Vartofta 2006 *bilder*

Nussikan

Trådstartare
Tänkte jag skulle bidra med lite bilder från när jag och Karin tävlade i Vartofta i höstas, nu när jag äntligen fått in dom i datorn...

Spänner för inför precisionen:'
{C1AAEB8E-A926-4385-BB68-775F3612D1E2}.jpg

Precision:
{BC267FF9-6081-4C3F-AC02-25687AD705C4}.jpg

{8ECA1F31-81DA-4E51-AA0D-37F2AC82751E}.jpg

Maraton, hinder nr 2:
{2F4B0750-E7DE-483A-92F7-6533914E3AF7}.jpg

{CFC00D15-4721-4802-A30D-EFC3F3FEF143}.jpg

Hinder nr 3:
{D0271F56-7E00-4C49-BF6D-3515F9E1CA31}.jpg

Hinder nr 4:
{6ED965BC-95E8-46B6-A066-85C500B8E7C7}.jpg

Sista hindret:
{74D898A6-F971-4133-B55E-0303D4330ADE}.jpg

Två glada blötdjur efter en häftig maratonbana i ösregn!
{E26119AC-77F4-47E8-96F2-6F7507A819EA}.jpg

Sv: Vartofta 2006 *bilder*

Vilket ööös! :bow:

Va fina ni är! Men hur gick det då?
Och hur i all världen kan du köra utan handskar människa!

Vi vann! :) Det är inte jag som kör, jag groomar. Karin kör ofta utan handskar, bara det inte är kallt ute så är det inga problem, mjuka tömmar med bra grepp bara :)

Men grattis :banana: :banana:

Jag fattar inte hur man kan köra utan handskar, även om det är bra grepp på tömmen.
Jag kör jämt med handskar. Nu är det visserligen längesen jag körde, men ändå :p

Tack :) (Tar åt mig lite av äran fast det inte var jag som gjorde det mesta jobbet ;) )

Jo jag tycker det går bra, bara man som sagt inte börjar frysa för då blir det jobbigt :)

jag tycker det är litelite bättre med handskar, men med mina tömmar får jag lika bra grepp utan. Och jag fryser sällan :)

Nussikan, det är jättekul att se din ras i action, fina bilder!!

Finns ju tömmar med handstroppar på med ju! SUVERÄNT grepp i alla väder..:angel:;)

Nussikan, jag tycker jag känner igen Karin. Har hon bott i Kållered (haft hästarna) för flera år sedan? Med en gubbe som heter Boman i efternamn..

Nej nu kom jag på att den kvinnan hette Bodil.

Men hon hade med en massa fjordingar och avelsgodkända hingstar som i typen på minner om eran hingst. En av dom hette också någonting på Mi..

*Trygg funderar högt o är allmänt ointressant för resten av befolkningen*

Jag tror inte det är så bra att ha stroppar, för tappar du stroppen kanske du tappar hela tömmen, om mina tömmar glider har jag alltid några meter till för att ta nytt grepp :)
Jag tror även att man blir stum o okänslig av stroppar, körhästar behöver man oftast inte ta i så mycket utan det är eftergiften som styr lika mycket.

Senast ändrad:

Men stropparna sitter ju inte i slutet på tömmarna så du har mycket läder kvar att glida på om man är klumpig..;)

Sen sitter jag alltid på tömmen med i fall att.

Angående stumhet/okänslighet så är ingen hand känsligare än den som håller i tömmen!:p

Jag tror inte man får tävla skolkörning med stroppar, om det är sådana som jag tänker på som dom har på travet så får man inte det.

Undra varför?

Jag har lånat ut tömmar till "skolkörare" och dom flesta har blivit possitivit överaskade över hur lätta dom är att köra med.
(När dom väl har kommit över det indunkade i huvudet hur det SKA vara..;))

Den spontana reaktionen många gånger har varit att dom har känt att dom har mer kontakt med hästen!

Nu ska man köra med vad man vill.
Jag kan tänka mig att man är inkörd ;-) på det man själv har lärts till och det man själv tycker om givetvis!

Men ett sådant reglemente..om det saknar grund utan bara vilar på att det ska vara så som det alltid har varit..är vad man kan kalla lite..

-Stroppigt!

Nej men ärligt, är det någon som vet bakgrunden till varför man inte får tävla med handstroppar?

Jag tror det är för risken att fastna i dom i t.ex. maraton, om man ramlar av och inte släpper och stroppen kanske vrider sig ett varv runt handleden så sitter man ju fast sen. Jag vet inte om det är så, men kan tänka mig att det är någon liknande anledning till varför det inte får användas. Jag har själv aldrig kört med det men det hade vart kul att testa.

Det låter ju som en vettig förklaring faktiskt!

Jag har aldrig tänkt på att man kan fastna..utan är mest glad att jag inte glider så med lädret som :Dvid tex regn.

Tycker även det är lättare om en häst friskar i lite att hålla den med stropparna.
Men nu lärde jag köra med stroppar och det är väl kanske därför.

Och ska sanningen fram så är det par ett par tre skolkörare som har velat prova tömmarna och gillat dom så det är inte ett helt regemente liksom..:o

Jag är lite emot dem just för att jag vet att man kan hänga i dem, när man kör en förfriskad travhäst. Tycker inte det hör hemma kanske i skolkörning..de är oflexibla, och tunga med den där extra stroppen om man måste länga eller korta tömmen vid ett hinder eller annat.

..min mening..

Jag var ju med i den tävlingen, jag groomade o vi vann vår klass oxå, så kul. Har lagt in en del bilder från det innan, tror även jag la in lite film från hindrena.

En liten fråga? Varför har ni blåa kavajer...? Tycker inte att det matchar hästen el vagnen. Mkt fint ekipage annars! :)

Haha, ja det kan man fråga sig (eller rättare sagt fråga Karin ;) ) Det är hennes gamla kavajer som hon hade när hon tävlade Priffe (detta var bara en lättklass så det är ju inte fingiggen heller), numera har vi gråa kavajer och betydligt snyggare huvudbonader :)

Hi hi!!! Ok så skönt då! Ja det är inte lätt att hitta kläder som passar vagnarna.

Vad fina ni är :love:
Man blir riktigt sugen på att få tävla ...

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 967
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 063
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London