Sv: Vårt stallbygge
Uppdaterar tråden lite! Mitt lilla ställe är på gång nu.
Det går sakta men säkert framåt. Ladan som stod på platsen sen innan är borta. Schaktning och grävning för avlopp i princip färdigt. Bygglovet är dock inte stämplat än (väntat sen januari!!!), så när det är klart är det dags att gjuta platta. Vi sliter på! Hela tomten är i princip uppgrävd, iom att vi hade ca 45 m till avloppet.
Bifogar en översiktsbild på hur jag hade tänkt själva lilla gården. Tomten är liten, ca 3500 kvadrat, så hagarna har jag arrenderat. Den del av hagen som kommer upp på tomten ska grusas. Dessutom ska det få plats en liten ridbana för tömkörning och longering, ca 18x28 m. Bra att ha hemma för lite lättare övningar om det är mörkt ute. Hagarna jag arrenderat är en gräsvall som sträcker sig runt min lilla gård och ett skogsbryn, ca 26 m bred och typ 550 m långt. Vinterhagen ska vara ca 350 m lång, och i vardera ände blir det en stor rektangulär gräsyta för ridning och körning. Även på utsidan av hagarna sparas 3,5 m till en rid och körslinga.
Tycker det känns bra med avlång hage istället för en fyrkant som inte är lika intressant. Nu kan hästarna sträcka ut ordentligt trots att inte hagen är jäätestor till ytan.
Sommarbeten har vi på annan plats, så det blir endast vinterhage här. Blir en liten och kompakt gård, men tror det blir fint! Hästarna som ska flytta in efter betet är två D-ponnyer för ridning, en kallblodstravis som ska tränas och en shettis.