Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vad tycker ni, är det värt att åka och titta på hö som är "några år gammalt"? Hade tänkt fodra med det ute isf, skadar ju inte att åka och titta på det, är det inte fint/bra köper jag det ju inte. Höet är ej pressat heller, kan det ha ngn betydelse på kvalitén?
Jag hade inte tänkt tanken ens, inte om det är mer än ett år gammalt. Hö från förra vintern kan man kanske ge om det har lagrats på ett bra ställe. Men jag tror att det är svårt att förvara hö i flera år utan att det drar åt sig fukt och blir skadat. Jag tror dessutom att det är värre om det ej är pressat.
Men du kan ju klart göra en analys för att ta reda på vilken kvalite det har.
Säger som de andra, aldrig i livet! Tycker att det är tillräckligt svårt att hitta nytt hö som med hygienanalys visar noll eller minimal förekomst av mögel.
När jag flyttade hit 2006 blev jag erbjuden hö av en granne. Det hade legat på hans skulle sen 2001, sa han, tydligen jättefint och inte alls dammigt. "Tack, men jag har så jag klarar mig" var väl det jag lyckades klämma fram och bet mig väldigt hårt i läppen. Jättetrevligt granne, väldigt hjälpsam och snäll, men det höet hade jag aldrig vågat fodra med.
Tack för svaren, har nu tittat på höet, tog även ett par balar. Höet var blekt, inte så grönt, dammade inget, luktade inte dåligt, däremot gott, men en stark hölukt, om höet är gammalt borde väl lukten bli svagare? Luktade ej mögel, utan en lukt jag ej kan beskriva, sötaktigt kanske.
om det luktar unk så är det VÄLDIGT dåligt. ett hö kan lukta jättegott och ha fin färg men ändå innehålla skadliga sporer som kan ge både kolik och/eller bronkit. man bör ha analys på den hygieniska kvaliten, särskillt om höt har lagrats under flera år.
jag hade inte fodrat med ett så gammalt hö utan analys.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Foder & Strö
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Hästnyheter En annan ÖD där hon tävlat helgen innan ringde upp tävlingsplatsens ÖD och talade om att hon överskridit antal starter tolkade jag det som.
Kropp & Själ Försöker som sagt inte lägga för stor vikt (hehehheh) på vågen. Men gått ner 1.5 kg sen starten, fått ställa om mitt pulsband med typ 2...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.