Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han skjuter ut högerbogen, vilket är vårat stora problem just nu.
Därför funkar inte skänkelvikningarna för vänster skänkel som de ska.
Och jo, han är svagare i vänster och starkare i höger.
/ Lisa
Du har säkert fått rådet av din tränare att rida en så rak häst som möjligt undan vä.
Annars så lösgör vä sida genom att rida bakdelsvändning där du vänder ända tills du med lite vikt i inner kan ställa och runda sidan ordentligt med en sänkt ytterhand och stadig y.skänkel.
Sen kan man rida sk.vikning motställt åt väggen och bara koncentrera sig på att hästen skall vara rak och tvära lite mer utan att ta den i munnen...kanske lite mjukt leda inner något men mot en stadig ytter så den inte viker sig i sidan.
Prova !
Klockrent, din häst är "vänsterhänt" och svagare i höger sida.
Om du rider en bit innanför spåret på skritt lång tygel, så bör din häst om du drar i höger tygel nästan kunna vika sig på mitten.
Om du tar i vänster så har du lite mer motstånd. prova
Om du upplever att din häst är överdrivet stel, så visst, ta ut E.T.
Det gör ju knappast någon skada.
Men att din häst är "vänsterhänt" är ju lika illa som du och jag är vänster eller högerhänt.
Låt säga att du är högerhänt och jag ber dig skriva brev till faster med vänsterhand.
Du kommer att få problem, men med övning så kan de i alla fall bli läsbart.
Så jag tror inte att det är något fel på din häst, du ska övervägande lösgjöra den i sin högersida, försöka förmå den att använda sin svagare. Precis som med din brevskrivning med vänsterhanden.
Din häst kommer alltid att vara "vänsterhänt", precis som jag alltid kommer att vara högerhänt. Men med hjälp av tränare kan vi jämna ut olikheterna i sidorna.
Så rid och var glad!