Vart köper man gurkmeja?

J

Jaba

för som jag har fattat de så ska man inte ha krydd blandningen som går att köpa i affärer?
 
(Hade inte en aning om att man gav häster gurkmeja, varför ger man det?)
 
Typ hälsokost butik eller naturapotek?
Det finns ju sider på nätet som säljer olika örter anske någon sån har gurkmeja?
kryddstallet.com
hippok9.nu
herbgarden.home.se
hasthalsan.se
Hos någon av dessa kanske det finns
 
Hur mycket man använder varierar litegranna, ett par msk hade jag i fodret/dag.
Blanda bara ner det i det övriga kraftfodret.
 
Nej, det behövs inte.
Lägg bara i maten och blanda om noggrant.
Fast om du vill kan du ju ha i lite vatten i det.
 
Vad skumt?
Jag blev rekommenderad vanlig gurkmeja.
Åt hästen alltså. Vad finns det mer för gurkmeja än den vanliga då?
 
Så då måste man alltså köpa från en "örtbod för hästar" typ?
 
Det är vanlig gurkmeja, men den har blivit hanterad olika och den i mataffärerna har därför tappat den bra effekten.
 
Jodå, visst kan gurkmeja från affären ha sk ledeffekt...man ska inte lyssna på allt som sägs eller skrivs ute i världen. Fungerar en sak på tex en häst (som min fd häst) så självklart är det en sak som fungerar TROTS att det skrivs motsatsen. Man måste ju grejja och kolla själv och inte bara gå strikt efter vad som påstås...
 
Jag blev lite fundersam, då det uppenbarligen fungerade på min gamling som haft problem med knäppiga leder.
Jag blev rekommenderad vanlig gurkmeja av bla. en travtränare och en av mina gamla hovslagare.
 
Gurkmeja är inte bara bra för lederna utan även för; Stimulera utsöndringen av slagg produkter genom lever, hud och njurar. Stärker imunförsvaret. Antibaktriell och sår läkande. Ges även till ugnhästar med dålig tillväxt.. Man ska ge 2 msk om dan i fjorton dagar upp till 2ggr om året. Jag köper min gurkmeja i sala hos en "Häst ört bod". Den man köper som krydda är strålad o har inte lika bra effekt eller ingen alls. :banana:
 
Vet du någon "bod" som ligger här i närheten av Gävle eller i Gävleborg?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 784
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp