Vart är den svagare??

Elisha

Trådstartare
Om hästen går klockrent i skänkelvikning undan höger skänkel men är svårare undan vänster skänkel, vart är hästen svagare då? :confused: Har lite hjärnsläpp...:angel:

Sv: Vart är den svagare??

Min är precis så, han är starkare i höger.
Vet inte om det är så för alla..

Tror att din häst är svagare i sitt högra bakben. Om du har en sida som är svår vilket du förklarar att din häst är undan vänster skänkel då finns det en tum regel som säger att det är motsatt bakben som är svagare... Men är svårt att säga när man ej sett hästen kan lika väl vara du som har svårare för vänster:idea:, ibland är det vi som försvårar för de små liven...

Håller med !

Eftersom det yttre bär mer vikt när det innre ska fram och trampa förbi ytter så blir det hö.

Sen kan det oxå bero på lösgjordheten....är hästen riktigt loss i vä sida ? Ställer den igenom i nacken ordentligt ?

Undan höger skänkel är hon rakt i kroppen men ställd i rörelseriktningen, tvärar lagom mkt och har en bra framåtbjudning. Men undan vänster är hon ganska böjd i halsen och bakdelen hamnar efter och tvärningen är inte jättebra. Jag tror mer att det har med MIG som ryttare att göra, att jag har svårare för vänster osv. :confused:
När jag rider vanligt på volten etc har jag svårt att få med högersidan, jobbar med hjälp min tränare jättemkt på att få med högersidan! Den flyter iväg, i skänkelvikningen. Dock jag har inget problem med öppna och sluta i nåt varv..
Men får jobba vidare helt enkelt :)

Du har säkert fått rådet av din tränare att rida en så rak häst som möjligt undan vä.
Annars så lösgör vä sida genom att rida bakdelsvändning där du vänder ända tills du med lite vikt i inner kan ställa och runda sidan ordentligt med en sänkt ytterhand och stadig y.skänkel.

Sen kan man rida sk.vikning motställt åt väggen och bara koncentrera sig på att hästen skall vara rak och tvära lite mer utan att ta den i munnen...kanske lite mjukt leda inner något men mot en stadig ytter så den inte viker sig i sidan.

Prova !

(delvis *kl* svar till DressyrMupp)
Stämmer, jag har svårare att rida i vänster varv.
Han skjuter ut högerbogen, vilket är vårat stora problem just nu.
Därför funkar inte skänkelvikningarna för vänster skänkel som de ska.
Och jo, han är svagare i vänster och starkare i höger.
Och ja, då han har en hel del massa att rida igenom har vi (framförallt jag) svårare att bli lösgjorda i vänster sida.

/ Lisa

Senast ändrad av en moderator:

Han skjuter ut högerbogen, vilket är vårat stora problem just nu.
Därför funkar inte skänkelvikningarna för vänster skänkel som de ska.
Och jo, han är svagare i vänster och starkare i höger.
/ Lisa

Men detta stämmer inte alls....det är hö bakben som är svagare då det är den som bär i skänkelvikn. för vä skänkel :crazy: och i vä varv.

Mkt möjligt.
Svag i hö bak och i vänster sida..

Du har säkert fått rådet av din tränare att rida en så rak häst som möjligt undan vä.
Annars så lösgör vä sida genom att rida bakdelsvändning där du vänder ända tills du med lite vikt i inner kan ställa och runda sidan ordentligt med en sänkt ytterhand och stadig y.skänkel.

Sen kan man rida sk.vikning motställt åt väggen och bara koncentrera sig på att hästen skall vara rak och tvära lite mer utan att ta den i munnen...kanske lite mjukt leda inner något men mot en stadig ytter så den inte viker sig i sidan.

Prova !

Tack! Ah det ska jag absolut göra!:banana:

Stark och svag kan vara ord som inte alltid beskriver hur det är. Hästen bär hellre med ena bakbenet och skjuter på mera med det andra. Eftersom din häst verkar vika sig i vänster sida och skjúta ut höger bog verkar det som om din häst bär mera vikt med sitt högra bakben och skjuter på mera med det vänstra. Jag gissar att den oftast går med vänster bak lite innanför spåret när du tex rider på volt i vänster varv? Hästen vill alltså ta en genväg för att slippa sätta under sig vänster bak och bära vikt med det benet.
Alla hästar är ju mer eller mindre så här.
Hur uppför sig hästen i öppna, sluta och höger resp, vänster galopp?

Klockrent, din häst är "vänsterhänt" och svagare i höger sida.

Om du rider en bit innanför spåret på skritt lång tygel, så bör din häst om du drar i höger tygel nästan kunna vika sig på mitten.
Om du tar i vänster så har du lite mer motstånd. prova

Som jag skrev tidigare går öppna och sluta bra i båda varven. Likaså vänster galopp.. Men när jag i t.ex. skänkelvikning verkligen får med högersidan så håller hon sig relativt rakt i hela kroppen och flyter inte iväg så mkt med högersidan! Så det är har nog också mkt med mig att göra :angel: Men som sagt är det bara att träna på..:idea:

Klockrent, din häst är "vänsterhänt" och svagare i höger sida.

Om du rider en bit innanför spåret på skritt lång tygel, så bör din häst om du drar i höger tygel nästan kunna vika sig på mitten.
Om du tar i vänster så har du lite mer motstånd. prova

Jo det är sant! Hon har mkt lättare för t.ex. överböjning i halsen i höger än i vänster. Mer mjuk i höger och "stelare" i vänster.

Hade en ET ute mkt i vintras som behandlade henne för lite sne i bäcken, lite spänningar osv, kom på "återbesök" i maj, HELT BRA nu, dock kom jag inte ihåg exakt vad det var, men hon sa ialf att hon var svagare (liknande) i vänstersidan! Så det kan nog stämma!

Om du upplever att din häst är överdrivet stel, så visst, ta ut E.T.
Det gör ju knappast någon skada.

Men att din häst är "vänsterhänt" är ju lika illa som du och jag är vänster eller högerhänt.
Låt säga att du är högerhänt och jag ber dig skriva brev till faster med vänsterhand.
Du kommer att få problem, men med övning så kan de i alla fall bli läsbart.
Så jag tror inte att det är något fel på din häst, du ska övervägande lösgjöra den i sin högersida, försöka förmå den att använda sin svagare. Precis som med din brevskrivning med vänsterhanden.
Din häst kommer alltid att vara "vänsterhänt", precis som jag alltid kommer att vara högerhänt. Men med hjälp av tränare kan vi jämna ut olikheterna i sidorna.

Så rid och var glad!

Då är det tvärtom mot vad jag skrev innan. Jag uppfattade att hästen vek sig i vänstersidan men det är alltså högersida som den lätt viker sig i? Då är troligtvis höger bak också en bit innanför spåret på volt och vänster bak är det bakben som bär mest.
Att rida lite öppna i galopp är bra övning för att få med inre bakbenet ordentligt. Prova det. I höger varv borde hästen få det lite jobbigare. Hur är hästen i vänster sluta och i höger öppna?

Om du upplever att din häst är överdrivet stel, så visst, ta ut E.T.
Det gör ju knappast någon skada.

Men att din häst är "vänsterhänt" är ju lika illa som du och jag är vänster eller högerhänt.
Låt säga att du är högerhänt och jag ber dig skriva brev till faster med vänsterhand.
Du kommer att få problem, men med övning så kan de i alla fall bli läsbart.
Så jag tror inte att det är något fel på din häst, du ska övervägande lösgjöra den i sin högersida, försöka förmå den att använda sin svagare. Precis som med din brevskrivning med vänsterhanden.
Din häst kommer alltid att vara "vänsterhänt", precis som jag alltid kommer att vara högerhänt. Men med hjälp av tränare kan vi jämna ut olikheterna i sidorna.

Så rid och var glad!

Jag har inte skrivit att hon är överdrivet stel, bara stelare men dock inte stel:confused:
och som jag redan har skrivit har jag redan haft ET ute...:cool:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?