Vart i Sverige vill vi bo?

feel

Trådstartare
I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta.

Vi vill flytta! Men vart vill vi bo? Våra yrken gör att vi kommer hitta jobb i princip överallt (bristyrken). Kom gärna med inputs och förslag på era favoritställen!

Vad vill vi ha?
- lite varmare och ljusare än norra Norrbotten
- en trygg vardag, men närhet (kan vara en timme med bil/tåg) till större stad med kultur, massor av restauranger och allt därtill.
- möjlighet till bra hästliv, bra stall, ridvägar, hagar, bete
- bra skola för barnen
- ett allmänt trevligt socialt klimat
 
Jag är uppvuxen i norra Västerbotten och grät när vi skulle flytta till Skåne. Nu älskar jag det här! Nordöstra Skåne har både skogar, sjöar och små berg, klimatet är mycket behagligare (omän trista vintrar, om man är van vid gnistrande skare....) och jag kan hoppa på tåget till Köpenhamn och kontinenten i ett nafs. Jag kan odla Blåregn! Så, ja, Skåne är galet fint! Västra Skåne är givetvis plattare och öppnare men nordöstra är helt annorlunda! Eller Blekinge - Sölvesborg? Karlskrona?
 
Socialt klimat vete fan, det är trots allt Sverige 🙄😆
Jag bor I ett villasamhälle i Östergötland, trevligt lugnt med naturen in på knuten. Finns allt man behöver inom gångavstånd, vc, tandläkare, bibliotek osv. Väldigt bra kommunikationer, pendeltåg och E4:an, snabbt och smidigt att ta sig till flera större städer.
Hästlivet är super! Är extremt hästtätt med allt från små privatstall till stora anläggningar. Jättebra träning och tävlingsmöjligheter, flera kliniker och väldigt bra privata veterinärer.
Det är den största anledningen till att jag bor här, bäst för häst och samtidigt nära jobbet.
Alla hälsar när man är ute och går eller rider, det är socialt nog för mig 😄
 
Jag är uppvuxen i norra Västerbotten och grät när vi skulle flytta till Skåne. Nu älskar jag det här! Nordöstra Skåne har både skogar, sjöar och små berg, klimatet är mycket behagligare (omän trista vintrar, om man är van vid gnistrande skare....) och jag kan hoppa på tåget till Köpenhamn och kontinenten i ett nafs. Jag kan odla Blåregn! Så, ja, Skåne är galet fint! Västra Skåne är givetvis plattare och öppnare men nordöstra är helt annorlunda! Eller Blekinge - Sölvesborg? Karlskrona?
Vart bor du? Om du vill berätta det alltså! Tänkte att vi ska ta en liten roadtrip nästa sommar och besöka lite olika tänkbara ställen 🤩
 
Socialt klimat vete fan, det är trots allt Sverige 🙄😆
Jag bor I ett villasamhälle i Östergötland, trevligt lugnt med naturen in på knuten. Finns allt man behöver inom gångavstånd, vc, tandläkare, bibliotek osv. Väldigt bra kommunikationer, pendeltåg och E4:an, snabbt och smidigt att ta sig till flera större städer.
Hästlivet är super! Är extremt hästtätt med allt från små privatstall till stora anläggningar. Jättebra träning och tävlingsmöjligheter, flera kliniker och väldigt bra privata veterinärer.
Det är den största anledningen till att jag bor här, bäst för häst och samtidigt nära jobbet.
Alla hälsar när man är ute och går eller rider, det är socialt nog för mig 😄
Vill du berätta vart i Östergötland du bor? Förstår om man inte vill outa det på öppet forum, men frågar ändå 🤗

Så intressant och spännande! Ska åka runt och kika och känna in lite olika platser sedan 🤩
 
I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta.

Vi vill flytta! Men vart vill vi bo? Våra yrken gör att vi kommer hitta jobb i princip överallt (bristyrken). Kom gärna med inputs och förslag på era favoritställen!

Vad vill vi ha?
- lite varmare och ljusare än norra Norrbotten
- en trygg vardag, men närhet (kan vara en timme med bil/tåg) till större stad med kultur, massor av restauranger och allt därtill.
- möjlighet till bra hästliv, bra stall, ridvägar, hagar, bete
- bra skola för barnen
- ett allmänt trevligt socialt klimat

En bekant till mig bor i Växjö och det har känts som en jättetrevlig stad när jag har varit där och hälsat på. Vacker natur tätt inpå, inte jättedyrt att bo, jättefina badsjöar nära, och verkar vara en trevlig stad allmänt, med lite liv och rörelse med tanke på universitetet.
 
Jag bor i nordvästra skåne. Bilresa till Malmö ca 1 timme. 30 min till Helsingborg (båt till Helsingör 20 min) och Halmstad. Tåg till Malmö lite mer än bilresan och sen kan man åka till Köpenhamn.
Mycket hästar, veterinärer, ridklubbar. Beroende på var så finns det bra ridvägar men då bör du rikta in dig nära åsarna (söderåsen, hallandsåsen) eller Kullaberg. Annars mycket åkrar.
 
Jag växte upp i ett mindre samhälle Södermanland och har såhär i efterhand förstått att jag hade orimligt bra tillgång till bra tränare, fina ridvägar, hagmark och väldigt tryggt. Dessutom så är man aldrig mer än 40 min från en mellanstor stad (typ Nyköping, Katrineholm, Eskilstuna etc) eller ca 1 h tågfärd till Stockholm.

Det social klimatet är en annan fråga, men jag undrar om det skiljer sig oavsett var man är i Sverige i mindre orter?
 
Lite oklart vad du menar med "större stad", för det kan ju liksom vara Malmö eller så kan typ Växjö vara okej beroende på hur man ser det. Men Skåne/Blekinge/Kalmar/Kronoberg/Halland har ju ett helt annat klimat än där du bor nu och vintrarna är ändå hyfsat hästkompatibla. Jag vill inte specificera exakt vart i denna region jag befinner mig men jag skulle ta mig med bil på en timme till hyfsat större städer än orten jag bor på och typ tre timmar med tåg till Malmö-Köpenhamnregionen. Kan dock svara mer exakt på PM om du vill.

Jag vill aldrig flytta härifrån. Finns också hyfsat med jobb, lite beroende på bransch så klart men det verkar ju som att ni är i branscher där det nästan alltid kommer finnas jobb. Bra, mindre skolor också om man är intresserad av det. Och jag kan utan problem ta mig till tre andra distrikt och tävla utan att egentligen behöva köra mer än en timme åt nått håll.
 
Jag har landat i att där jag bor nu, Halland, är en väldigt trevlig region med många fördelar. Jag bor fullkomligt lantligt, har en knapp halvtimme till jobbet med bil, en timme till Göteborg med hela sitt utbud, två timmar till Malmö och ytterligare bara en liten stund till Köpenhamn. Gott om bra miljö för hästliv, naturliv och en massa andra intressen. Står man ut med kanske en halvtimme i bil till jobbet så är bostadspriserna (läs: inåt landet) klart attraktiva. Socialt? På de ställen jag bott har det varit lätt att känna sig hemma och överlag en inbjudande och trevlig anda. Det finns faktiskt ingen annanstans i Sverige där jag hellre skulle bo.
 
I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta.

Vi vill flytta! Men vart vill vi bo? Våra yrken gör att vi kommer hitta jobb i princip överallt (bristyrken). Kom gärna med inputs och förslag på era favoritställen!

Vad vill vi ha?
- lite varmare och ljusare än norra Norrbotten
- en trygg vardag, men närhet (kan vara en timme med bil/tåg) till större stad med kultur, massor av restauranger och allt därtill.
- möjlighet till bra hästliv, bra stall, ridvägar, hagar, bete
- bra skola för barnen
- ett allmänt trevligt socialt klimat
Spontant Mälardalen, det finns många mindre orter med mycket social aktivitet samtidigt som det är lätt att ta sig till Stockholm och utbudet där. Eller om Västerås räcker som storstad så kan man hitta ännu mer möjligheter.
 
Jag tänker rent spontant att det handlar mycket om budget. Allt det du önskar finns i närheten av Stockholm och Göteborg som exempel, men då kostar det så att säga. Är du beredd att åka mer än en timme till storstad så finns fler möjligheter och du kan komma ner lite i budget.
 
I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta.

Vi vill flytta! Men vart vill vi bo? Våra yrken gör att vi kommer hitta jobb i princip överallt (bristyrken). Kom gärna med inputs och förslag på era favoritställen!

Vad vill vi ha?
- lite varmare och ljusare än norra Norrbotten
- en trygg vardag, men närhet (kan vara en timme med bil/tåg) till större stad med kultur, massor av restauranger och allt därtill.
- möjlighet till bra hästliv, bra stall, ridvägar, hagar, bete
- bra skola för barnen
- ett allmänt trevligt socialt klimat

Hur definierar du "större stad"? Stockholm/Göteborg/Malmö, eller hur stora städer tänker du dig?

Vi har nyligen flyttat, med delvis liknande önskemål. För vår del landade vi i norr om Mälaren, ungefär kring västra Uppland/Västmanland/södra Dalarna. Västerås och Uppsala är absolut tillräckligt stora städer för vår del, och tillräckligt nära, samtidigt som det är pendlingsvänligt till Stockholm. Väldigt hästvänligt, och ett "lagom" klimat, tycker jag.
 
Gillar en vintersport så är väl Värmland-Närke inte fel. "Nära" till fjällområden men alla fördelar med ett mildare klimat. Och mycket häst och schyssta fastighetspriser. Det handlar ju om vilken natur en vill ha runt sig. Själv skulle jag inte vilja bo i ett slättlandskap. Jag vill ha skogen. Men berg kan kvitta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp