Vart är den svagare??

Sv: Vart är den svagare??

Nu tror jag du missförtod mig.

Jag tycker inte du ska ta ut någon E.T

Du ska rida som vanligt.

Det finns ju hur många lösgjörande övningar som helst, ta nån i högen. Skänkelvikning längs vägg tex.
Då blir ju den undan höger skänkel viktigast för dig.

Det kan vara manga olika muskler det beror pa oxa pa din ridning.

tex om hasten ar spand i hamstrings sa kan den ha svarare att stracka ut pa ena sidan,

ar den spand i muskler runt hoftknolen sa kan man fa problem med sidvartsrorelser.

Samma sak om hasten ar svag i abdominus (magmuskelaturen) kan oxa ge problem.

Har hasten ont eller spanningar i ryggen kan det fa hasten att villja tvara mera at ena sidan.

Kort sakt du har en hel hast sa det ar inte sa enkelt som att saga svag i vanster el hoger.

Dessutom sa har hasten en hel ryttare pa sig och ryttaren kanske inte tar igenom hjalperna ordentligt eller vet hur hon ska fa sin hast att bli liksidigt.

oxa ryttaren kan vara oliksidig har du sett nagon annan duktig ryttare gora samma sak med hasten?

osv osv,

Men det later ju som du och din tranare ar pa ratt spar, ingen hast ar fullkomligt liksidig, och det ar sa javla svart att kanna vad man ska gora vid ratt tidpunkt for att fa resultatet man onskar.

Mitt rad ar att tanka nar du rider, inte sitta som manga gor, rida pa auto pilot(:angel:) tank pa nar hasten inte far allt med sig och vilka ovningar kan du gora for att underlatta for hasten.

Manga ganger sa ar det inte den ovningen som ar riktigt svar att gora som loser problemet, ofta sa finns det andra lattare saker som gor vagen till den svarare ovningen kortare battre och roligare for bade dig och hasten.

Massa svamel och inget konkret i det hara inlagget men ridning ar inte sarsklit konkret,

Klockrent, din häst är "vänsterhänt" och svagare i höger sida.

Om du rider en bit innanför spåret på skritt lång tygel, så bör din häst om du drar i höger tygel nästan kunna vika sig på mitten.
Om du tar i vänster så har du lite mer motstånd. prova

Min lilla teori:
Om du är högerhänt. Kommer din häst ha sin "svagaste sida på vänster"(=han kommer lättare undanfly arbetet på denna sidan, han behöver dock inte vara svagare!) Anledningen till detta är att du är svagare i din vänstra sida och kan inte riktigt hålla igång honom/hålla honom i rätt ställning.
Min lösning: Träna upp din egen vänstersida/använd spöet på denna sida som förstärkning, rid varierat, stärk båda sidorna
:D

Min lilla teori:
Om du är högerhänt. Kommer din häst ha sin "svagaste sida på vänster"(=han kommer lättare undanfly arbetet på denna sidan, han behöver dock inte vara svagare!) Anledningen till detta är att du är svagare i din vänstra sida och kan inte riktigt hålla igång honom/hålla honom i rätt ställning.
Min lösning: Träna upp din egen vänstersida/använd spöet på denna sida som förstärkning, rid varierat, stärk båda sidorna
:D

intressant teori.

:)

Jag orkade inte läsa igenom allt men...

Hästen är troligtvis svagare i högerbakben, det e ju det benet som den måste sätta under sig och vinklar när du gör skänkelvikning för vänster skänkel.

Dock kan det lika gärna vara du som har svårare för det varvet. Du kanske sitter snett och belaster hästen fel, det behöver inte alls vara mycket, knappt märkbart, men tro mig, jag vet:angel:

Du skriver att du upplever att hästens högersida "flyter ut" när du rider. Den skjuter alltså ut högerbogen. Det kanske främst märks när du rider i vänster varv? Då tycker jag att du ska rida hästen mer på yttertygeln, tänka att den ska vara rak, kanske till och med utåtställd i korta sekvenser. I alla fall till att börja med, tills han är tillräckligt lösgjord. Du kan även hålla lite extra koll på högerbogen med högerskänkeln. I höger varv kan du försöka ställa igenom mer och även här ta hjälp av högerskänkeln.

En annan bra övning är att göra skänkelvikning på volten, främst när du rider i höger varv (för höger skänkel), du kan då ställa igenom hästen ganska mkt för att lösgöra höger sida, där jag tror problemet ligger. Detta kan du göra i intervaller och berömma när hästen "hittar rätt".

Sammanfattningsvis tror jag alltså inta att det egentligen är skänkelvikningen som är problemet utan det är att hästen inte är tillräckligt lösgjord, och till följd av det skjuter ut högerbogen. Mycket lösgörande arbete där häsen flyttas för främst högerskänkel. Fokusera på takt och bjudning jag lovar att skänkelvikningarna kommer av sig själv!

Lycka till:)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?