Vart finns alla chilla-ägare?

T

Tingla

Det var länge sedan jag såg nån skriva om chillor.

Vart finns ni alla som har en eller flera chillor hemma?
Skriv några rader och berätta om era djur, lägg gärna in bilder på chillorna och hur dem bor :)

Mina två skruttar heter Hamlet & Tang. De är snart 3 & 4 år och har samma föräldrar. Killarna har bott tillsammans sedan minstingen föddes och ät supergoa med vaarandra. Båda är standardgrå och väger ca 600 gram.

De bor i en ombyggd garderob av standardmått och har fyra hyllor att ränna runt på med stegar mellan. Till det har de ett par hus av olika storlekar, ett badhus för sanden, lite olika grejer att klättra på, gnagargrenar och stora treeacottakrukor som de både sitter i och balanserar på. Grabbarna kommer ut och får springa på golvet ett par gånger i veckan och då käkar de genast så mycket tapet och gardiner de kan :crazy:

Hur mycket pysslar ni med era chillor? Vad har dem för leksaker? Vad ger ni för mat?

Nyfiken....

Sv: Vart finns alla chilla-ägare?

Förresten, nån som vet hur man lägger in bilder? Jag får det inte att fungera :( men skulle gärna vilja få in bilder på alla mina raringar hemma...
Samma gäller för presentationsbilden, den vid användarnamnet? Nån som vet?

Yes!!! Jag fick det att fungera med bilderna. Tyvärr är kvalitéten inte den bästa, mobilbilder... men håll till godo ;)

Hamlets russinfrukost
Hamletmumsar.jpg

Tang på upptäcktsfärd
Tang.jpg

Hamlet
Hamlet.jpg

*putt putt*

Nån chillafantast??

Jag har en chillafamilj:

Mamma
bbis.jpg

Pappa
chivas.jpg

Dotter (6 månader)
chanel.jpg

Trevliga djur hela högen! Mamma och dotter bor för tillfället tillsammans, då pappan inte är kastrerad än. När kastrationen är gjord får de bo ihop i den stora buren som är 200cm*100cm*50cm.

Såå ljuvliga :love: , gillade verkligen färgen & utseendet på mamman och fotot på dottern var super, tänk att du lyckas fånga henne på bild medans hon stack upp ur påsen!

Vart ska du kastrera hanen nånstans?
Har *peppar peppar* aldrig behövt åka till veterinären med mina busar, och har inte tänkt så mycket på det heller förräns nu. För det är väl inte så många som är bra och kunniga på chillor?

Jag kastrerar hanen på Roslagstulls djurklinik, de är överlägset bäst när det gäller just chillor.

Mamman har verkligen jättefin färg, hon är helt vit på kroppen (Wilson white), jag hade önskat att ungen hade blivit vit, men hon fick istället sin pappas färg.
Här är en bild på lilltjejen, 8 timmar gammal:
efe19c39.jpg

näe åååh sån liten plutta :)
Så underbart söt så jag bara smälter!

Ska lägga Roslagstull på minnet, utifall att....

Hade två men sålde dem för snart ett år sedan p.g.a. allergi. :crazy:
Jättetråkigt, men nödvändigt, det gick inte längre.

Men det är underbara djur, självständiga, nyfikna, pigga... Skulle gärna ha chilla igen nån gång om nån nu kommer på nåt mirakelmedel som botar all allergi.

Här är en bild på min (f.d.) hane när han var bäbis! (Wilson White blev han sedan). Min hona var Black Velvet. Har bilder på båda som vuxna om nån vill se. :love:

Liten.jpg

Näe vad tråkigt med allergin :cry:
Ändå har jag hört att chinchillor ska vara ett utav de "allergivänligaste" djuren. Nu vet jag att det inte finns helt allergivänliga pälsdjur, men det ska ändå vara väldigt ovanligt att folk blir sjuka av dem... var och gjorde allergitest för ca ett år sedan för att ta reda på vilket/vilka djur av mina jag reagerade på och då fanns inte ens chillor med bland alla djur man kunde testa för. I mitt fall var det höet *suck* så det är nysattacker vid varje utfodring :crazy:

Lider med dig som var tvungen att göra dig av med dina chills :( du har otur du
men vill så så gärna se bilder på dem :)

Millz, Poxz eller ni andra:
Nån som känner till nån bra bok om chillor på svenska? Finns det ens överhuvudtaget?
Tar annars gärna emot boktips på engelska...

Det finns en hel del bra böcker faktiskt, tyvärr kommer jag inte ihåg författarna (de flesta är på engelska). Sök på ex. amazon.com, så kommer du nog att hitta en hel del.

Jag har köpt någon bok från Amazon, resten lyckades jag låna på biblioteket.

Tack, ska leta på amazon för biblioteket här har inget

Tingla skrev:
Näe vad tråkigt med allergin :cry:
Ändå har jag hört att chinchillor ska vara ett utav de "allergivänligaste" djuren. Nu vet jag att det inte finns helt allergivänliga pälsdjur, men det ska ändå vara väldigt ovanligt att folk blir sjuka av dem... var och gjorde allergitest för ca ett år sedan för att ta reda på vilket/vilka djur av mina jag reagerade på och då fanns inte ens chillor med bland alla djur man kunde testa för. I mitt fall var det höet *suck* så det är nysattacker vid varje utfodring :crazy:

Lider med dig som var tvungen att göra dig av med dina chills :( du har otur du
men vill så så gärna se bilder på dem :)

Ja, chinchillor är väldigt allergivänliga så jag blev jätteförvånad när det satte igång. Det gick bra först, men efter nåt år så blev jag så dålig att jag inte ens kunde vara hemma. :crazy:
Jag lämnade bort dem på pensionat i 2 veckor och sanerade hela lägenheten under tiden. När de sen kom tillbaka tog jag bort hö, halm och spån och lät dem gå på Toa-Lätt istället och äta hökuber. Trodde att det skulle fungera då, men tyvärr blev jag lika dålig igen efter bara några dagar. Som tur var lyckades jag hitta en köpare snabbt och nu har de det bra. :)

Här är några bilder på dem. :D Bilden längst ner var deras allra vanligaste "ställning" när de satt tillsammans, de älskade att gooosa! :love:
Tyvärr ser pälsarna inte så trevliga ut då jag på slutet inte kunde ha sand till stackarna, jag var allergisk mot det dammet också... :crazy:

Hjaerten2.jpg

Cleostirr.gif

Chillatul2.jpg

Hanen ser ändå rätt trevlig ut för att vara en gammal herre!

Senast ändrad:

Vi har en hona, född -92 som är black velvet. Still going strong.
Hon är lite risig i pälsen men det beror väl både på att hon inte sandbadar varje dag och pga åldern. Hon är ganska pigg och nyfiken och älskar godis. Russin och nötter och knäckebröd.

Hade en hane också innan men han har gått bort.

Poxz dina chillor var verligen ursöta :love:

Vad jobbigt det måste ha varit att lämna bort dem, det är ju det sista man vill.
Har själv problem med sanden och ibland med visst hö (det beror hur mkt det dammar) och vissa dagar är värre än andra. Fast håller tummis för att det kommer att gå ändå.

AssoSarastro skrev:
Vi har en hona, född -92 som är black velvet. Still going strong.
Hon är lite risig i pälsen men det beror väl både på att hon inte sandbadar varje dag och pga åldern. Hon är ganska pigg och nyfiken och älskar godis. Russin och nötter och knäckebröd.

Hade en hane också innan men han har gått bort.

Kom igen nu ;) och släng in en bild
*nyfiken i en strut*

Har två chilla hanar:
Bülows Dundret (tror han är 3 år, har inte hans papper i närheten)
och Chicko 9 år.
Båda är standardgrå.
Chicko bor just nu i en nåt sånär stor bur typ H - 100 cm, B- 80 cm och D - 50 cm. Har 3 hyllor och en pinne att hoppa emellan plus ett bo i taket. Men han gillar mest att ta dagssömnen på bottnen och drar sig till boet när han bara vill vara ifred.
Chicko har jag haft sen han var drygt 3 månader tror jag, köpt från djuraffären.
Han är väldigt bestämd och tjurar LÄTT, och är väldigt egen.
Dock älskar han att bli kliad på magen, mellan frambenen och på hakan. Han är väldigt snäll annars och väldigt lugn.

Dundret (Dudde) är väldigt sprallig och envis och full av skit.:D Riktig buse!
Dudde är väldigt pratig och vill ha mkt uppmärksamhet, och måste få vara ute varje dag medans Chicko klarar sig var 3:e dag.
Han är himla gosig och bryr sig inte ett dugg om man går runt och bär på honom, vilket hade gett Chicko ett raseriutbrott.
Dudde är också snäll, men kan bli nafsig om han inte får som han vill eller blir ivrig.
Dudde kom till mig för drygt 1 år sen eller kanske mer (mitt minne är kasst) från uppfödare.
Han bor för närvarande i en papegojbur, som är mindre än Chickos.
Har 2 hyllor och ett bo.

Båda har sandkar givetvis också.
Båda får mat på kvällen, då ger jag en näve chillapellets till båda, 1 tsk havre var och 2 tsk vetegroddar.
Chicko får 2-4 russin och Dudde får minst 4 och även lite katrinplommon ibland, eftersom han lätt blir för hård i magen.
De får varsin torkad äppelträdskvist typ 4-5 ggr i veckan och 2-3 ggr i veckan får de lite knäckebröd och 1 gång/vecka en bit äpple.
Och då givetvis fri tillgång på hö och vatten.

Pappa har lovat att snickra ihop en STOR bur som vi ska dela och avskärma så båda kan bo i den men utan att det blir bråk.
Har köpt brädor och allt, pappa ska bara få tid till att bygga nu. Hoppas det blir nu i helgen..

Nån som har lust och lägga in bilder på sina burar så man kan få lite inspiration?
Och någon som vet var man kan köpa "badhus", båda har varsin trälåda och ibland händer det att de kissar i dom och kiss och trä luktar mindre smickrande..

Oj vilket långt inlägg det blev.:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka