P
Phakal
Sv: Vat har de riktiga brukshundsklubarna tagit vägen
! För du vill väl inte ha ngn mes till hund.
Ledsen om jag blir lite upprörd nu men det är sånt stenålderstänkande som ger bruksarna dåligt rykte, vi pratar ju om en VALP(!!!) kurs och där är de flesta raser även dom du säkert benämner som tuffa, lite frusna av sig. Jag vet att många går in med din inställning men som introduktion för valpen i lydnadsvärlden kan jag tycka det är lite väl hårt att ha "den ska inte bli ngn mes ut i ur och skur" attityden..
Jag ställer inga spec krav på en valp. Och det är inte lätt för en liten valp med täcke på sig heller för den delen. Jösses nu är det ännu mer solklart varför jag än så länge dissat de flesta brukstränare!
Jag trodde träningen till en början bara skulle handla om motivation mm, gud så fel jag hade!
Jag trodde att man nuförtiden var så pass uppdaterad i sitt tänkande att ALLA raser var välkommna på brukshundklubben. Givetvis om jag med min vuxna hund går en kurs så förväntar jag mig inte att alla ska gå in för att jag har en fryslort. För din upplysning kan jag bara säga att ibland hjälper inga kläder i värden.. Då kan man ju (enligt din mening) lika gärna arrangera kurserna utomhus även på vinternPå en riktig brukshundklubb är man ute oavsett om det regnar eller inte. Man tillåter inte att hundarna uppfostras till mesar som inte pallar lite väta. Det har en rent praktiskt grund i de gamla arbetande hundarna som brukshundklubbarna startades för. En arbetande hund kan inte gå i strejk bara för att det är kallt eller blött utan måste fungera i alla väder. Samma kan jag tycka ska gälla för alla hundar. Oavsett om de gillar det eller inte ska de acceptera väder och vind för vill jag tävla en regning dag ska jag kunna göra det utan att hunden fjollar ur. Ingen vinner på att ha en bortskämd hund.
Ledsen om jag blir lite upprörd nu men det är sånt stenålderstänkande som ger bruksarna dåligt rykte, vi pratar ju om en VALP(!!!) kurs och där är de flesta raser även dom du säkert benämner som tuffa, lite frusna av sig. Jag vet att många går in med din inställning men som introduktion för valpen i lydnadsvärlden kan jag tycka det är lite väl hårt att ha "den ska inte bli ngn mes ut i ur och skur" attityden..
Att hyra ridhus bara för att det är dåligt väder skulle aldrig falla mig in. Det är hundar vi talar om och inte ömtåliga porslinsfigurer. De allra flesta hundar och hundägare klarar av regna lldeles utmärkt och jag krånglar inte eller avbryter ute bara för att någon enstaka inte har lust att ställa krav på sin hund.
Det finns för övrigt täcken om hunden nu skulle frysa.
Jag ställer inga spec krav på en valp. Och det är inte lätt för en liten valp med täcke på sig heller för den delen. Jösses nu är det ännu mer solklart varför jag än så länge dissat de flesta brukstränare!
Jag trodde träningen till en början bara skulle handla om motivation mm, gud så fel jag hade!