Vart är körsporten på väg?

C

Carolus

Var inne på kuskringens hemsida... Där ligger tävlingsterminen uppe inför nästa år, de som är anmälda. :confused: 11 tävlingar inom Sverige (ja nu räknade jag in Skåne i Sverige (:D), eller förresten det spelar ingen roll, för ingen tävling i Skåne är inlagd :mad:...) Det är en i Eskilstuna, en i Värmland, SM på gotland och sen uppåt i landet.

På förstasidan på hemsidan står det att riksfinalen är inställd i år, det är inga lag som har anmält sig... :confused: Lagserien har ju varit ett sätt att få nya kuskar, man måste ju börja nånstans.

Inga tävlingar, leder till inga som tävlar. Vi har nu enbart två svenska fyrspann, vilka brukar vara de som drar publiken (alla är inte helgalna och åker halva Sverige runt bara för att vara publik ;). Vad kommer att hända inom körningen???

Sv: Vart är körsporten på väg?

Jag vet att min klubb (Åstorp) ska ha körtävlingar nästa år. Men ridsporten (där jag hör hemma) sätter sina tävlingsterminer just nu. Antar att körsidan inte heller är klara ännu.

Om du lugnar dig några veckor så får du nog en bättre bild av hur det blir nästa år..

Jo jag vet att det är tidigt nu, men det verkar vara en trend att tävlingarna minskar. I år är som sagt riksfinalen inställd, det är inga som har anmält sig, riksfinalen är en lagserie för de nya kuskarna, nog så viktig med andra ord...

Måste man vara registrerad som körklubb för att arrangera en mindre "tävling" av clear round typ?

Jag skulle vilja prova vara med på en körtävling då min dam har tävlat SM i marathon.. typ clear round i skritt och trav (då hon EJ galloperar framför vagn, sitter i sen hon gick på travet) kan man vara med i en vanlig "ridklubB" eller måste det vara en "körklubb"? finns det någon sådan i västernorrland? känns som att det bara finns på Bergsåker.. och köra runt runt i en cirkel känns inte så lockande..

Ja du kan vara med i vanlig ridklubb/förening, en del har körverksamhet, en del inte, men du behöver inte vara med i nån som har körverksamet. Det du menar med körklubb är nog travkörning du syftar på...

Vad menar du med körklubb??? Det vi sysslar med på detta forum är inte travkörning, utan häst och vagn/skolkörning. Det är ridföreningar/klubbar, med körverksamhet som arrangerar såna tävlingar...

nej jag menar skolkörning.
Har funderat på att starta lättare klass med nordsvensken.
För några år sedan gjorde jag och min syster det med en lånad häst hos Ryfors kusksällskap (har för mig att det hette så)
jag har funderat på att hålla i en mindre clear round på ridskolan i närheten för såna som jag - dvs de som inte kan men gör ändå ;)

/Kajsa

Som sagt vad, dressyr, maraton och precision arrangeras av ridklubb/förening, brukskörning av JUF...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka