MikaTela
Trådstartare
I min tråd ang mitt nyförvärv skrev Morran så här:
Vad händer med dom raser som hamnar mellan två olika i sin ras t ex som hos pinschern dvärgpinschern och vanliga pinschern?
Min hanhund är en jättetrevlig hane med fin stam, fin kropp, fint psyke och bra mh. Men nej han kan inte användas i avel pga han är för stor (på några få cm) för att vara dp och för liten för att vara pinscher.
Ska han då kastreras och hans fina anlag i övrigt ska sumpas och raderas ut pga hans höjd?
Nu är det väl inte mest honom jag menar då jag inte är intresserad av avel men jag använder ändå honom som ett exempel.
Det verkar som om det kanske är läge att återinföra prefixet mellan- i pinscherraserna.
Jag har själv en pinscher (dvs f.d mellanpinscher) som ligger precis på mm för att inte var för stor. Men det avlas på allt större pinschrar och det är de som premieras vid utställningar.
Samtidigt så ska inte d.p krypa över ett visst mått och då undrar man ju vad som kommer hända med alla underbara hundar som befinner sig i mitten. För stora för att vara d.p, för små för att vara pinscher.
Lite som skillnaden mellan häst och ponny. Alla vill ha en D-ponny på 148, ingen vill ha en häst på 148,5-160, alla vill ha en häst över 165.
Vad händer med dom raser som hamnar mellan två olika i sin ras t ex som hos pinschern dvärgpinschern och vanliga pinschern?
Min hanhund är en jättetrevlig hane med fin stam, fin kropp, fint psyke och bra mh. Men nej han kan inte användas i avel pga han är för stor (på några få cm) för att vara dp och för liten för att vara pinscher.
Ska han då kastreras och hans fina anlag i övrigt ska sumpas och raderas ut pga hans höjd?
Nu är det väl inte mest honom jag menar då jag inte är intresserad av avel men jag använder ändå honom som ett exempel.