Vart vänder jag mig när jag vill ha ett ärligt råd!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Jag skulle gärna vilja veta, om det det finns ett avelsråd eller liknande i Sverige, där man kan få ett ärligt och seriöst svar på vilken hingst som borde passa till mitt sto. Jag har ett tyskt hannoveranar sto, imp 2004. Man kan ju ringa till Flyinge men dom hänvisar endast till sina egna hingstar, men vi har ju så många privata hingstar också.
Eller vad väljer ni till följande stam, är nyfiken.

Hennes far är Wonderland ( Weltmeyer - Lysander )
mor är Windorra ( Werther - Deichvogt )

Stammen går på alla disiplinerna, men mer dragning till dressyr, hennes far gick svår hoppning, men svår dressyr också. Moderns sida går åt bägge, hoppning och dressyr är tävlad i bägge.

Hon är ca 160 cm, kort i kroppen, underbar hals och huvud, mkt bra gångarter, och feminin.

Lotta

Sv: Vart vänder jag mig när jag vill ha ett ärligt råd!!

Man har ju pratat mkt om en oberoende avelsrådgivare inom ASVH, men även om man nu anställer en avelsledare så verkar ju inte den få en sån funktion.

Det är synd att det inte finns, för som du säger: Det är hopplöst att hitta ngn som inte endast rekommenderar sin egen hingst/närmast sörjandes dito.

Säger som Athena att det är synd att det inte finns en rådgivande instans inom ASVH för uppfödarna.

Själv så brukar jag bolla mina tankar och funderingar med dem som själva haft flera framgångar inom aveln och sporten - det ger en mer dimensionerad syn på saker och ting och många nya värdefulla tankar och frågeställningar.

Sedan så brukar jag ta skrävlarna med en stor nypa salt - det finns gott om folk som utger sig för att vara experter med teorier till höger och vänster men som saknar framgångar i såväl avel som sport - trots alla teorier :smirk:. Det är viktigt att man inte låter sig förblindas av " stora namn " utan egna framgångar...

Lycka till !

Helen

Det är väl därför VI finns här på Buke!!

Skämt o sido, det är ett problem det håller jag med om. Det finns enskilda personer med mycket stor kunskap och tillräckligt med omdömme för att ge opartiska råd. Men de kan vara svåra att hitta om man är oinvigd (eller bor väldigt offside som vissa :( ).

Om man har bra kontakt med sin seminstation kan de ofta hjälpa. De har många gånger lång historia och ser massor av föl och ston varje år. Ofta har de egen uppfödning. Så klart är det svårt om det är en station som bara tar semin från vissa eller har egen hingst men hos oss är de superbra att ha att göra med så. Både veterinär och seminör har stor kunskap och gott omdömme.

Ett långskott kanske, men jag vill minnas att hopphästklubben har någon sorts hjälp för avel mot hopp. Inom den finns också ett par av de personer jag avsåg ovan. Kan vara värt att titta på om man vill ha hjälp på den fronten.

Sen tror jag du får ganska svårt att hitta någon med kunskap om stammen då den ju är "väldigt tysk". Är nog lättare att få råd utifrån exteriör för dig.

Jag skulle med önska att det fanns något liknande.

Som det är nu får man förlita sig på erkända uppfödare och ringa runt och vara objektiv.

Fast bukefolket brukar kunna ge bra funderingar och råd.

Rent genetiskt finns det någon som Mälardalens Avels förening(?) anlitade, man skickade in sina funderingar samt 200:- så fick man svar vad som rent genetiskt skulle passa.
Jag kommer inte ihåg namnet men kontakta någon i Mälardalens AvelsF.

Jag tror att det var till JP man skickade dessa fakta :smirk:

Helen

och om det var JP så hänvisade han till sin BLUPstatistik som baserar sig på äldre hingstar som verkat i svensk avel ett tag

Helt objektivt är ju svårt att få några bra svar. oavsett om det är en icke hingsthållare eller inte så finns ju tycke och smak inblandat.

När jag känner att jag vill ha proffshjälp så ringer jag till tidigare ordf i hingstpremieringsnämnden (halvblod), som bor här i närheten. han har sett mitt hblsto (och hennes mor framförallt), är kunnig om stammar och har ju en hel del erfarenhet. (Sen får man tycka vad man vill om honom :angel:, alla gillar honom inte...)
Min rekommendation är att man kan försöka kontakta någon i hingstpremieringsnämnden (Hmm, avelsvärderingsnämnden heter det väl numera?) för de ÄR ju insatta i avel, stammar osv.
Jag har i alla fall aldrig känt som att jag tränger mig på när jag ringt HB, snarare tvärt om!

Liknande trådar

W
Avel Då jag själv är intresserad utav dressyr, och dess avel, så har mitt ena sto använts för just det. Men med facit i hand och hennes...
2
Svar
32
· Visningar
3 480
Senast: Stenmagi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar