Vart vänder jag mig nu då?

toughcookie

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så får jag inte tillbaka passet av ponnyns förra fodervärd. Jag har ringt, messat och mailat och hela tiden fått till svar att "shit, det har jag glömt" "fixar imorgon". Nu har det gått nästan fem månader och jag har fortfarande inget pass. Jag har kontrakt och kvitto på att hon tagit emot pass och mätintyg och jag har sparat de mess där hon medger att hon har papprena kvar.
Nu är det lägen att föra in nya vaccinationer och dessutom vill sonen ut och tävla så nu MÅSTE jag få tillbaka passet (alt att fixa nya om de kommit bort och det står i kontraktet att HON ska bekosta isåfall).

Vet att familjen tydligen haft lite klammeri med rättvisan (det angavs bla som skäl till att hon "glömt") men när jag i senaste mejlet sa att jag skulle ta till rättsliga åtgärder så har jag inte fått svar. I det mejlet skrev jag att jag skulle ha passet innan fredag denna veckan.

Min fråga är alltså VART vänder jag mig för att få ordning på detta? Polisen?

Sv: Vart vänder jag mig nu då?

Bor du väldigt långt ifrån f.d. fodervärden eller går det att åka förbi och se om du kan hämta upp passet? Eller pressa henne lite om det? Vet tyvärr inte vart du skall vända dig, kanske höra med en advokat?
Eller hota med det för att få passet?

/Malin

Jag har faktiskt tänkt den tanken och har luskat reda på telefon nummer till stallägaren där ponnyn stog (dessutom gammal bekant till mig) för att försöka få tag på en ny adress till fodervärden som flyttat runt en del sedan vi skrev kontrakt. Jag tänkte skicka ett rekomenderat brev också innan jag kontaktar vem det nu är jag bör vända mig till.....

Hade skickat en faktura, om den inte blir betald (som den förmodligen inte blir) hade jag lämnat vidare till betalningsföreläggande sen får kronofogden sköta resten!=)

Men det blir ju närtan lika dyrt som ett nytt pass??
Jag vill ju ha tillbaka befintligt pass och mätintyg så att alla vaccinationer och chipmärkning etc finns i det.

KFM kan hjälpa dig med detta, handräckning kallas det. De ska hjälpa dig att få ut något du inte får tillgång till på egen hand.

Igår var det fredag och gissa vad???
Pass och mätintyg dök upp i posten. Mycket otippat och mycket glädjande!

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 732
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama