G

GaurdianAngel

Ponnyn har fått vårtor! :crazy: Jätteäckliga vårtor som blir 1 cm långa och 0.5 cm i diameter. Ser ut som små klor på toppen av dem. :crazy:

De sitter på mulen. Jag har dragit bort de två stora och väntar på att de små ska växa till sig och bli "dragvänliga". Det blöder lite och blir som en grop efteråt. Ser ut som om man får bort roten. Får se om de kommer tillbaka.

Nu har vi fått en åring i hagen och de kan ju få som unghästvårtor har jag hört. Kan det vara den som smittat?

Någon som har erfarenhet av äckliga vårtor?

Sv: Vårtor

Unghästvårtor, eller papillom om man ska använda rätt ord. Drabbar ffa unghästar, och efter genomgången infektion blir de immuna. Vuxna hästar som inte fått det som unga kan få det senare med, och jag misstänker det rär det som hänt.

Låt vårtorna VARA, inte hålla på att klösa och dra i dem, låt dem vara. Det ser VIDRIGT äckligt ut, och det tar tiiid, men de försvinner spontant utan att erfterlämna ärr om man låter de vara. Tar ofta kring 3 månader men de kan ha dem upp till ett halvår.

Såhär såg förra unghästen ut som åring (det var VÄRRE i verkligheten), näsborrarna till och med var fullproppade. Det gav sig efter 5 månader utan åtgärd och efterlämnade inga problem. http://hem.passagen.se/xyplex/vartor.jpg (funkard et inte ta bort http://)

/Alexandra - som väntar på att tvååringen ska få sina vårtor..

Ok, tack för svaret!

Vidrigt bild. :crazy: Är det ok om man sätter på honom en påse över huvudet så man slipper se om han får så mkt. :angel: :D

Nu har han bara än så länge fått 3 st, men det kanske bara är att vänta. Jag försökter titta på åringen igår men såg inte att hon hade några. Men min ponny är 13 år och har aldrig haft vårtor, ens som unghäst, så det kanske är som du säger att straffet kommer nu. :crazy:

du skulle se en av 2 åringarna på jobbet. fullt med vårtor på mulen, runt ögonen och här och där i hela ansiktet.
dom går ju bort sen så det är bara att vänta.. vi brukar skoja om att det är tonårsfinnar..

Liknande trådar

Övr. Barn Min son, 10 år, har sedan drygt tre år två stycken vårtor på ett finger. En av vårtorna blir bara större och större och sitter så till...
2
Svar
34
· Visningar
15 279
Senast: Champagne
·
Kropp & Själ Jag måste höra om ngn haft liknande eller kan ha ett hum om vad det kan vara. Jag har varit i kontakt med VC i förra veckan som sa att...
Svar
3
· Visningar
1 463
Senast: Maoam
·
Hästvård Har lite funderingar kring en häst i stallet. Han har under väldigt lång tid haft som en liten liten knöl bakom bogbladet upp mot...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: sissu
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?