vårt sto pruttar så det brakar om de!!

S

SaRa82

Jag har en liten fråga om ett sto vi har i stallet... hon pruttar hela tiden.. som värsta smatterbandet!:D nu undrar jag varför hon gör det, för ingen av dom andra hästarna pruttar som hon! Hon är inte dålig i magen som man kan se på bajset och hon äter det dom andra hästarna äter. Har frågat dom flesta hästkunniga men ingen vet varför... nån som har nån häst som gör lika dant eller som vet vad detta beror på!!:confused:

Sv: vårt sto pruttar så det brakar om de!!

Flera hästar i vårat stall pruttar jämt och ständigt, men detta beror på att dom har opassande foder. (ensilage)
Vad har ni för foder till hästarna?

2 av stallets 4 hästar pruttar också ständigt och jämt.

Våra får vanligt löshö, betfor och pellets.

Har en valack som grannen brukar höra ibland när han går i hagen :rofl:

Varför en del pruttar mkt utan att vara dåliga i magen vet man inte riktigt.

I mina trakter har vi däremot upptäckt ett roligt samband! Samtliga prutt-hästar här i omr. är ur Martini-familjen!:D Slump...??!! Tja, jag vet inte... Men det finns bara 5st prutthästar och samtliga dessa har Martini-blod i sig... så han verkar ha prutt-anlag:p

Min valack är en New Forest och vårat sto är en Lipizanare....

Ingen gemensam nämnare på den fronten ;)

Men det konstiga är att det är nästan helt luktfria pruttar...

min gammling pruttar också mycket.....:) antagligen för att han får vitlök...

Ingen aning, men min medryttarhäst, vbl-travare, gör det när hon börjar jobba under sig.

Min gör det också oavsett vilket foder hon får. Jag tror det beror på stor motor! :D

:idea:

Eftersom ingen av mina hästar har gjort det innan jag tog över dom så kanske det stämmer...

Och det skulle kunna förklara varför grannens foderhäst pruttar enbart när JAG rider honom....

När jag tänker efter så var min gamla Dame också en stor pruttmaskin....

Tror du har löst gåtan Bengall :bump: :bump: :bump:

En av mina gammelhästar pruttar ideligen om han får betfor, så jag har fått ta bort det ur hans kost.

Min gammelgubbe (25 år) pruttar jämt:o Men så har han en kronisk dålig mage.:confused:
Även andra nordsvensken i stallet pruttar.
Alla nordsvenskar som har stått i stallet, har pruttar mer eller mindre. Släktdrag?:idea:

Hej!

Vet inte vad det beror på men min brukar börja prutta när "jet-motorn" går i. Det är som om "nu lägger vi i överväxeln matte" och fort går det och pruttar gör hon!/ Lavinia

När jag och min syster var på vårt första ridlägerr så hade hon en skimmelponny som pruttade i varje steg i traven. Syrran var jätte generad :rofl:

Jo, men det är väl ganska vettigt.
Hästen jobbar med magmusklerna och tarmarna trycks uppåt och luften i tarmarna trycks ut baktill.:eek:

*kl*

Det här var då ingen tråd för mig. Är man trött och lättroad så finns risken att man avlider av skratt. (Läste nyss "dåliga idéer" på gnägg...) :rofl:

Vad kul det blev med lite pruttande hästar!:rofl: JUst nu får hästarna hösilage som dom har fri tillgång till. sen får dom kross och havre. Detta kanske inte passar hennes mage då?? Nått som hon ska ha istället?? Hoppas att hon inte lider av gaserna för man vet ju själv att det kan knipa ganska bra när man e pruttig!:o

Hon pruttar lixom jämt inte bara när hon får arbeta lite.:crazy: När som helst,hur som helst! Ingen fin dam här inte:)

min foderhäst pruttar jämt o ständigt... det har han gjort så länge
som ägarna känt hästen...

(är en ardenner)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar