Vat har de riktiga brukshundsklubarna tagit vägen

Sv: Vat har de riktiga brukshundsklubarna tagit vägen

På en riktig brukshundklubb är man ute oavsett om det regnar eller inte. Man tillåter inte att hundarna uppfostras till mesar som inte pallar lite väta. Det har en rent praktiskt grund i de gamla arbetande hundarna som brukshundklubbarna startades för. En arbetande hund kan inte gå i strejk bara för att det är kallt eller blött utan måste fungera i alla väder. Samma kan jag tycka ska gälla för alla hundar. Oavsett om de gillar det eller inte ska de acceptera väder och vind för vill jag tävla en regning dag ska jag kunna göra det utan att hunden fjollar ur. Ingen vinner på att ha en bortskämd hund.
Jag trodde att man nuförtiden var så pass uppdaterad i sitt tänkande att ALLA raser var välkommna på brukshundklubben. Givetvis om jag med min vuxna hund går en kurs så förväntar jag mig inte att alla ska gå in för att jag har en fryslort. För din upplysning kan jag bara säga att ibland hjälper inga kläder i värden.. Då kan man ju (enligt din mening) lika gärna arrangera kurserna utomhus även på vintern:idea:! För du vill väl inte ha ngn mes till hund.
Ledsen om jag blir lite upprörd nu men det är sånt stenålderstänkande som ger bruksarna dåligt rykte, vi pratar ju om en VALP(!!!) kurs och där är de flesta raser även dom du säkert benämner som tuffa, lite frusna av sig. Jag vet att många går in med din inställning men som introduktion för valpen i lydnadsvärlden kan jag tycka det är lite väl hårt att ha "den ska inte bli ngn mes ut i ur och skur" attityden..

Att hyra ridhus bara för att det är dåligt väder skulle aldrig falla mig in. Det är hundar vi talar om och inte ömtåliga porslinsfigurer. De allra flesta hundar och hundägare klarar av regna lldeles utmärkt och jag krånglar inte eller avbryter ute bara för att någon enstaka inte har lust att ställa krav på sin hund.

Det finns för övrigt täcken om hunden nu skulle frysa.

Jag ställer inga spec krav på en valp. Och det är inte lätt för en liten valp med täcke på sig heller för den delen. Jösses nu är det ännu mer solklart varför jag än så länge dissat de flesta brukstränare!
Jag trodde träningen till en början bara skulle handla om motivation mm, gud så fel jag hade!

När jag har haft kurser (på Bruksan) har vi varit ute oavsett väder MEN varit ute lite kortare del av kursgången när det varit busväder. Och de som haft hundar som frusit har naturligtvis fått gå in före oss andra om det behövts.

Du har självklart rätt om att det ska var bara motivation i träningen så är det iaf på de kurser som jag håller.

Senast ändrad av en moderator:

Så då skall man sitta i en klubbstuga om det regnar. Hundar tål inte regn längre.
Så om det regnar 8 gånger på kuresen. Blir det bara teori . Illa illa,.
Då får väl dom sätta regn tåliga hundar i en grupp och porslinshundar i en grupp.

Detta daltande med hundar nu förtiden.

Då jag gick på kurs . Då va det inget dåligt väder. Bara dåliga kläder.

Nu när det är valpar. Så tränar dom ändå inte mer än 30 min.
Praktiken är viktig.

Sen är ju daltande olika för olika personer, för mig är det inte daltande när jag med min valp som precis ska börja lydnad, avstår från att tex vara med så länge på träningen vi dåligt väder. Jag har en redan svårmotiverad ras och att utsätta den för 30 min i regn skulle inte vara till min eller valpens fördel. Som jag skrev till en annan, jag tror inte du går ut med din valp i snön och tränar i 30 min när den skakar som ett asplöv?
Då kan man väl individanpassa kurserna och låta "porslinshundarna" träna först sen får dom gå in så kan de "militanta bruksfolket" stå i regnet och vänta med sina valpar tills "porslinshundarna" är klara, det borde du väl inte ha ngt emot?

Sen är ju daltande olika för olika personer, för mig är det inte daltande när jag med min valp som precis ska börja lydnad, avstår från att tex vara med så länge på träningen vi dåligt väder. Jag har en redan svårmotiverad ras och att utsätta den för 30 min i regn skulle inte vara till min eller valpens fördel. Som jag skrev till en annan, jag tror inte du går ut med din valp i snön och tränar i 30 min när den skakar som ett asplöv?
Då kan man väl individanpassa kurserna och låta "porslinshundarna" träna först sen får dom gå in så kan de "militanta bruksfolket" stå i regnet och vänta med sina valpar tills "porslinshundarna" är klara, det borde du väl inte ha ngt emot?

Vilket fjantigt uttalande..

Jo men tydligen så är inte alla av den åsikten. För mig kommer med tiden.
Kanske skrev jag lite fumligt i delen med att hyra ridhus, det jag menade var att om tränaren hade tänkt att inte hålla ngn träning alls utan bara teori så borde hon ordna träningsmöjligheter på annat vis. Jag antar att det inte går att få in i planeringen men om man inte anser sig kunna hålla en av kursgångerna så får man väl lägga till en extra gång eller liknande.

Sen stör det mig att folk förlöjligar hundar som är lätt frusna mm. Och jag hoppas ingen tränare har den inställningen att man har en klen hund för det (men tydligen är det så)! I mina ögon är klenhet ngt helt annat men nu ska jag inte gå helt OT.

Det var ironi... men du har ngt bättre än påhopp att komma med?
Vilket fjantigt uttalande..
Vilket fjantigt inlägg...

*kl*

Jag tycker att man måste tänka över vad man vill ha sin hund till. En som verkligen förväntas utföra brukshundsuppgifter måste så klart kunna utföra dem oavsett vädret.

Men de flesta som tränar bruks gör det väl bara för att det tycker det är roligt att jobba med sin hund och om man då har en ras som fryser (jag körde bruks med en frusen dobbis) så tycker jag det är helt ok att ställa in eller vara inomhus.

Sen ska vi inte glömma bort att inom brukshundsklubben ryms även agilitysektorn och där ställs det helt andra krav på både utrustning och hundar. Ingen vill ha sin hund klättrande högt upp på en frusen balansbom t ex.

*kl*

Min lille valp älskar vatten i alla former, så även regn. Imorse när jag släppte ut henne i trädgården så stog hon bara stilla och njöt i regnet istället för att gå och kissa:p När det har slutat regna så är det svårt att få henne koncentrerad också för hon vill sågärna plaska i alla vattenpölar :angel:
Ikväll är det lydnadskurs och det kommer va utomhus och vi kommer va där, regn eller inte!
Däremot så är hon väldigt frusen av sig och hatar snö.. men jag tror nog vi skulle köra med täcke isåfall, tycker det är en fördel att ha en hund som klarar av alla väder.

Ja många klubbar hyr ju lokaler den kallaste delen av året... Och jag har då aldrig (rätta mig om jag har fel) hört om en valpkurs som hålls ute mitt i vintern med bitande kyla...

KL

Ni som tycker att hundarna ska lyda i ur och skur, skulle ni ge er ut och träna i 35-gradig hetta?
Det ÄR ju faktiskt möjligt att det blir 35 grader varmt och stekhett vid en tävling, och då ska väl inte hundarna tackla av för det?

Skulle ni tvinga ut era 5-åriga barn och spela fotboll i hällregn?

För mig är det viktigast att både jag och mina hundar har ROLIGT när vi tränar, annars kan det vara. Och de tycker verkligen inte att det är kul att vara ute när det spöregnar, även om de är relativt tåliga i andra sammanhang. Hur kul är det att träna med en hund som bara lyder för att den måste och inte för att den vill?

Min äldsta tik är väldigt känslig och det GÅR inte att tvinga henne att göra något om hon inte vill. Då lägger hon sig platt och vägrar. Fortsätter man att ställa krav på henne så rullar hon över på rygg, och tar man i henne så kissar hon på sig och sen går hon och gömmer sig. Vill hon inte så vill hon inte, så är det. Då menar jag under träning - vardagslydnaden är det inget fel på och hon beter sig ALDRIG illa åt.
När hon vill så flyter träningen otroligt bra, hon är superduperduktig på agility och trots att hon bara varit på en bana sex gånger i hela sitt liv så kan hon alla hinder och tar dem utan att tveka. Men är jag själv på dåligt humör en dag så kan jag glömma att träna hunden - hon känner av stämningen och flyr fältet.

KL

Ni som tycker att hundarna ska lyda i ur och skur, skulle ni ge er ut och träna i 35-gradig hetta?
Det ÄR ju faktiskt möjligt att det blir 35 grader varmt och stekhett vid en tävling, och då ska väl inte hundarna tackla av för det?

.

Jag må vara en udda person, men ja. OM jag bara har tid att träna när det är 35 grader, då tränar vi då. Däremot är jag noga att hon får vila i skuggan och att vi har mkt vatten, men jag ställer inte in träningen. Barn har jag inga, men hade jag betalt fotbollsträning för ett barn så hade det såklart gällt även om vädret inte var perfekt. När jag tränade cykel fanns det inga rainchecks, utan vi körde i ur och skur. Man byter ju om sen när man kommer hem.

Ja många klubbar hyr ju lokaler den kallaste delen av året... Och jag har då aldrig (rätta mig om jag har fel) hört om en valpkurs som hålls ute mitt i vintern med bitande kyla...

Jag har hört om hur många som helst. Förutom kurser så tränar man väl själv flertalet gånger i veckan. Ska man hyra ridhus då också? Hyrde nån ett ridhus skulle jag glatt träna där också, men jag skulle inte bli det minsta förvånad om jag kom till en BK för kurs och kursen hölls på ett snöigt, blåsigt fält upplyst av några enstaka lampor.

KL

För mig är det viktigast att både jag och mina hundar har ROLIGT när vi tränar, annars kan det vara. Och de tycker verkligen inte att det är kul att vara ute när det spöregnar, även om de är relativt tåliga i andra sammanhang. Hur kul är det att träna med en hund som bara lyder för att den måste och inte för att den vill?

Min äldsta tik är väldigt känslig och det GÅR inte att tvinga henne att göra något om hon inte vill. Då lägger hon sig platt och vägrar. Fortsätter man att ställa krav på henne så rullar hon över på rygg, och tar man i henne så kissar hon på sig och sen går hon och gömmer sig. Vill hon inte så vill hon inte, så är det. Då menar jag under träning - vardagslydnaden är det inget fel på och hon beter sig ALDRIG illa åt.
När hon vill så flyter träningen otroligt bra, hon är superduperduktig på agility och trots att hon bara varit på en bana sex gånger i hela sitt liv så kan hon alla hinder och tar dem utan att tveka. Men är jag själv på dåligt humör en dag så kan jag glömma att träna hunden - hon känner av stämningen och flyr fältet.

Man gått o väl träna när det är 35 grader varmt.
Har hunden vatten så går det bra.
Min barn har spelat gotia cup i både ur och skur. Även heta dagar. Så om fotbollen inträffar en regnig dag. Då får dom allt spela.
Kolla nu på fotbolls em. Det ÖS regnar under deras matscher.
Man får givet vis se hur indeviden mår

alltså ni som har frusna hundar, är det inte enklare för alla parter om ni enbart går kurser på sommaren? eller menar ni att era hundar fryser när det regnar då också? även med ett rejält vintertäcke?

det ska bannemig ÖSA ner för att jag ska ställa in en träning. och då är det mest för min skull. för jag lägger inte en 3-400 på att ta mig till en tävling, och sedan inte kunna starta för att hunden inte är van vid att jobba när det regnar.

samma sak när det gäller värme. vi har redan tävlat en gång i år i 30-gradig värme. då var jag glad att vi har tränat i det också.

Stackars dina valpar om de tvingas träna och lära sig saker i ösregn, stark kyla och värsta hettan..

Mina vuxna/halvvuxna har inga större problem med någon väderlek, men valpar i början av sitt lärande tvingar jag inte ut på kurs i extremt väder åt något håll.

Det ger oftast ingenting, eftersom vädret påverkar negativt efter att kort tag, vilket gör att de inte klarar av att fokusera och lära sig = less matte = hund som tycker träningen är dötråkig.

Tråden handlar ju om en valpkurs, så det är ju i det perspektivet det ska ses ur tycker jag.

Lätt regn, normal värme, normal kyla spelar ingen roll för mina, men när det blir mer/värre än det "normala", så påverkas valparna negativt!

Senast ändrad:

Denna valpkursen som det handlar om. Det va ett vanligt sommar regn. Blött på marken o sipprade ner. INGET ÖS REGN
O det va inte kallt.
Dom ställde inte in. Men det va teori i stället för praktik.

Aha..

Fattade det som att det kom ett rejält skyfall modell himlen öppnade sig :angel:

Ja, med ett lätt regn och normal lufttemperatur, så hade de ju kunnat köra i alla fall halva tiden praktik och andra halvan teori om det hade behövts.

Stackars dina valpar om de tvingas träna och lära sig saker i ösregn, stark kyla och värsta hettan..

Mina vuxna/halvvuxna har inga större problem med någon väderlek, men valpar i början av sitt lärande tvingar jag inte ut på kurs i extremt väder åt något håll.

Extremt väder kan ju tolkas olika beroende på vad ägaren har för hund också. Nu är väl dina också typen som inte går sönder iofs, men jag hade som kriterie när jag valde ras att den skulle vara vädertålig. En sådan hund har jag lyckats få tag på också, och jag tar mig nu en funderare på om det funnits någon gång då vädret påverkat henne negativt, men jag tror inte det. Hällande regn blir hon glad av, snö, slask och is ligger hon glatt i. Hon vinterbadade hela året, bara hon fick hål på isen först. I solen hänger tungan som en slips, men hon jobbar på.

Som valp blev hon mer påverkad och störd av andra hundar och ägare på kursen, så jag hade hellre gjort kontaktövningar ensam i hällregn så här i efterhand.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 206
Senast: Marje
·
Övr. Hund Det är lite mycket just nu så undrar om jag överreagerar? För just nu känns det inte ens lockande att fortsätta kursen. Det handlar om...
Svar
16
· Visningar
2 376
Senast: Viva
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 372
Hundhälsa Min hund, 2år, Gick just och kissade i sin bädd?! Alltså inte skvätte lite utan satt sig rakt upp och ner och kissade. Hon har varit...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: Regn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka