Vart ska vi göra av alla bra "mellanting"?

MikaTela

Trådstartare
I min tråd ang mitt nyförvärv skrev Morran så här:

Det verkar som om det kanske är läge att återinföra prefixet mellan- i pinscherraserna.

Jag har själv en pinscher (dvs f.d mellanpinscher) som ligger precis på mm för att inte var för stor. Men det avlas på allt större pinschrar och det är de som premieras vid utställningar.

Samtidigt så ska inte d.p krypa över ett visst mått och då undrar man ju vad som kommer hända med alla underbara hundar som befinner sig i mitten. För stora för att vara d.p, för små för att vara pinscher.
Lite som skillnaden mellan häst och ponny. Alla vill ha en D-ponny på 148, ingen vill ha en häst på 148,5-160, alla vill ha en häst över 165.

Vad händer med dom raser som hamnar mellan två olika i sin ras t ex som hos pinschern dvärgpinschern och vanliga pinschern?

Min hanhund är en jättetrevlig hane med fin stam, fin kropp, fint psyke och bra mh. Men nej han kan inte användas i avel pga han är för stor (på några få cm) för att vara dp och för liten för att vara pinscher.
Ska han då kastreras och hans fina anlag i övrigt ska sumpas och raderas ut pga hans höjd?

Nu är det väl inte mest honom jag menar då jag inte är intresserad av avel men jag använder ändå honom som ett exempel.

Sv: Vart ska vi göra av alla bra "mellanting"?

Jag tror inte att vi generellt lider brist på goda rasrepresentanter utan att avla på individer av icke önskvärd storlek. Skulle det vara så i någon ras får man se storleksfelet som ett fel i bland alla andra, väga in det i slutsumman och avla på det som gynnar rasen bäst.

Så vad tycker jag att man ska göra med alla bra hundar med diskvalificerande småfel? Använda de till det rasen är avlad för, och glädjas över att man har en så fin och trevlig hund!

Pinscher och dvärgpinscher är två olika raser med helt olika avelsbas till att börja med. En alldeles för stor dp kan aldrig bli en p, likväl som en för liten p inte kan bli en dp.
Och just för att pinschern finns i olika storlekar är det extra viktigt att inte få fram för stora dp:s, det ska ju vara just en dvärg. Parar du en dp med en p blir det en blandras.

Ang 4 cm för stort som din hane är så är det MYCKET på en ras som är mellan 25-30cm hög. Okej att man använder en hane som är 31-32cm men med anlag för hundar inom rätt storlek. Man bör även vara medveten om detta när man avlar. Skulle man avla på hundar som är så pass mycket för stora som 4 cm är det snart ingen mening med att ha mankhöjden satt inom rasstandarden eftersom folk ändå skiter i den. Tror dessutom inte de seriösa uppfödarna skulle vara intresserad av en så pass mycket för stor hund, oavsett hur bra den är annars.

Kastrera tycker jag inte man behöver göra men han BÖR inte användas i avel. Ha det som en trevlig kompis, träna det man tycker är roligt och njut av att ha en jätte stabil familjehund. Ngn som är utställningsintresserad skulle knappast välja en så pass stor hane i vilket fall som helst.

Har själv använt mig av en hane som är 1 cm för stor men där vet jag att det inte ligger speciellt stora hundar bakom.

Mycket intressant diskussion tycker jag!

Senast ändrad:

Även inom andra raser anses 4 cm som mycket och jag tror inte det finns någon som vill avla på en jämte (som exempel. Maxhöjd hane 65 cm) som ligger uppe på 69 cm :crazy:

Storleken är ju satt av en anledning, liksom allt annat i en rasstandard och de hundar som inte håller de för rasen satta måtten och övriga exteriöra krav är ju säkerligen lika goda familjehundar för det, men att använda rasotypiska hundar oavsett ras i aveln??

Nej tack säger jag :cool:

Även inom andra raser anses 4 cm som mycket

En sheltiehane ska vara 37 cm, +/- 2,5 cm. Min sheltiehane är 49 cm! Hur sjutton kan det bli så? Hans föräldrar är normalstora och jag har inte matat honom med tillväxthormon... Jag tycker det är lustigt hur det kan slå till bara sådär. OK om en hund blir 1 cm eller 4 cm för stor, men 12??? Han är ju närmare en collietik i makhöjd än en sheltie. Inte undra på att folk blir förvirrade när dom ser honom, dom som kan collie/sheltie ser ju att han är nästan collie-stor men har en shelties ansikte. Skumt är det i alla fall. Utställning är ju bara att glömma för vår del.

När det gäller ursprungsfrågan är jag inte helt övertygad om att jag har förstått förträffligheten med människans nitiska rasavel på hundar, men å andra sidan ägnar jag mig inte åt avel heller. :)

Fast man får kolla längre bak än föräldrarna också, din hund kan ha far/morföräldrar som är för stora, eller ännu längre bak. Anlagen kommer ju någonstans ifrån för det mesta.

Jag tycker att det finns för många "mellanting" som man avlar på, speciellt inom den aktuella rasen.

Sen förstår jag inte varför alla ska avla på sin hund till höger och vänster, det känns som att "alla" har kennelnamn och ska ta valpar på sin tik eller annonserar ut sin hane till avel utan att de har något att tillföra rasen.

Storleken är ett av de problem som finns inom rasen och jag tycker inte att man kan bortse från standarden speciellt för att det är en dvärghund och den ska vara liten.

Samtigt tycker jag att det är viktigt att man har en bra mentalitet, men många viftar med ett MH-protokoll och tycker det säger allt, men de har ofta inte gjort något mer med hunden så man vet inte hur den är att arbeta med och det tycker jag är nog så viktigt.

Samtidigt finns det ju en plats för alla individer och dess ägare tycker lika mycket om sina hundar även om de är för stora, det är bara det att avel och utställning inte är några passande användningsområden, i agility tex är det ju perfekt att ha en maxad small på 34,5 cm och när jag kör lydnad hade jag gärna haft ett par extra cm på min dp som är 28,5 cm för hon är vääldigt långt nere på marken ;)

, i agility tex är det ju perfekt att ha en maxad small på 34,5 cm

Ja precis, och om en DP i den storleken blir agilitychampion, utbildas till räddningshund m.m. så tror jag faktiskt att en hel del tikägare skiter i att hunden är lite för hög och går på den typen av meriter istället. ;)

Ja precis, och om en DP i den storleken blir agilitychampion, utbildas till räddningshund m.m. så tror jag faktiskt att en hel del tikägare skiter i att hunden är lite för hög och går på den typen av meriter istället. ;)

Fast det är ju synd att folk gör det. Man måste ju handla efter rasens bästa och inte efter vad man själv vill. Faktiskt.

Samma sak är det med borderterrirarna. Är inte helt ovanligt att träffa på bordrar som är DUBBLA kilovikten på rasstandarden, dvs 12-14 kg:eek: Vad skulle folk säga om man kom med en 80-kilos schäfer tex? För för många är detta OK. Detta bla för att det börjar bli poppis att jaga tex rådjur ovan jord, och då är det tydligen bättre att de är större. GAH. Köp en TJT eller vad f*n som helst, men ändra inte aveln för egna önskemål, det fungerar inte så....

Medelvikten på en championhane är idag 9 kg. Rastandarden säger hanhundar: 6-7 kg och tikar 5-6,5 kg. Kommer man då (som jag gör) med en korrekt hane på 7 kilo skickas han av vissa domare ut med kritiken 'alldeles för liten'. Vinner gör 11-kilos hannen som aldrig på denna planet går in i ett gryt. Och vad ska man ha dom till om inte JAGA? Ok, alla måste inte jaga gryt men AVELN måste gå därefter:mad:

Är bara så frustrerad:D

Tillägg: på utställningen i Borås mättes ALLA DP:s och alla över 30 cm skickades rätt ut med 2or. Bra tycker jag!

Gilly

Detta bla för att det börjar bli poppis att jaga tex rådjur ovan jord, och då är det tydligen bättre att de är större.

Ja, det är ju svårt att jaga rådjur under jord så... :angel:

Sorry, kunde inte låta bli, haha.

*kl*
Det är en bra diskussion, men egentligen inte så mycket att diskutera.
Det finns rasstandarder, och dom ska ma följa i möjligaste mån.
Det finns inget vidare samband mellan Dp och Pinscher, därför kan det aldrig bli något mellanting som tidigare nämts i tråden.
Avelsbasen är heller inte så liten i världen att man kan utesluta de för stora individerna. Har man en för stor hund, då ska den inte ingå i avel, om den inte har speciellt bra kvaliteér som kan förbättra rasen på annat håll, men då måste man som uppfödare även vara kunnig på avel och genetik.
Ts skriver om mellanting, det finns inget mellanting, antigen följer man RAS om höjden eller inte.

Vet någon om någon redit läcker dp med mini mått som ska ha bebis, hojjta till. :angel: Så kan man iaf kolla läget. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka