Vart ska jag sätta svängeln?

J

Jozzi

Hejsan,

Nu har man fått tag på en rockard och sele till hästen :)
Men nu är det så att det inte sitter någon svängel på. Har beställt en men jag vill ha lite hjälp av er vart jag ska sätta den så hästen min får en trevlig draglinje :)

Hästen och vagnen - får ursäkta att det är lite suddiga, men han hade lite svårt att stå stilla.

Framsidan på rockarden

Hästen med enbart sele på sig - Har bara satt på sele för att se hur den sitter. Några komentarer på om baksele ska högre upp eller ner? Eller bröstan?

Vet att man inte sätter fast baksele och bröstan, men tyckte själv att det vart lite lättare att se hur det kommer att se ut sedan med vagnen på :) Han är inte helt inkörd därför sitter vagnen inte fast.

//Jozzi

Sv: Vart ska jag sätta svängeln?

Jag skulle tagit upp bröstan ett hål till minst. Lättare att se när han jobbar korrekt och drar. plus all päls :)

Svängeln skulle jag satt fast genom att svetsa/skruva fast ett rör längst ner i linje med där du har fötterna, eller i mitten mellan där och skaklarna.
Bra bilder!
Var hittade du rockarden?

Hej,

Okej, bröstan upp lite. Jo jag kan tänka mig det att det blir lättare att se, men han är inte klar ännu så det får bli bilder senare på det isf :)

I mitten funderade jag också på om svängel sitter bäst. Men var lite osäker. Tyckte den hamna så långt ner. Men kanske inte ändå :)

Jag hittade rockarden på bl*cket för några veckor sedan. Så den är ett hemma bygge av någon. Men super fin och hade allt jag sökte.. eller nästan isf. Den hade ingen svängel.

//Jozzi

Har rockarden fjädring med? Den ser bra o stadig ut iallafall.

Är ponnyn inte inkörd riktigt eller hur menar du?
Vilken modell på bröstsele är det, är det en pfiff? jag ser inge tömringar på nackremmen tror jag. Någon som vet om det ska vara så?

Jepp rockarden har fjädring. Bild -ska sätta dit bättre reflexer :)
Jodå den verkar vara mkt stadig. Väl avvägd och allt :D Lätt att dra också fast den ser tung ut.

Han håller på att bli inkörd. Har än så länge bara kommit till att "dra" rockarden med hjälp av att man håller i på sidorna. Ej fastspänd. Fast han är helt lung och trivs framför rockarden så det blir väll snart att vi kan spänna fast allt :)

Selet är från equlix, deras hobby. Köpte den på Globen när det var hästuppvisning osv där.
Att tömringarna fattas har jag bara sett på min. Jag tänkte inte på att ta upp hela selet att se igenom den när jag var där eftersom jag hade sett så många bilder här på buke så tog jag för givet att den skulle se ut som de andra.. men det ska man väll kunna sätta på själv om man är lite påhittig?

//Jozzi

ja, när jag körde med travselen satte jag fast najtråd i lädret. man tar vad man har, men det finns även att köpa lösa tömringar till nackremmen tror jag. Eller ring o hör med Jill på equilex.
Lycka till med inkörandet!!

Lite OT, men det är lite intressant tycker jag. Jag har med en Hobbysele till min nordis som jag köpte i somras, den ser inte alls ut som din.. Se (glömt trä i tömmen i ena tömringen där :o )

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Sele/15okt046.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Sele/Sele002.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Sele/Sele006.jpg

Däckeln är inte alls likadan bla. och inte skakelfästena heller.
Konstigt om det ska vara samma sele.. :confused: Vet fler som märkt det.

Álin!
Om man kikar på equilexhemsidan, så se ju hobbyselen ut som Jozzis fast med tömöglor över nacken oxå.

Standardselen ser ju likadan ut, fast med bruna tömmar.

Däremot, selen exlusiv diplomat. Den ser ju mer ut som våra "hobby"selar. Fast den levereras med bruna tömmar isf för svarta som vi har fått...
Verkligen konstigt..

Bäst vore att svetsa fast nått på kanterna i mitten! Där skaklarna sitter tycker jag är lite högt och längst ner för lågt...
Du kan höja bakselen ett par hål oxå, som sagt svårt att se exakt med sån päls! :D Vad är det för ras? Russ?
Bröstan kan du höja några hål, två fingrar över bogspetsarna helst.

Och ang skilldaden på equilexselarna lär man väl aldrig få svar, de ser visst olika ut från gång till gång! :D

Okej, jo det blir nog i mitten svängel får sitta. Fixar mera bilder sen när den kommer och jag har börjat göra iordning den.

Jo det är lite mycket med pälls och ändå tror jag han skulle ha haft lite mera om jag inte hade klippt han för ett par månader sedan. Han började nämligen sätta vinterpällsen väldigt tidigt.. Det är en islandshäst på 2 år och 6 månader :)

Ahh okej två fingrar över bogspettsen. Tror jag har hört det förut, men jag kom inte ihåg det. Tackar!

Ang sele så frågade jag dem på Globen där jag köpte den. Då sa dom att vissa bilder var på parsele. Därför är det skillnad på selena.
Själv tror jag dom får göra så många selen nu så dom glömmer väll bort hur dom ska vara ;)

En liten fundering. Jag tänkte ha snabbkoppling på draglinorna. Men kan man även ha något liknande sådant på bakselet? Att bara knäppa fast *lite lat så dära* ;)

//Jozzi

Du kan ha vanliga karbinhakar på draglinor och baksele, vädligt enkelt o smidigt när man väl anpassat selen! :)
Vanliga karbinhakar har jag kört med (shettisskipage) till både baksele och draglinor!
Om man kollar brottstyrkan (runt 100-150 kg räcker) ska det inte vara några problem.
Nackdelen med ClasOs skothake är, för liten öggla så man får köpa en schackel oxå då. Men de är nog ändå billigast. "Riktiga" snabbkopplingar till draglinor går på runt 200 kr...
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=388029
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1640923
Snabbkoppling:
DO, 190 kr:http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=78

Aha en isis, självklart med björnpälls då ju! :D
Men dom kan man väl inte köra! ;) :D
När du köpte selen på Globen blev det lite billigare då eller hade dom samma pris?
Jo på nätet har dom själva satt ut bilder på bla parsele. Men det är några här nu som har selar från equilex och modellerna varierar fast de köpt samma märke. Men jag tror bara det skilljer om man har ponny eller häst.... :crazy:
Men din är ju bara drygt 2 så han växer väl lite till, men bröstan o bakselen kommer han nog att kunna ha, men finns det tillräckligt kvar på däckeln?
Det är ju snopet om han växer ur selen....:o

Okej då får jag titta lite i den butiken. Tackar för tippsen! :bow:

När jag köppte sele så vart det 10% billigare plus att jag slapp frakten och att jag fick den samma dag :)

Jo min lilla isis kommer trodligen att växa lite mera. Men jag ville börja köra in honom nu och vill inte fortsätta använda mitt travsele som jag hade till rockarden jag köppt nu.
Men jag har tittat lite på selet och ser inga problem för att kunna göra den större.
Den under magen (däckeln) kan man juh byta ut helt till en större.
Hehe baksele tror jag aldrig han kan växa ur så stor den är ;) Så det enda som kan vara lite osäkert är isf bröstan.
Men visst finns det risk att han växer ur den, men hoppas att han kan ha den ett bra tag till iaf.

//Jozzi

Men det gör ju inte så mkt med en lite för kort brösta har jag för mig. Man får ju förlänga draglinorna :D

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 066
Senast: Lynxsa
·
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 100
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka