Vart göra av dåligt hösilage??

Veronika

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder: vart tusan ska jag slänga det nånstans? Har ett par balar som varit helkassa och bara ligger och tar upp plats. Har slängt litegrann på gödselstacken men ska jag slänga 6-7 balar (250 kg:s) så lär det ju bli överfullt där och det förmultnar ju aldrig :( och jag tror inte att bonden blir så glad sen när han ska sprida ut det på åkern... Så vart gör ni av era dåliga balar? Man måste ju kunna slänga det på tippen men jag antar att det är hiskeligt dyrt :crazy:

Sv: Vart göra av dåligt hösilage??

Vi har pratat med brandkåren och fått tillstånd att elda upp skiten.

Ring någon bonde som kan komma och hämta dem.

Om du vill att det ska förmultna måste du rulla upp balen så att den blir "uppfluffad", så det kommer in luft i den. Annars tar det ÅR innan en stor bal förmultnar...
Jag undrar också vad bonden ska göra med en dålig bal?

Jag bränner det, och bäddar in byn i ett fluffigt, vitt rökmoln (eftersom de är fuktiga så blir det viiiiit rök).

Går det inte elda så 'fuffar' jag det, vattnar, vattnar mer och vattnar ännu mer under några veckors tid så förmultnar eländet rätt snart.

Vi har flera bönder här som kan ta hem balarna, riva sönder dem och lägga dem på stuka (så de får brinna något år innan de förmultnar).

Sedan blir det prima gödning på åkrarna :)

Vi slängde våra i skogen när vi fick över. Nu har vi bara hö även det åker ut i skogen när vi vår städar.

Ja, det är ju perfekt. Men har man ingen egen skog brukar bönderna kunna hjälpa till.

Hera skrev:
Tänt var det här!
:rofl:

Tack allihopa för era svar!
Får se om jag kan fjäska för sambon att han ska ta ut det till verkstan o elda upp möget i deras container för jag vill inte elda på gårdsplanen direkt... :angel:

Jag har frågat mig samma fråga... Vad gör alla av överblivna dåliga balar... Ja tyvärr ser man ju många bönder osv som låter dem ligga i dikena år efter år. Det bästa verkar ju vara att elda upp dem.
Men hädanefter ska jag avtala med han som jag köper av att han får hämta de som är dåliga, så slipper då jag problemet i af...

Ringde förresten och frågade om man fick köra dom på tippen som kompost eller liknande... med det tar dom betalt för!!

MVH

Kan säga att min bonde får ta tillbaks dem, nisse dvs :D jag vägrar ha de skräpandes, varför ska jag behöva ta hand om en vara som är dålig? det får säljaren göra, jag reklamerar helt enkelt *S*

jag reklamerar också....och all plast tar han med sig nästa vända han kommer...men ibland så ser man inte att balen är dålig förrän mitten kanske och då vill man ju inte har en rutten bal ståendes böand dom andra..så jag lägger den på dynghögen....

plasten bränner jag :o men han får ta även de som är dåliga i mitten

Haha, då ska jag kräva desamma av honom om jag ska köpa där.. Ska ringa honom nu i dagarna tänkte jag så fort jag fått bort det gamla o kan ta in nytt :D
Tack för tel.numret förresten ;)

bapro skrev:
Ringde förresten och frågade om man fick köra dom på tippen som kompost eller liknande... med det tar dom betalt för!!
Ja, misstänkte det oxå.. Dom tar betalt för allt nuför tiden :mad: o så ska man väl luckra upp skiten oxå innan man får slänga det där...

Liknande trådar

Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 072
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så undrar jag om man har fula balar (väldigt ojämn form) betyder det då att dem är dåligt pressade? Har använt...
Svar
5
· Visningar
1 573
Senast: Mitrolle
·
Foder & Strö då mitt sto hostar av sitt hö så måste ja nu gå över till hösilage. Så nu undrar jag hur ni andra gör? En stor 250 kg bal är väll...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: _Elly_
·
M
Foder & Strö Det är så att vi ska ta hösilage i år på en åker som är ca 1,7 hektar. Och eftersom jag bara har en o en halvhäst (ett halvblod samt en...
Svar
9
· Visningar
1 238
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama