vart tog det gamla måttet vägen?

För stor på en häst som är 143? Ursäkta men då måste du väga väldigt mkt.

Jag är en 162 och ponnyn är runt 140 och det känns helt lagom. Kan rida mindre oxå, så länge det inte är en allt för smäcker ponny.

jag fick lära mig att man skulle vara ca. 15 cm längre än vad hästen var hög i manken.
Eller så skulle man kunna sträcka armen RAKT ut och lägga den på manken på hästen..

Själv e jag 178 cm och rider helst hästar runt 155-160...
Tycker fallhöjden blir lite stor annars.. :D
Men jag rider ofta kallblod och inte skulle jag vilja sitta på en fjording i storleken 163 cm...(min längd minus 15 cm) :crazy:

Den här diskussionen håller på att urarta. Det finns ingen regel som säger att den och den längden på ryttaren passar en si eller så stor häst. Det kanske kan stämma på ett ungefär, men det handlar ju om hur man är byggd. Jag själv är rätt lång men har dessutom väldigt långa ben. Jag kan inte ha en för liten häst. Hade jag istället haft korta ben till min längd hade jag kunnat sitta bra på betydlig mindre hästar. Konstigare än så är det inte. För övrigt har jag själv aldrig hört talas om "det gamla måttet" som diskuteras här, (fast jag har ju bara ridit i nästan 30 år)

Min kompis sa att jag såg förstor ut på en fjording jag red...Vikten e det ju inge problem men 53-54 kg väger jag

Förr skulle hästarna vara mindre och kortare än vad de är idag. Kontigt att detta ändrats då den tidigare synen på hästens kropp i gämförelse med ryttaren var mycket sundare för hästen(kanske inte på höjden men på längden).
Tror att det är lite modet som tagit oss in i detta med att ha så stora hästar. Och sen ska man kanske lägga till att samhällets BMI ökar hela tiden. Då kanske man behöver en större häst för att den ska kunna bära. :angel:

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
Utrustning Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749040&highlight=konstiga+bett för lite mer bakgrundfakta. Tänkte testa ngt...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: Baddy96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka