Väska till stor loksele?

Lydia

Trådstartare
Jag har en rätt stor loksele (stor nordsvensk brukshäst), och funderar på hur jag ska förvara den (har nog inte möjlighet att ha den upphängd på selhängare hela tiden), och hur jag ska "frakta" selen när jag ska iväg (tex med transporten).

Jag är kort (157 cm) så det blir lite meckigt att bära selen långa sträckor. Tungt är det också ;)

Just nu ligger den i en ikeapåse men den får inte plats ordentligt i den (för långa lokor). Banden man kan sätta på axeln skär in i axeln också.

Finns det selväska för loksele?
Jag funderar på någon stor hockeytrunk tex?
Helst vill jag ha en väska som man kan stänga om man vill, så det slipper bli en massa skräp och damm på selen (bäst är väl om väskan "andas" så att det inte blir risk för att selen möglar).

Funderade förut på en selvagn men tror att det är enklare med någon form av bag.

Sv: Väska till stor loksele?

Förvaringen har jag inget vidare tips på, förutom en bock eller liknande, jag har en med hjul så att jag kan dra den intill hästen.

Däremot för att bära den längre sträckor, antar att du har bågdäckel?! Häng isåfall bågen över det ena lokträet och lyft upp selen på axeln, så att du lägger nackputan på axeln.

Detta är även effektivt vid selning men då låter du bli att hänga däckeln över lokträet och lyfter upp först däckeln på axeln sedan lokorna, går intill hästen, lägger över ena lokträet och låter däckeln glida med.

det är så jag bär den, men jag är så kort och selen är så stor så det är meckigt. Och så bär jag den bara kortare bitar, ska jag iväg och ha med selen vill jag ha någon "väska" eller liknande.
Kan inte ha selen inne i bilen utan överdrag pga allergisk man.

Jag har inte plats för någon bock, selvagn eller liknande i stallet egentligen för jag är bara inackorderad och vi har begränsat med plats.

En murbruksbalja modell större, och så ett överdrag att dra över kanske. Lätt att släpa ut ur bilen och ner i en skottkärra.

När jag bär selarna så hänger jag dem med lokorna närmast huvudet och så jordarna bakåt. dågår det att lägga på däckeln lite till hälften och sen lägga över ena lokan och därefter putta rätt alltihop. Sen brukar det vara lättare att lägga på lite för långt bak och rätta till sen.

Ptr

murbruksbalja känns meckigare än en väska. Får se om jag får tag på någon riktigt stor hockeybag :)

Väska håller inte ihop, hade en rejält förstärkt från Husqvarna men pyfabotten men den sprack.

En balja kan du kana och dänga lite med utan att det gör nåt. Och där får du plats med allt.

Ptr

Prova du en murbruksbalja, om inte annat så går det att ställa en hockybag i den så får du lite av vart.

Ptr

I "värsta fall" skulle en sån kunna duga, men jag skulle helst vilja ha en utan stort Ullaredtryck (eller Ikea heller för den delen), på :o

Har hört att ullaredpåsarna inte är såå hållbara? (dragkedjan mest tror jag?).

Det stämmer att Ullaredsväskan har dålig dragkedja. Sen tror jag inte att väskan i sig pallar tyngden av en loksele. Jag som tyckte att c-ponnyns lilla loksele var tung...

Googla på "hitch sadel". Jag tänker bygga sådana (en lite uppgraderad variant) till mig själv som passar selarna. Det kanske du också kan göra? Det borde inte vara allt för klurigt med bockat plexiglas, remmar, karbinhakar (dessa delar inköps billigt på biltema), neoprene, silikon och ett lämpligt skyddstyg. Med handtag (och axelrem!) på det hela borde selarna bli lättflyttade och hänga bra i bilen. :)

Blir det bra kanske jag kan dela med mig mig av hur jag gjorde :)

....eller varför inte slå till med att fixa stoppade ryggsäcksremmar med avbärning på en gång för långa transporter. Jag tror jag har ett par gamla stora ryggsäckar jag kan slakta ryggdelen på hemma faktiskt. :)

Visa gärna hur din blev, när den är klar :) Min häst ska iväg på inkörning ett par månader så jag lär inte fixa någon "väska" till selen förrens efter det gissar jag.

Är det inte bäst om den får hänga mellan transporterna iaf...

Men en sån där hockeyväska borde väl funka? Dom ser stora ut på bild;)

Annars har jag en stadigare säckkärra (bär så lite som möjligt ((25kg)) och en träbock:)

Säckkärra kallar jag för pirra :p Det finns ju såna som de har gjort som selhängare, som jag funderat på men tror att det kan bli svårt att få plats med till vardags i stallet.

Jag får nog försöka ut och kika i affärer efter någon hockeyväska, jag tror att det skulle passa mig :)

Jeg har samme behov som deg!
Jeg bruker IKEA-poser til både arbeidseler og maratonseler når vi er på farten. De er litt små til arbeidseler men det går så vidt (små hester;)). Jeg har en idè om å sy noen litt større poser etter samme mal, engang når jeg får god tid... IKEA-posene holder en sesong eller to før de må byttes ut.

Jag köpte en annan sele som hade mindre lokor, för förra selens lokor var lite VÄL stora.. Så nu har jag en sele som inte är lika stor, så den borde lättare få plats i en ikeapåse eller "hockeytrunk" :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka