Vart hos osteopat, hästen märkbart sämre

Blueberry555

Trådstartare
Var hos osteopaten med en kompis häst förra veckan och hästen hade en ryggskada som hon behandlade. Hästen har vart dålig i skritt innan samt i trav, nu skrittar han på väldigt fint, verkligen igenom hela kroppen, men travet är katastrof.

Kan det vara så att han har släppt på så mkt spänningar att han nu blivit sämre? Skritten är ju 10 ggr bättre, men traven e sämre. Ngr tankar?

Sv: Vart hos osteopat, hästen märkbart sämre

Det ska väl behandlare informera om hur symptom kan te sig dagar efter behandling i så fall? Är denne kopplad till godkänd verksamhet och registrerad som sådan ?

Vet har självklart gått igenom hästen innan, o denne veterinären har ett samarbete med personen som behandlade honom. Jag har vart där med 4 hästar innan vid flertal ggr o allt har alltid vart bra, men denne reagerade på ett annorlunda sätt, så df jag frågade här för det har vart påsk o jag kan inte få tag på behandlaren.

Det är inte alls omöjligt om hästen börjar använda muskler den inte använt på länge men fick ägaren inga instruktioner om igångsättning och eventuella bieffekter?

Jag tycker att det låter som att det är en normal behandlingseffekt.
Personligen har jag aldrig känt mig sämre efter besök hos osteopat, men efter en lektion i Alexanderteknik(vilket egentligen vara går ut på att ligga still och slappna av) så blev jag helt trasig i hela kroppen i flera dagar :p

Positivt att skritten förbättrats, såklart ska ni kontakta behandlaren och höra vad denne säger, men ibland kan det vara svårt att förutsäga hur en individ kommer att reagera. Jag lovar att min Alexandertekniklärare INTE väntat sig att jag skulle bli så trasig :angel:

Behandlaren trodde att det är pga att han har släppt på så mkt spänningar att han är lite mörbultad, eller hur man ska förklara. Han anv sig utav mer muskler nu som han har kunnat fuska med, o överansträngt andra, som nu inte har lika mkt spänningar. Svårt o skriva så här i efterhand, hans direkta ord. Han har ju börjat att skritta ordentligt o det tyckte han var riktigt positivt efter bara en behandling. Men jag skulle räkna med ett flertal behandlingar till eftersom hästen var i såpass dåligt skick i ryggen, pga ryggskadan. Så nu skrittas han så mkt det bara går :)

Om man behandlar en häst som gått med långvariga spänningar ska man fundera lite på varför den haft dem. I ert fall lär den ju haft en skada som nu ska vara utläkt. Då kan de snedbelasta för att avlasta när de har smärtan. Även om smärtan är borta kan det vara så att de behöver hjälp att börja belasta igen.

Ev kan man starta lite inflammationer då. Det kan man bli kortsiktigt sämre av.

Men om skadan inte är helt läkt eller man inte hittat rätt skada kan de igen belasta där de undvikit att belasta. Det är inte alltid det där stället de undvikit belasta tål full belastning.

Tex en häst med en hälta kan upplevas halt för ngt högre upp. När det sen justeras inser man att den är paj någon annanstans. Den har skonat det defekta/trasiga stället och överbelastat annorstädes så den blivit låst.
När låsningen lossas, kroppen börjar belasta jämt kan den defekta delen gå sönder igen.

Det går inte att så här säga vad som är fel på just er häst.
Men man kan hoppas den bara tillfälligt blivit lite öm och kanske fått någon muskulär, liten inflammation bara.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 240
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 283
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka