Vart är min gräns? själsligt trött

L

lilltore

jag har hållit på med andras hästar i 20 år och nu när mina barn blivit större ska jag förverkliga min barndoms dröm en egen.:banana: men minst 10 år då mina barn ochså vill rida och åka vagn.köper en underbar nsv. som gott av banan dög inte för trav. ägare säger typ allt är så bra provred papper ok .en hov spricka ett år gammal men har aldrig haft andra problem. :devil: Hahahahaaaa.efter 2 mån inga skor kvar.skos om med nöd inget att spika i får hovböld,vet första gången, går inte att skos.:confused: jag vill använda hästen men han har tydligen stått 4 år jag förstår varför nu. efter 6 veck i konvalisent hage blockhalt alla fyra.vet 2.var svår att få lite hull tyckte jag.åker till atg, blod prov ok röntgen visar mycket tunn sula annars ok. skos efter ytterliga konv 8 veck ok.:) när hovslagare är klar lägger sig hästen i gången??? kolik vet4 kommer efter 6 timmar jag går går går gråter och går på slutet fick jag sparka upp han.hästen bajsar pruttar men vill ligga ändå??? vet 5 strömsholm där visar det sig att trots avmaskning full med blod mask? står där i 5 dygn jag kontaktar förra ägaren allt detta på 6 mån. hon tycker synd om oss för detta hadde ju hänt henne om hästen varit kvar :devil: hon tycker jag ska få han utdömd och ta fös peng.
:confused: jag blir arg ville bara ha tillbaka lite pengar så jag kan bet vet sen ringer hon och frågar om jag vill att hon köper tillbaka honom ant så hon kan ta förs pengar.hovar blir aldrig bättre. han behöver sula jämt och är svår att sko men ok. jag har fått igång han ägt han sen juni04 mjukt och lugnt ok. han kan ridas med vad som hälst köras med allt otroligt snäll jag älskar honom. men nu visar det sig att knäna är dåliga det klart sånt ser man när hästen används en tid det sista jag provar nu är massage och troligt vis atg igen jag är själsligt trött magen är hyfsad men aldrig bra efter maskangrepp. tar jag en liten galopp flyger bitar ur hovarna jag är besviken men inget blir som man tänkt sig eller hur! provat det mesta tex. mag tarm 6 mån fiberplex olika foder, olika smörjor, superfast.tjära.sulor,superglue.steeljoint,foderjästmm men orkar jag mer???har han ont jämt då ska han bort, önskar i bland att jag vore som de FLESTA andra här sälj köp ny sälj den med köp ny oj 2ooo kr mer än jag köpte hästen för osv. Är jag utan hjärta om jag tar bort honom???Eller kan jag? jo om han har ont och så knölarna han fick i pälsen nä nu räcker det mvh :crazy: ps. har haft 6 olika hovslagare.
Dom som känner mig tycker jag gjort gör ett fantastiskt jobb.vad sa du?ny häst? det vet i gudarna .....:bow:
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

Ta bort hästen.. Han kan ju inte leva ett funktionsdugligt liv!

Sen om du köper ny el inte är ju upp till dig vill du hålla på med hästar så köper du en men se till att vet. besikta den på klinik så du slipper sånt här skit.

Och nej du är inte hjärtlösom du låter honom somna in.. men däremot om han ska fortsätta ha det så där.
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

Jag håller med föregående talare!

Hästen kan inte må speciellt bra med alla dessa skador och sjukdomar. Du är inte hjärtlös om du låter honom somna.
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

Tycker inte att du ska dåligt samvete med att låta honom somna in. Tänk istället på den tid du fått med honom och den erfarenhet han givit dig.
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

hej, jag tycker att du ska överväga att låta hästen somna in...även om det känns jatte svårt:(
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

Stackars dig! Det är sånt jag inte skulle önska nåns värsta fiende ens.
ta bort hästen, det låter inte som ett värdigt hästliv, och inte för dig heller.
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

jag tycker att du ska ta bort hästen!,.. du har gjort allt du har kunat, och den kan inte leva så!... tänk vilet liv den måste få stå ut med!...
Och Bara för att du bestämmer dig för att ta bort den så SKA DU INTE säga att du är helt känslokall!.. för du gör dte ju bara för hästens bästa!..

som sagt du har gjort allt du har kunnat!...

och ett littet tipps till dig: nästa gång du ska köpa en häst, så låt dig vet,besigta hästen!, så du slipper råka ut för det igen!,,

Hoppas du kommer fram tillett bra beslut, och vad du än komer fram tll så har du absolut inte gjort fel!
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

Du skriver att du har tjugo års erfarenhet, av andras må så vara, hästar.

Hur i kan man göra något så korkat som allt som beskrivs i texten? Köper folk hästar idag för att de har en så mjuk och fin mule?!

Om hästen ska få somna in, självklart.
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

jag har lärt mig massor mer på den här tiden än på 20 år av andras och jag hoppas andra som läser tänker till och naturiigt vis var han vet besiktad mutad antagligen.
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

tack för alla era svar skönt att få bekräftelse på mina tankar kram
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

Det är ju bra att du lärt dig nått fast tråkigt att det skulle behöva ske den tråkiga vägen..

Det där med besiktning kan vara knepigt just därför det är viktigt med Klinik besiktning och att man är med. Har själv en kund som blivit grymmt lurad 4 ggr nu sen ett år tillbaka ungefär när hon ska köpa häst.. (i hennes fall är det dock att hon är lite för naiv och lättölurad.)

Vet hästar som blivit besiktade av hund och katt vet osv.
Tråkigt att köpa på sig problem när de kommer så småning om iallafall.

Hoppas du hittar en ny underbar och frisk häst.
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

Du har gjort mer än väl allt du kan för honom, verkligen gett honom alla chanser. Så för er bådas skull är det bäst om han får somna in.

Ett tips vid hästköp som också har grund i rättfall är att du själv som köpare gör veterinärbesiktning. Du väljer en veterinär som du har förtroende för och betalar för besiktningen. Om du gör det så har du uppfyllt din undersökningsplikt som köpare och kan hävda alla din rättigheter juridiskt om något går fel sedan.
 
Sv: Vart är min gräns? själsligt trött

Du har verkligen gett hästen en chans! Men har verkar inte alls må bra. Du har testat allt, olika hovslagare, olika vet., olika behandlingar men inget ger resultat. Skulle detta hända nån av mina hästar så skulle jag nog låta denne somna in, för att den ska slippa ha ont och så. Men glöm inte att du gjort vad du kunde!
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp