Vart kan problemet sitta?

Sorbe

Trådstartare
Min kompis häst har varit behandlad ett bra tag, hästen ser pigg och fräsch ut och så, men när hästen börjar trava i början av passet så haltar den, ingen veterinär eller någon annan hittar något fel. När hon travat en stund är hästen ohalt och fräsch. När det är så, vart brukar det sitta då? Är det något muskulärt eller liknande?

Sv: Vart kan problemet sitta?

ta ut ET då? Kanske kan hjälpa er!

Jag lärde mig en ny sak i veckan... många vet glömmer bort hasen..
kolla rörelsemönstret, mer musklad på någon sida? vrider den någon hov? "vrider" den rumpan mer åt något håll (kolla skritt bakifrån).

ja jo... men jag har never ending story med in pålles rygg å så pratade jag med en travtränare, han sa "hon har problem i hasen, inga veterinärer kollar sånt"...

så, man får väl bli veterinär själv ;)

Hej!

Konstigt.. Mina vet har hittat hasproblem flera gånger ;-). Kanske beror på vilken vet man är hos?

/ Lavinia

kanske beror på om hasen är avsparkad eller om hästen bara vrider benet lite annorlunda... ;)

min är ju sned i korset, vilket kan komma från hasen, ryggproblemet kan vara hasen, inte nacken eller ryggen som "alla" tror...

tror iaf att man generellt sett ska vara mer öppen för att det kan sitta "var som helst"... :)

hältor som värmer ur är väldigt typisk för ledproblem (pålagringar). men om hästen är så kollad som du säger borde dom ju upptäckt det.

kan såklart vara muskulärt, men isf borde det ju läka efter en tid. hur länge har hästen varit halt?

tänkte också på hasen direkt...

Det är väl självklart att även hasen omfattas av en hältutredning. Naturligtvis kan någon veterinär ha missat symptomen vid något tillfälle, men det innebär inte att kåren inte har utbildning på hasledsproblem.

Någon som har kollad häst o ryttare som ekvipage? Ofta kollas enbart ryttare /och/eller häst - men inte som helhet. Hade ute en sjukgymnast som kollade allt, efter döld halthet hos häst - o efter små korrigeringer i träning är detta nu borta - muskuläre fel kommer ju oftast från något....
Lycka till
Petrine

Hästen är kollad, själv, haltar även när hon till exempel longeras.

skulle ha tagit ut en ET eller liknande om ni redan kollat upp allt hos vet. Kan ju vara stel i musklerna eelr ha någon spänning någon stans och då måste den ju bort.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka