Vårtrötta hästar

tgd

Trådstartare
Varför blir vissa hästar så "ur form" på våren vid pälsfällningen? Hästar i sin bästa ålder och i god kondition och med extra vitamintillskott för pälsfällningen. Vad är det som krävs till för sådana hästar? (Dvs dom som magrar av, blir trötta och fula i pälsen)
 
Lägg in en vila under denna period, mina har börjat fälla nu och det märks, sega och trötta, har lagt in vila till 1 Mars då det ändå inte ger särskilt mycket att rida dem nu. Bättre att de är pigga och glada när de arbetas.
 
hmm, fast ingen av våra hästar blir trötta och sega fastän de fäller. Och dessvärre så magrar de inte av heller... Vore ju behändigt om de skulle magra av innan betet :D Så jag funderar bara lite allmänt vad det är som gör vissa hästar vårtrötta och om det kan förebyggas på något vis under vintern, t.ex. genom korrekt foderstat eller så.
 
Mina hästar har uträknade foderstater, men det hjälper inte. Kan inte göra så mycket mer än vänta tills de fällt av det värsta, det var likadant förra året men då reds de inte. De är bara 3 år och lite vila gör dem bara gott.
 
Har märkt att mitt sto blir lite grinig när det är dags för pälsfällning. Daglig dos av B-vitamin har gjort jätte skillnad och pälsfällningen blir inte alls lika jobbig och får en häst med "normalt" humör.

MVH
Julia
 
Det fungerar inte på mina hästar, de har varit likadana sedan de va små, så det är bara att vänta ut dem. Det finns annat roligt vi gör istället. :bump:
 
Min häst blir bara vild och galen, inte ett dugg slö/hängig.
Hon får sig en viloperiod, för allas trevnad... :smirk:
 
Min häst blev så innan jag började ge henne Majsolja. Oljan får hon året runt med uppehåll för bete, men när det är dax för pälsfällning eller pälssättning så får hon även extra B-vitamin (Beviplex från apoteket) dosen är ca 1msk/100kg häst vid fällning/sättning(min får bara underhålls dos vid fällning) och underhålls dosen är 0,5 msk/100kg häst detta ska givet vis fördelas på minst 2 fodringar.
Detta gör att hon inte längre blir trött och seg, nu håller hon sig normal året runt! :banana: :banana: :banana:
 
Mina hästar blev så förr men dom senaste åren har jag börjat ge ADE-vitamin i mitten på februari och tills fällningen är klar, funkar skitbra! Inga mer trötta å "skabbiga" hästar, tycker tom att pälsfällningsperioden har förkortats...
 
för en del hästar är det "jobbigt" när det är pälsfällning. jag skulle ge lite B-vtiaminer dagligen! :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 829
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 902
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 209
Senast: Masse
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp