Värt att prova manskapssadel?

Jag gillade min manskapssadel, även om sätet var något stort (tror det motsvarar 18"). Sadeln är skapt för att trava långa sträckor i och där var den bäst enligt mig. Enda "felet" var en metallögla i framvalvet som var till för packning, behövde rida med ganska höga händer för att inte slå i den. Tror dock att sånt kan variera med årsmodell men värt att kolla efter om man vill köpa :)

Funkar dock inte på nuvarande hästen som har en kortare rygg.

@ptr skrev "Allt man lägger under gör att det blir ostadigare och dessutom trängre, sadel ska passa utan en massa under, filt eller liknande för att spara sadeln."

Inom kavalleriet hade man alltid filt under sadeln, som @Liten skrev har ovan. Individuellt utprovade sadlar som byttes ut alltefter hästen ändrade form fanns inte på kartan - och vi vet ju vad som gäller inom militären: Om kartan och terrängen inte stämmer överens är det kartan som är rätt. ;) Allvarligt talat, att ha en sorts massproducerade sadlar och använda filt som tryckavlastare var det enda som var praktiskt möjligt.

Samma sak med westernsadeln, varje cowboy hade en egen sadel som användes till alla hästar han red.

Jag är mest förvånad (och imponerad) över att det fortfarande finns manskapssadlar som är användbara! Precis som @Lena Furberg red jag i en på ridskolan, men det var ett halvsekel sen...:D

@ptr skrev "Allt man lägger under gör att det blir ostadigare och dessutom trängre, sadel ska passa utan en massa under, filt eller liknande för att spara sadeln."

Inom kavalleriet hade man alltid filt under sadeln, som @Liten skrev har ovan. Individuellt utprovade sadlar som byttes ut alltefter hästen ändrade form fanns inte på kartan - och vi vet ju vad som gäller inom militären: Om kartan och terrängen inte stämmer överens är det kartan som är rätt. ;) Allvarligt talat, att ha en sorts massproducerade sadlar och använda filt som tryckavlastare var det enda som var praktiskt möjligt.

Samma sak med westernsadeln, varje cowboy hade en egen sadel som användes till alla hästar han red.

Jag är mest förvånad (och imponerad) över att det fortfarande finns manskapssadlar som är användbara! Precis som @Lena Furberg red jag i en på ridskolan, men det var ett halvsekel sen...:D

Bra skit, helt enkelt!

Jo nog la de filt under, och det görs det idag med. Och nog för att några lager bygger, men det är ändå inte som chocka paddar. Här nöjer jag mig med ett lager filt så blir det stadigare, men det är klart att det går att använda som justering av sadeln det med.

Jag är ännu mer imponerad över att ingen startat tillverkning av en modernare variant med klart retrostuk - varför inte då med passform så delarna passa till även de gamla och vice versa.

Jag gillade min manskapssadel, även om sätet var något stort (tror det motsvarar 18"). Sadeln är skapt för att trava långa sträckor i och där var den bäst enligt mig. Enda "felet" var en metallögla i framvalvet som var till för packning, behövde rida med ganska höga händer för att inte slå i den. Tror dock att sånt kan variera med årsmodell men värt att kolla efter om man vill köpa :)

Funkar dock inte på nuvarande hästen som har en kortare rygg.

De var utrustade för lite olika ändamål och kombinationer då de dessutom bitvis ingick i ett system för selar mm.
Har försökt hitta var det går att läsa sig till mer om det men har ännu inte fått napp, kanske någon har tips på det?

Jag kan inte rida distans/långfärdsridning i mjuka sadlar, min rygg tar stryk - så jag gillar dem. Vill du sjunka ner i sitsen, så lär du välja en annan sadel.
.

Det var faktiskt just därför jag började fundera på det, eftersom jag får samma problem och får svinont av längre tids ridning i nuvarande bomlös. I väntan på att ha sparat ihop till en vettig bomsadel som passar både mig och häst började jag fundera i alternativa banor.

Jag har forskat lite vidare och det finns tydligen storlek 1 och 2 samt a/b för hög/låg manke. De flesta av de få manskapssadlar jag har sett på Tradera, Blocket etc har varit i strl 1 dvs den smalare vidden, alternativt så gamla och slitna att det inte går att se märkningen.

Hittade också en annan gammal militärsadel från slutet av 1800-talet som påminner mer om en barockbladsadel i utförandet, kanske det var officersmodellen @Lena Furberg ?

Efter vidare googling ser jag att ett par sadelmakare skriver på sina bloggar om att de håller på att bygga om gamla manskapssadlar och modernisera. Så vem vet, de kanske gör comeback?:D Eftersom de enligt många är stora i sitsen och har bred anläggningsyta torde egentligen den typen av sadlar vara toppen för t ex turridningsverksamheter.

Jag gillar tanken på bladsadlar generellt om man som jag gillar långa skogsritter, men en westernsadel känns lite väl stor och otymplig, och de australiska stocksadlar jag har hittat har varit på tok för smala i bomvidden och haft läskigt höga bakvalv.

Jag har forskat lite vidare och det finns tydligen storlek 1 och 2 samt a/b för hög/låg manke. De flesta av de få manskapssadlar jag har sett på Tradera, Blocket etc har varit i strl 1 dvs den smalare vidden, alternativt så gamla och slitna att det inte går att se märkningen.

Hittade också en annan gammal militärsadel från slutet av 1800-talet som påminner mer om en barockbladsadel i utförandet, kanske det var officersmodellen @Lena Furberg ?

Efter vidare googling ser jag att ett par sadelmakare skriver på sina bloggar om att de håller på att bygga om gamla manskapssadlar och modernisera. Så vem vet, de kanske gör comeback?:D Eftersom de enligt många är stora i sitsen och har bred anläggningsyta torde egentligen den typen av sadlar vara toppen för t ex turridningsverksamheter.

Jag gillar tanken på bladsadlar generellt om man som jag gillar långa skogsritter, men en westernsadel känns lite väl stor och otymplig, och de australiska stocksadlar jag har hittat har varit på tok för smala i bomvidden och haft läskigt höga bakvalv.
Ja, precis! Lite mindre än manskapssadeln och, som du säger, mer barocksadel.

Om man tycker att sätet är för hårt kan man ta loss det, lägga dit ett tunt lager skumgummi och sen sätta tillbaka det. Det gör ganska stor skillnad.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 036
Senast: Lycan
·
Utrustning Dags att köpa nya allroundskydd då mina gamla senskydd sjunger på sista versen, och jag är ruskigt trött på allt som har med...
Svar
18
· Visningar
1 465
Senast: caballus
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 144
Senast: VegaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp