan problem. Att klä på den på vintern fungerar ju fint. Men mot regn och fukt finns inga medel...

Som sagt många valpar reagerar åt alla extrema väderförutsättningar, att då introducera lydnad är för mig mer stjälp än hjälp. Träna tålighet/retningar inför jag först senare i träningen.

givetvis menar jag inte valpar. det förstod du alldeles säkert. men det har skrivits ett par inlägg om vuxna hundar också, och det var dem jag riktade mitt inlägg till.

Om det blir totalt skyfall tycker jag man kan gå in om man har möjlighet för annars är alla plaskblöta sen. Men jag skulle bli förvånad om ledaren ville vi skulle gå in för ett vanligt regn. Jag har två känsliga hundar förutom stora (2 chihuahuas) och skulle de bli för kalla så får JAG anpassa mig & gå in, skulle aldrig förvänta mig att kursen skulle stoppas för vår skull och hade insisterat på att de andra skulle fortsätta om jag bröt.

Leonbergern & alaskanen hade aldrig brytt sig ett skvatt om det inte möjligen haglat golfbollar. Inte ens som valpar.

Då skulle det vara två olika grupper.
En som tål regn och en som bara jobar i bekvämt väder.
En kurs är ju gnaska dyr att va med på. Då ska man ju få öva och göra det som är sagt.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 206
Senast: Marje
·
Övr. Hund Det är lite mycket just nu så undrar om jag överreagerar? För just nu känns det inte ens lockande att fortsätta kursen. Det handlar om...
Svar
16
· Visningar
2 376
Senast: Viva
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 372
Hundhälsa Min hund, 2år, Gick just och kissade i sin bädd?! Alltså inte skvätte lite utan satt sig rakt upp och ner och kissade. Hon har varit...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: Regn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka