vart kan felet sitta?

V

vickan

har en häst som jag varit inne med till kliniken 2 gånger nu. första gången blev han sprutad i hovleden, och idag blev han sprutad med tuppkam intavenöst. han är halt på vänster fram både på rakt och böjt spår, och veterinären tycker att han ser allmänt knackig ut. han går sämre i ´höger än vänster varv. ska ta ut kiropraktor, ET eller massör tänkte jag som kan kolla igenom honom. eventuellt all tre, då veterinären ansåg att han inte kunde göra så mycket mer än det han gjort.. :crazy: funderar på vart felet kan sitta!? någon som har lite spekulationer? bakgrundsfakta är att vi gick omkull för ca 1-1,5 mån sedan, landade på asfalt på vänstersidan. han fick även ordentligt med stryk av hagkompisen för knappt två år sedan, där problem vänster bakknä blev påföljden. tog drygt ett år att komma till rätta med det. vore väldigt intressant att höra vad ni kan tänka er att det skulle kunna vara, vart det skulle kunna sitta!

Sv: vart kan felet sitta?

Lite svårt utan att se hästen röra sig. Kan du inte filma den och lägga in filmen här?

Har ni lokaliserat att hältan ska sitta i hoven?
Min spontana tanke är ju att hältan sitter i mjukdelar högre upptill om hästen är halt i höger varv på vänster fram.
Visst, hältan KAN sitta i hoven ändå. Men då är det ju vanligast att de haltar mer i det varvet (när hoven blir på innersida) eftersom belastningen där är störst.
Men om ni varit på klinik så tycker man ju de borde sett. För hältan slocknade efter en hovledsbedövning eller?

inte enligt mig, men enligt honom.:crazy: första gången jag var inne med hästen så bedövades hela hoven. vet tyckte att det var mycket bättre, vilket jag inte tyckte. såg endast en pytte förbättring. jag sa det till honom, men han sa att de flesta travhästar ser ut så vid longering, vilket jag sa att det gör inte min häst när han är fräsch.. i vilket fall så slutade det med att han blev sprutad med cortison i hovleden. tänkte att vet borde ju ändå veta vad han pysslar med!

nu idag när jag var inne så såg hästen lite sämre ut än sist. han hade dock stått inne hela natten. även gått i sjukhage den senaste dryga veckan. i vilket fall som helst så bedövades bakre delen på hoven- ingen förbättring alls. sen bedövades hela hoven igen, vilket ledde till en liten förbättring, men långt ifrån släckt hälta. vi kom överrens om att inte spruta nåt mer, då han till och med blivit sämre sen sist... bollade istället lite ideer med vet om att det kanske skulle sitta högre upp osv, och sa att jag tänkte ta ut kiropraktor eller liknande för att se över honom, vilket vet tyckte var en bra ide. hästen blev sprutad med tuppkam intravenöst, och vet tyckte sig inte kunna göra något mer.

så jag känner precis som dig, att jag tror inte att det är benen det är fel på, utan att det sitter högre upp. hästen har och har haft problem med spänningar och låsningar och så lite här och där, så jag tror att det sitter någonstans där vi inte har hittat än..

men borde inte de inne på klinikerna ha större kunskap om att se hästen som helhet, och inte bara se till benen, än vad de har? kkänns inte som att jag fått ut något av att åka in med honom...

nu är jag riktigt oteknisk, men jag kan försöka!;) får testa att filma imorgon!

Näe.. Veterinärer som inte kan lyssna på hästägaren ska inte få ha såna här höga poster!!
Även om en veterinär är mycket mer påläst på hältutredningar och diverse så känner ÄGAREN sin häst MKT bättre, och ser vad som är normalt för den och inte.

Blir arg när jag hör att du fick kommentaren "travare brukar se ut så där vid longering". Du måste lita på dig själv här. Vet du att hästen inte ser ut såhär när han är fräsch så är det du som har rätt. För det KAN inte veteirnären veta bättre än dig. Tycker det låter nonchalant av din veterinär att yttra sig så.
Jag var nere med min häst på en klinik förra sommaren. Hon är lipizzanerkorsning och har en mycket speciell gång med höga knälyft. Den veteinären där nere hade jättesvårt och se om hon gick rent eller inte. Men h*n litade helt på vad jag sa och vilka förändringar jag hade sett och så vidare.

Jag tycker du ska ta ett ordentligt snack med din veterinär och nämna att ni inte KAN ha lokaliserat hältan eftersom det fortfarande finns kvar hälta efter bedövning av hela hoven.
Och jag tycker det låter MKT oprofficionellt att bedöva HELA hoven och sedan "ta för givet" att det är i hovleden problemet sitter!! :S
Då BÖRJAR man ju med att "släcka" hovleden!
PM:a mig gärna om vilken klinik du var på..

Veterinärer är bara människor och har inte svar på allting. Men ställ krav, det är din häst och du har rätt till att få den hjälp och den undersökning du vill ha.
Jag tycker defenitivt också att du ska rådfråga en kiropraktor alt massör, men när det gäller massagen, en halt häst ska aldrig masseras men massörerna brukar vara rätt duktiga på att se ev fel i rörelse och det kan vara värt att låta dem titta på den.
Är han under behandling nu så kommer dem inte att göra något för tillfället heller, en behandling ska alltid avslutas innan nästa på börjas. Lycka till.

jo, precis.. man känner ju sin egen häst bäst.. jag visste ju som sagt var att han inte var fräsch, men gav ändå med mig pga att han är just veterinär och kanske såg något som inte jag såg..
skönt att ha en sådan veterinär som du fick iaf!

jag sa det till honom igår att vi inte har hittat felet eftersom att han fortfarande går dåligt. vet höll med om det, så att han tycker att vi har lokaliserat hältan kanske var fel skrivet av mig! men iaf så tyckte han inte att han kan kunde göra något mer än att spruta tuppkam intravenöst. tycker inte att hästen känns färdigutredd, men har heller ingen lust att åka tillbaka innan kiropraktorn sett igenom honom. tror att en ev ledinflammation har uppkommit pga avlastning!?

naturligtvis är de bara människor, men när jag tydligt säger att han går dåligt och inte ser ut som vanligt så borde kanske vet ta sig en extra koll och utreda vidare.. vet har även fått all bakgrundsfakta, så utifrån dem så skulle man kanske kunna gissa sig till i ilka områden skadan skulle kunna sitta och titta extra på dessa ställen?!

vet sa ingenting om hur lång tid det skulle gå innan kiropraktorn kunde komma, utan han sa bara att jag skulle försöka hitta en kiropraktor som kunde komma ut och titta på honom. eftersom hästen inte blivit behandlad i nån speciell led så sa veterinären att det inte var några speciella "saker" man skulle följa, utan hästen kunde gå i hage och promeneras för hand.

Okej.. du skulle inte vilja PM:a mig om vilken klinik du har varit på?

Jo, att ta ut en kiropraktor tycker jag verkar vara en bra idé. Då kan h*n nog se om det rör sig om någon låsning eller liknande.

Den veterinären som jag hade har mycket högstatus och är välkänd i sverige och trots det lyssnade h*n väldigt mycket på vad jag sa och litade på vad jag sa.
En annan idé är ju att utreda hästen någon annanstans...

Nu har ju du skrivit om eran olycka osv....men har ni kollat så det inte är en vanlig hovböld????

Dessa kan ställa till mer bekymmer än vad man tror ....

Hältor i "fel" varv brukar enligt min veterinär betyda att problemen allt som oftast sitter i hovled eller knäled.
Har tyvärr stämt bra in på min häst.

Kan problemen i höger bak ha orsakat en diagonalhälta på höger fram?

Hoppas det löser sig!

ja just det, det var PM oxå ja!;)
ja, precis, den kan ju se det.. kommer en om max två veckor och ser över honom. hoppas verkligen att han hittar problemet!
tar ut kiropraktor i första hand nu. jag har alltid varit lite smånegg till kliniken när det gäller att se helheten. min uppfattning är att de bara ser till benen eller hur man nu skulle kunna säga det och behandlar symptomen....:crazy: och efter de senaste 8 gångerna jag har varit inne så har jag bara blivit mer och mer skeptisk... får verkligen hoppas att han blir bra nu stackaren!

ja, vet har klämt med visitertång båda gångerna utan reaktion. och det var direkt efter olyckan som han blev dålig.

okej. hovleden är det ju inte som det var fel på, och när jag frågade så ville inte veterinären bedöva nåt mer uppåt.
det är vb knä som han har haft problem med, och det är på vänster fram som han är halt, så någon diagonal hälta är det ju inte heller..

skulle jag få gissa så kan jag tänka mig att det finns en låsning bak någonstans, kanske ländryggen, samt eventuellt att det är något fel på bogen, framförallt på vänster då han går dålogt i höger varvet. men vi får väl se vad kiropraktorn kommer fram till!

finns det någon mer som har lust att spekulera?:idea:

Hoppas ju som sagt var att den kiropraktorn som komemr komma är skicklig och kan hitta något. Av dina beskrivningar får i alla fall jag känslan av att det i alla fall inte enbart är själva hoven (och dess delar) som är problemet. Tror det sitter något högre upp också.
Skulle vara kul och se en film som någon annan här påpekade! :)

ja just det, det var det också!;) ska försöka filma honom!

Jag tycker du ska vända dig till en veterinär i första hand och inte en kiropraktor eller massör. Har du inte förtroende för din veterinär tycker jag du ska åka till en annan klinik en hälta är inget som en kiropraktor/massör kan göra något åt. Vad har du för hovslagare? Hovledsproblem kan hänga ihop med dålig skoning. På Strömsholm har de ett samarbete mellan veterinär och hovslagare som fungrar väldigt bra tycker jag. Kan du inte höra med dem?

jag har redan pratat med veterinären, och han tyckte att det kunde vara en bra idé!
jo,en kiropraktor kan visst ta bort hältan om det är så att orsaken sitter högre upp. är den halt pga att det sitter i nån led tex så går det ju naturligtvis inte...
jag har en mkt erfaren hovslagare som även har varit ibla USA och skott hästar, så skoningen är det inte fel på. det sa även veterinären!
och som sagt var så är det inte hovleden som är problemet. ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning om varför vet behandlade där..:confused:

ska även be att få kopior på tidigare journaler för att se vad han haft problem med tidigare!

hoppasverkligen att det löser sig! kiropraktorn kommer antingen imorgon kv eller nästa torsdag.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
907
Senast: Ajda
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka