Vart ska matplatserna vara?

I

Instant

Om några veckor kommer äntligen lilla valpen hem men jag kom på ett problem idag då jag stod och kollade på matskålar. Vi har även en katt i huset som äter sin mat på golvet och nu vet jag inte hur vi ska göra med matskålarna för hunden och katten för att hunden inte ska äta kattens mat som alltid står framme. Har ni några tips eller förslag? Hur har ni löst det? :)

Sv: Vart ska matplatserna vara?

När jag bodde i lägenhet så löste jag det så att katten åt i köket och hunden i vardagsrummet. Mest för att hålla koll på hunden då hon vaktar sin matskål ibland!

Nu när jag bo i hus så äter de med några meter i mellan varandra i köket. Och det fungerar ganska bra och det har endast hänt någon gång att hunden har ätit upp kattens mat.

Men både katten och hunden måste lära sig att de får inte äta ut varandras matskålar.

Jag har två katter plus en liten valp.
Eftersom hunden inte funkar tillsammans med katterna, så får dom hoppa upp och äta på köksbänken, medans hunden äter på köksgolvet..;)

Mina katter äter på en 1.20m bänk. Hundarna vet att dom inte får röra deras mat,(katterna har fri tillgång) men "när katten är borta dansar råttorna på bordet".
Så därav äter katterna på en bänk numera.
Bäst är ju att lära valpen att man inte får äta katternas mat!;)

Hemma hos oss äter katten och hunden ur samma skål:) Katten har ju en egen skål som står brevid hundens men är den i disken så får han äta ur hundens skål. Funkar bra då hunden inte går i närheten av kattmaten, det vet han att man inte får.

Våran katt käkar på toan. Där har hon sin fristad från hundarna med klätter träd bajslåda och mat. Mat och bajslåda i olika hörn då katter oftast inte villl äta så nära där de har toalett(vem vill det).
Har även haft kattens mat på diskbänken men det var inte så kul när hon hoppade upp där och spred sitt vita dun:crazy:

Våran katt äter i sonens rum. Har satt ett kompostgaller för dörröpppningen. Vid obevakade ögonblick har det hänt att ett gäng hungriga DP tikar rusat in dit och rensat. Ska tillägga att kompostgallret varit borta då.;)

När vi hade katt och en hund skulle in i huset med ställde vi upp kattens mat på en bänk. Problemet var att i vårat hem var det hellre katten som åt upp hundens mat än tvärtom :p

Ja det är väl så att katter styr och hundar lyder:) .
Skulle vilja ha kattens mat på bänken i köket, men det är trångt och han är VÄLDIGT bekväm. Han kan matvägra i dagar om det inte passar.:smirk:

Haha jo här var det väl i princip så. de blev bästa vänner de där två. Katten var ju i jämnstorlek med hunden (eller ja ärligt talat så var katten större) och de kunde leka timtals. :love:
Tyvärr skildes de från varandra alldeles för tidigt, en dag kom min katt inte hem och hon har nu i sommar varit borta i 6 år :cry:

Tack för alla svar!

Jag tror inte att det kommer accepteras av övriga familjen att kattens matskålar flyttas upp på bänken.

Men det går att lära vapen från början att kattens mat är förbjuden?

Slänger in en fråga till nu när det är så många både hund- & kattägare här: Är det några större problem att skaffa liten valp när man redan har en vuxen katt i huset?

Självklart kan du lära valpen att den inte får äta katten mat, precis som du lär t ex katten vart lådan är.

Det är bara att du visar att här får du inte äta och är valpen där ändå och äter så får du ta tag i valpen och tala om att den gjorde fel.

Valpen brukar lära sig rätt fort att katten är inget att leka med :devil:

Där jag bodde förut så hade jag en kompostgrind ner till källaren där katterna åt ( torrfoder) lagom att katterna kunde krypa under men inte hundarna..på så sätt fick katterna sin mat ifred och även att dom inte blev utestängda från oss heller

Jag hade kattmaten på en pall till en början. Nu har vi renoverat och har en hylla där ett hyllplan är vigt för kattmat.

Att lära hunden att inte äta ur kattens skål tror jag är överkurs iaf för mig.

jag tycker att det är ganska äckligt med hundar i köket, så de får sin mat i vardagsrummet. maten tar slut på 10 sekunder och sedan är det bara att plocka bort matskålarna. jag inbillar mig att katter är renligare, så han får sin mat i köket, men på golvet.

Det lättaste och smidigaste är att helt enkelt ställa upp kattens skålar på en hylla.

Jag testade och lärde min ena hund att låta bli kattmaten även när den stod på golvet. Det fungerade med stark social press och ett inte överdrivet matintresse. Det var ett intressant experiment, men jag skulle inte göra det med en valp.

Våra katter äter på toaletten härnere.. (Uppe och nerevåning)
Och det funkar bra. Ibland så äter Elvis (katten :p) ur Noahs (hundens) skål :D

våran katt har maten på köksbänken sen vi skaffade hund och det har fungerat utmärkt :)

Valpen brukar lära sig rätt fort att katten är inget att leka med :devil:

fast våran katt älskar hunden så det finns undantag :)
fast om hon börjar att äta på hans mat innan han fått varsegod så törs han inte gå fram :p

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka