Värt att prova manskapssadel?

hier

Trådstartare
Jag har stött på en del gamla manskapssadlar på begagnatmarknaden på sistone, och de ser väldigt rejäla ut och passande för en skogsmulle med bred häst som jag :D. Efter lite googlande verkar de vara toppen för hästarnas ryggar då anläggningsytan är så stor, men ridupplevelsen verkar variera.

Någon här som provat?

Ja, jag rider inte i annat om jag ska ha sadel.

Sitter man med svankrygg så får man skav, men det ska man ju inte göra.
De är lite olika modeller på dem och jag minns inte vad som är vad. Men misstänker du menar de lite modernare sorterna, från 1917 eller så.
Där är ett system med längder och bredder med, säkert någon som kan reda ut, vill minnas där var en tråd om det.

Jag har stött på en del gamla manskapssadlar på begagnatmarknaden på sistone, och de ser väldigt rejäla ut och passande för en skogsmulle med bred häst som jag :D. Efter lite googlande verkar de vara toppen för hästarnas ryggar då anläggningsytan är så stor, men ridupplevelsen verkar variera.

Någon här som provat?
Några av hästarna på ridskolan hade sådana när jag var liten, det var ingen trevlig upplevelse i stort och direkt smärtsamt vid hoppning. Men vi red lektion och inte långturer.

Har man inte några krav på hygglig komfort för ryttaren, och de passar hästen (inte helt lätt med bladsadel), kör på.

Själv tycker jag de ligger dåligt på de flesta hästar.

Har man inte några krav på hygglig komfort för ryttaren, och de passar hästen (inte helt lätt med bladsadel), kör på.

Själv tycker jag de ligger dåligt på de flesta hästar.

Jag hade läst tvärtom jag^^ på vilket sätt ligger de dåligt/hur ska de tillpassas?

Ja, jag rider inte i annat om jag ska ha sadel.

Sitter man med svankrygg så får man skav, men det ska man ju inte göra.
De är lite olika modeller på dem och jag minns inte vad som är vad. Men misstänker du menar de lite modernare sorterna, från 1917 eller så.
Där är ett system med längder och bredder med, säkert någon som kan reda ut, vill minnas där var en tråd om det.

Jag har hittills bara hittat två olika storlekar, men håller som sagt på att läsa in mig fortfarande:) Vad har du för häst? Hur upplever du dem i midjan?

Jag hade läst tvärtom jag^^ på vilket sätt ligger de dåligt/hur ska de tillpassas?

Eftersom det är en bladsadel är ju risken enorm att den ligger i brygga på hästen. Dessutom går det ju inte att lämna bort för renovering av "bossorna". Tänk dig två plankor med tunt överdrag av filt - rätt svårt att få att ligga bra på hästryggen.

Eftersom det är en bladsadel är ju risken enorm att den ligger i brygga på hästen. Dessutom går det ju inte att lämna bort för renovering av "bossorna". Tänk dig två plankor med tunt överdrag av filt - rätt svårt att få att ligga bra på hästryggen.

Då förstår jag bättre. Jag hade tänkt kolla med en lokal sadelmakare om det går att "bygga om" på något annat vis, men å andra sidan skulle den totala kostnaden då ändå bli samma som sadeln själv ;)

Som alla andra sadlar ska de ha en form som passar hästen.
När de passar så passar de, på samma sätt som alla andra sadlar.

Man stoppar inte om eller för all del tilläggs-/topp-stoppar om, utan man byter filten. Filten går att riva i om det klämmer lite nånstans, sen tycks den vandra lite den med.

Min rygg klarar dessa sadlar mycket bättre än många andra. Men som jag skrev tidigare, svankar man i ryggen och rullar bäckenet framåt så sitter man rejält illa då de inte är förlåtande för fem öre. Det är nog en kombination av hur man är skapt och vana.

Jag kan inte rida distans/långfärdsridning i mjuka sadlar, min rygg tar stryk - så jag gillar dem. Vill du sjunka ner i sitsen, så lär du välja en annan sadel.

Har en i källaren som behöver renoveras, nån gång när lusten faller på, och som passade min häst när hon var lite tanigare (nu är det ett par månader sen jag provade. Då passade Morris & Nolan bomvidd 30, som referens.). Som många äldre sadlar är de lite smala i vidderna, enligt min uppfattning. Men jag är inte helt hemma på systemet - har fått förklarat för mig att den jag har är den vanligaste vidden/modellen men det ska visst finnas en mer "kallblodsanpassad" som är vidare. Eftersom manskapssadeln är en bladsadel lär de provas ut på liknande sätt som andra bladsadlar. Passar den, så ligger den bra. Passar den inte, så passar den inte, är mitt resonemang.

• Gilla
Reactions: ptr
Då förstår jag bättre. Jag hade tänkt kolla med en lokal sadelmakare om det går att "bygga om" på något annat vis, men å andra sidan skulle den totala kostnaden då ändå bli samma som sadeln själv ;)
Du måste ha en tjockare pad under som ersättning för bossorna. Westernsadlar är ju bladsadlar och det går alldeles utmärkt att hitta passande såna. Det jag kan tänka mig är det svåra med manskapssadlar är att bommarna är anpassade efter en viss typ av häst och det kan vara svårt att hitta till hästar som inte faller inom den ramen.
Men om du hittar en passande så skaffar du en bra ullpad för westernsadel (ex Stålnackepaden som man kan måttbeställa, eller annat märke).
Bladsadlar ligger annorlunda på hästryggen och fördelar ofta trycket bättre än sadlar med bossor.

Den vissa typen sträcker sig från högresta halvblod av nättare modell via grövre vagnshästar till arbetshästar som nordsvenskar.
Där är några varianter på bredder och längder på sadlarna. Dessutom kan de vara tillbockade åtminstone i järnet i framvalvet (varpå det är ett bra ställe att titta efter sprickor i)

Allt man lägger under gör att det blir ostadigare och dessutom trängre, sadel ska passa utan en massa under, filt eller liknande för att spara sadeln.

Den vissa typen sträcker sig från högresta halvblod av nättare modell via grövre vagnshästar till arbetshästar som nordsvenskar.
Där är några varianter på bredder och längder på sadlarna. Dessutom kan de vara tillbockade åtminstone i järnet i framvalvet (varpå det är ett bra ställe att titta efter sprickor i)

Allt man lägger under gör att det blir ostadigare och dessutom trängre, sadel ska passa utan en massa under, filt eller liknande för att spara sadeln.
Ok då antar jag att manskapssadlar har någon form av stoppning/stötdämpning på bladen redan. :)

• Gilla
Reactions: ptr
Finns de kvar fortfarande?! Jag red hela min barndom och mina tonår i manskapssadel. Alla ridskolans hästar hade de sadlarna, det var halvblod av olika "modell". Vi tävlade även hoppning med sadlarna. Jag tror hästarna trivdes med dem - som ryttare minns jag mest de enorma, tunga stigbyglarna, men dem kan man ju byta ut.

Det fanns/finns också en lite nättare variant, en sk Officerssadel, jag hade själv en sådan till min nätta lilla Nordsvensk.

Nostalgi!! :love:

Bara en fundering. Om bokstäverna är för avvikelser från det "normala" på hästen så skulle man kunna tänka sig att ingen bokstav då är för häst som anses normal.

På manskapssadlarnas undersida sitter 1" tjock filt, vilket motsvarar ungefär en vettig ullpadd. Min åsikt är dock att det ofta behövs åtminstone en tunnare padd, 1/2" tjock, under eftersom det är vanligt att filten komprimerats under åren. Om en inte lyckas lägga nävarna på en nyrenoverad sadel. Det är också ett sätt att hålla filten (på sadeln) fräsch.

Ett alternativ till padd är att vika en militärfilt (finns instruktioner på nätet om hur filten ska vikas).

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 036
Senast: Lycan
·
Utrustning Dags att köpa nya allroundskydd då mina gamla senskydd sjunger på sista versen, och jag är ruskigt trött på allt som har med...
Svar
18
· Visningar
1 465
Senast: caballus
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 144
Senast: VegaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp