Vart vänder man sig?

TinyWiny

Trådstartare
En vän sitter just nu i en tråkig sits, sambon vill inte mer:(

A vill inte betala underhåll till deras gemensamma barn utan tycker att barnen ska ha delat boende, båda barnen är under tre år. Var kan B få hjälp med detta? Jag gissar att det bara är en fixide att A inte vill betala till B och inte egentligen att A inte vill betala för sina barn.

Kan B ansöka hos försäkringskassan och att de kräver det av A sedan?

A´s arbetstider gör att det inte är aktuellt att barnen bor stadigvarande hos A och A är inte villig att byta jobb så ingen behöver tala om att A har lika stor rätt till barnen för det är rent praktiska saker som gör att det inte fungerar i detta fallet.
A vill bara inte inse att det inte är det bästa för barnen att gå på dagis från 17.00 -15.00 varje vardag på A´s veckor, dels är de små och dels har B normala arbetstider som gör att de kan vara på dagis 8-16 bara några dagar i veckan istället.
Det känns ju inte rimligt att A ska vara med sina barn endast två timmar/dygn och att de övrig tid är på dagis när de istället kan vara med sin andra förälder.
Då kan A lika gärna åka hem till B och träffa barnen den stunden men då får ju A betala underhåll och det vill inte A.

Sv: Vart vänder man sig?

B ska kontakta FK.

Då får h*n underhållet utbetalt av FK som i sin tur kräver A på en summa ( beroende på va h*n tjänar ).

Följden blir att B inte behöver vara orolig för att pengarna ska komma eller inte för det gör dom, vad A gör med räkningen från FK är inget som B behöver bry sig i :)

B ska kontakta FK.

Då får h*n underhållet utbetalt av FK som i sin tur kräver A på en summa ( beroende på va h*n tjänar ).

Följden blir att B inte behöver vara orolig för att pengarna ska komma eller inte för det gör dom, vad A gör med räkningen från FK är inget som B behöver bry sig i :)

Skönt! Jag visste inte om det fortfarande var så eftersom det står så märkligt på fk´s sida om underhåll.

Tack:bow:

Det kallas underhållsstöd om man får betalt av FK. Bäst är ju om man kommer överens om ett belopp gemensamt som förälder men det är ju som bekant inte alltid det fungerar smärtfritt.

Dessutom beroende på barnets ålder så tycker jag att stödet är lågt :-/

Här kan du läsa mer om underhållsstöd

Det kallas underhållsstöd om man får betalt av FK. Bäst är ju om man kommer överens om ett belopp gemensamt som förälder men det är ju som bekant inte alltid det fungerar smärtfritt.

Dessutom beroende på barnets ålder så tycker jag att stödet är lågt :-/

Här kan du läsa mer om underhållsstöd

Ja visst är det lågt, jag har försökt förklara det för barnens pappa i många år:crazy:

När vi gick isär för drygt 17 år sedan så var det alltid fk som höll i underhållet så det var därför jag inte hade riktigt kläm på hur det fungerar nu. Då anmälde man bara dit så sköttes det automatiskt.

Ska skicka länken till henne:)

Har vä inget att tillföra i tråden direkt... har bara en liten fundering. A hämtar alltå barnen kln 15.00 från dagis... och lämnar igen kl 17.00? Är barnen hemma bara 2 h på ett helt dygn? Dvs 22 h på dagis varje dag?

Vi som har dåligt samvete att barnen är 9.5 h på dagis varje dag...

Har vä inget att tillföra i tråden direkt... har bara en liten fundering. A hämtar alltå barnen kln 15.00 från dagis... och lämnar igen kl 17.00? Är barnen hemma bara 2 h på ett helt dygn? Dvs 22 h på dagis varje dag?

Vi som har dåligt samvete att barnen är 9.5 h på dagis varje dag...

Det skulle bli så om A skulle ha barnen varannan vecka, det är därför B inte vill att A ska ha barnen varannan vecka utan träffa barnen på helgerna istället.
Om B har barnen går de på dagis ca 20 timmar/vecka i snitt.

Familjerätten? jag ska dit med min sambo.

"På Familjerättsbyrån kan du få hjälp med samarbetssamtal vid skilsmässor och separationer, samt hjälp att upprätta juridiskt bindande avtal rörande vårdnad, boende och/eller umgänge.
Vi gör även utredningar och lämnar upplysningar på uppdrag av domstolen i vårdnads-, boende- och umgängesärenden samt utreder och fastställer faderskap."

Det låter orimligt att barnen skulle vara på dagis dygnet runt utom två timmar per dag. Om A inte vill lyssna B så kanske Familjerätten kan tala om för honom vad som är rimligt.

De ska vända sig till familjerätten via socialförvaltningen så att de kommer fram till en lösning.

Familjerätten? jag ska dit med min sambo.

"På Familjerättsbyrån kan du få hjälp med samarbetssamtal vid skilsmässor och separationer, samt hjälp att upprätta juridiskt bindande avtal rörande vårdnad, boende och/eller umgänge.
Vi gör även utredningar och lämnar upplysningar på uppdrag av domstolen i vårdnads-, boende- och umgängesärenden samt utreder och fastställer faderskap."

Det låter orimligt att barnen skulle vara på dagis dygnet runt utom två timmar per dag. Om A inte vill lyssna B så kanske Familjerätten kan tala om för honom vad som är rimligt.

De ska vända sig till familjerätten via socialförvaltningen så att de kommer fram till en lösning.

Jag vidarbefodrar era upplysningar:bow:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 057
Senast: Wingates
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar