Sv: Vart tog RAK-tråden vägen??
Efter vad jag förstår, är secret santa något som bara finns precis runt jul. De som vill vara med, skriver namn, adress och en liten önskelista som de PM-ar till EN person. Denna person blandar sen namn och adresser, så att det lottas ut att EN specifik person får i uppdrag att köpa en julklapp till EN specifik person. På så vis, får alla något och ingen blir utan. Sedan sitter inte adressansvarig med något adressregister året runt, eftersom det är olika klappsugna varje år.
Men RAK ska ju tydligen administreras av flera administratörer och finnas år efter år, efter år och det behöver ändå inte vara så att något tycker att exempelvis Reykur är särsklt snäll, sä det är inte alls säker att Reykur får något paket. I secret santa får ALLA något och det ÄR verkligen "RAK", även om det bara är EN gång om året.
Som Tifo och Gunnar sagt, det finns strikta regler om att föra adress och personregister enligt datainspektionen.
Sen bara ett tips, i de fall jag blivit riktig vän med någon på nätet, så har jag fått det riktiga namnet och bostadsort av personen i fråga, så att jag sen har kunnat söka efter adress på Eniro och överraska personen den vägen med blommor och biobiljetter. Det är många som varit väldigt konfunerade på olika forum och sagt att ... Hmm... jag fick biobiljetter förra veckan, när jag var sjuk och jag har ingen ANING om var de kommer ifrån...