Vat har de riktiga brukshundsklubarna tagit vägen

Rotterö

Trådstartare
Min mamma har börjat på valp kurs i Uddevalla.
Första gången va det bara teori. Det gick bra.
Då fick de reda på att de ska vara riktigt klädda för kursen , Om det regnar mm.Och att kursen startar med utevisteklse 1/2 tim , sedan teori.

Kursdag 2
De skulle ju börja ute. Så min mor o dom klädde sig bra för det regnade.
Så kommer instruktören. Hon har en lite hund. Hon bär på den. De väntade en stund. Så sa hon vi får ta kursen inne med teori.
Det regnade för mycke.
Då skulle dom ha filtar o bollar ja vet inte allt.

Va är detta. kan inte hundarna vara ute längre när det regnar.
Jag tycker man betalar så mycke för en kur. Det skall väl vara ordentligt ordnat då.?
Berätta vad ni har för erfarenhet

Sv: Vat har de riktiga brukshundsklubarna tagit vägen

Nu gick jag visserligen inte på bruks senast utan privat kurs då det ligger närmre och jag kan säga att vi var ute i ur och skur! En gång drog jag på mig kängor i tron om att de skulle duga men det fick jag ångra sen då de bara tjippade av vatten efter ett par timmar i häll regn. Fick sitta på en ika kassse hem sen för att inte föstöra säterna i bilen:D

En kompis i örebro går kurs (privat) de var inställt helt den veckan pga vädret, men de regnade inte ens (eller började aldrig beroende på hur man ser det)

Jag tycker
har man bestämt utevistelse först. Då skall det va så. Även om man har småsmå hundar.
Kurserna är så dyra i dag. Så man måste få en bra kurs. Man ska va med i en klubb för att få va med i den andra. så en 1000 för 8 gånger är inget. + literatur 200 kr.
Då måste väl man kunna kräva en bra ledare o utbildare.?
Jag gick på 80 talet. Då va de kanon bra.

På min klubb är man ute i ur och skur.
Möjligtvis att man går in när alla är som dränkta katter och alla hundar ser ut att det får vara nog. Men inte innan dess :D

Men blir det en bra kvalité på undervisningen om man står ute i sjyfall?

Personligen skulle jag (och min hund) bara uppskatta om det en sådan dag istället hölls bara teori, tar det dock då som självklart att det praktiska blir dubbelt nästa gång.

Jag och min hund skulle inte kunna ha någon nytta av att stå ute i regnet, hunden blir blöt och kall direkt (skillnad på en promenad då man är i konstant rörelse) och matte blir antingen blöt och fryser eller är så påbylsad att hon är för klumpig för någon finmotorik.

//Ainon, som hoppade av en valpkurs i vintras eftersom den hölls utomhus och det var svinkallt varje gång. Hunden skakade och matte skallrade tänder.

Fast skyfall och vanligt regn är ju skillnad ;)

Vill man inte ha en hund som bara lyder när solen skiner så måste man ut och träna i regn också. ;)

Å andra sidan har jag en golden som fullkomligt älskar alla former av vatten, hade jag haft en liten "fryslort" hade jag nog också velat in i stugvärmen vid pissväder. Och ibland önskar man att man hade en fryslort att skylla på...:angel:

På vår klubb är det väldigt olika beroende på viken kurs och vilken tränare det är. I lydnadsgruppen jag går i nu tränar vi i ur och skur. Vi tränar året runt i alla väder. Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder säger de väl?!

När jag var på valpkursen i vintras var vi tvungna att vara inne ett par ggr pga en vavva som var med och frös så mycket.
Helt okej för mig att vara inne, men när man blir tvungen att vara i en trång vindslokal där man i princip stod på varandra är inte direkt optimalt.

Visst är det bra med störning, men på valpkurs vill iaf jag bara träna på att bygga upp kontakten och ta störningsmoment när den sitter som den ska.

Nu slutade vavvan efter ett par ggr, matte tyckte inte det var så kul, och då var vi ute varje gång, i både regn och snö:)

Nu var jag ju inte där så jag kan ju inte uttala mig om instruktören i sig. Men för mina hundars del (mkt korthåriga och frusna) som bara HATAR regn så skulle jag uppskatta om man kunde slippa undervisningen i regn.

däremot vore det ju smart om dom kunde hyra tex ridhus eller lokal vid dessa tillfällen...

Och vad menas med "vart har dom riktiga brukshundklubbarna tagit vägen" är man inte en riktig brukshundklubb för att man inte anser att hundarna måste ligga sitta mm i regn och oväder?

Jag vet en gång när jag var på lydnaden, det regnadel lite smått och marken var helt blöt så jag bestämde mig att bara utföra några moment och sen åka hem.
Så kom momentet platsliggning, min stackars tik lägger sig men drar precis upp mage, bröstkorg och armbågar från marken klart äcklad över vädret. Vad får jag då höra!? Jo att jag ska TRYCKA ner henne i marken så hon ligger som hon ska :crazy: detta gjorde jag givetvis inte!

Är det då ovanstående som anses som en riktig brukshundklubb!?
Eller har jag bara tot missuppfattat ditt inlägg :).

Vi är ute även i regn. Min hund tycker inte alls om det och träningen blir mycket svårare men jag vill att hon ska lyda även när det regnar. Tänk om det blir regn på tävlingen? Det är ju ytterligare ett störningsmoment att träna bort. Så när det regnar försöker ;) vi se det possitivt och passar på att gå ut och träna men med än så länge lite mindre krav och massor med superkul belöning.
Min tränare säger att vi ska vara glada när det regnar ute men det är inte alltid så lätt att tänka possitivt när man står där ute i regnet ;)

När jag varit på kurs (visserligen i agility) har det inte regnat en enda gång :D

Vill man inte ha en hund som bara lyder när solen skiner så måste man ut och träna i regn också. ;)

Det håller jag fullständigt med om! Jag har tävlat i regn utan att ha tränat i det innan...och det gick därefter. ;)

Men första gången man ska vara ute på en valpkurs kan jag tycka att det är bra med uppehåll. Det är mycket att hålla reda på och tänka på den där första gången, både för förare som kanske går sin första kurs och för valparna. Då hjälper det inte upp att behöva torka regn ur öron och ögon samtidigt... ;)

Sedan tycker jag gott man kan vara ute i alla väder, åtminstone en stund.

Va är detta. kan inte hundarna vara ute längre när det regnar.

Är ju skillnad på valpkurs och kurs för äldre hundar.

I alla fall mina valpar har inte varit lätta att motivera till träning i hällande regn, för de blir rätt fort kalla. Valpar har svårare att hålla kroppstemperaturen och tappar värmen mycket fortare än en vuxen hund i kyligt/regnigt väder

Senast ändrad:

Ja, det är ju sant. Jag läste lite slarvigt.

På en riktig brukshundklubb är man ute oavsett om det regnar eller inte. Man tillåter inte att hundarna uppfostras till mesar som inte pallar lite väta. Det har en rent praktiskt grund i de gamla arbetande hundarna som brukshundklubbarna startades för. En arbetande hund kan inte gå i strejk bara för att det är kallt eller blött utan måste fungera i alla väder. Samma kan jag tycka ska gälla för alla hundar. Oavsett om de gillar det eller inte ska de acceptera väder och vind för vill jag tävla en regning dag ska jag kunna göra det utan att hunden fjollar ur. Ingen vinner på att ha en bortskämd hund.

Att hyra ridhus bara för att det är dåligt väder skulle aldrig falla mig in. Det är hundar vi talar om och inte ömtåliga porslinsfigurer. De allra flesta hundar och hundägare klarar av regna lldeles utmärkt och jag krånglar inte eller avbryter ute bara för att någon enstaka inte har lust att ställa krav på sin hund.

Det finns för övrigt täcken om hunden nu skulle frysa.

Så då skall man sitta i en klubbstuga om det regnar. Hundar tål inte regn längre.
Så om det regnar 8 gånger på kuresen. Blir det bara teori . Illa illa,.
Då får väl dom sätta regn tåliga hundar i en grupp och porslinshundar i en grupp.

Detta daltande med hundar nu förtiden.

Då jag gick på kurs . Då va det inget dåligt väder. Bara dåliga kläder.

Nu när det är valpar. Så tränar dom ändå inte mer än 30 min.
Praktiken är viktig.

När jag valde hund valde jag en vädertålig hund, eftersom jag hatar sjåp med fukt i gräset och hoppa över vattenpölar och liknande. Därför förväntar jag mig att en kurs genomförs (utomhus) även om det regnar eller snöar. Ser alla helt dränkta ut framåt slutet kan man väl gå in och fika liiiite tidigare kanske.

Går inte på brukshundsklubb utan kennelklubb men vi är då ute i både regn, sol och snö..:)

Liknande trådar

Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 206
Senast: Marje
·
Övr. Hund Det är lite mycket just nu så undrar om jag överreagerar? För just nu känns det inte ens lockande att fortsätta kursen. Det handlar om...
Svar
16
· Visningar
2 376
Senast: Viva
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 372
Hundhälsa Min hund, 2år, Gick just och kissade i sin bädd?! Alltså inte skvätte lite utan satt sig rakt upp och ner och kissade. Hon har varit...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: Regn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka