Vårsådd 2010

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Idag damp första frökatalogen ner i lådan och jag är helt vild, jag vill odla massor av saker, i år har jag beställt en bättre sommar! :D

Det som ska sås men som jag inte har bestäm sorter på är:
Tomater, det blir flera olika sorter
Paprika
Chili
Sallad av olika slag
rödbetor
sockerärtor

Sen hoppas jag på att timjan och persiljan har överlevt

En bunt blommor blir det oxå, men vilka har jag lite svårt att bestämma mig för, några tips på fina rabatt och krukblommor som även fungerar bra i bukett?

Vad har ni andra för planer inför våren?
Är det någon som har börjat så redan?

Sv: Vårsådd 2010

jag skulle börjat så redan i julas men sen vart "allmäntillståndet" sämre så jag struntade i det. Vi tog massor av fröer förra året så det ska bli kul att se vilka av våra egenplockade fröer vi lyckas med och vad det blir av dom :D

Bland annat
Vallmo (i miljontals känns det som) i olika varianter
Ringblomma
Rosenskära
Sömntuta
Phlox

Det ska beställas lite nya rosor också :love: om jag bara kan få min kära mor att bestämma sig :angel:

Vallmon tycker jag är lite roligt, vi tog redan förförra året frön från en Pionvallmo "svart" läste på nätet att om man tog fröer från dom blev dom oftast samma färg men enkla. Men jag tror alla våra blev pion!

Kom på nu att vi beställt lite fröer mer :rofl: jag återkommer när jag listat ut vad det va :D

Funderade på att starta en sådan här tråd och så fixade du den :love:

Jag ska fortsätta i mitt projekt - det stora nyuppodlade landet hos bekanten. Har ju en stor hög med årgångsskit bredvid nu också!!

Det blir en hel drös med grönsaker
Sallad av flera olika sorter och färger
Bladdill
Slät och krusig persilja
Morötter i flera färger - både tidiga och sena
Vitbetor, gulbetor, rödbetor
Bönor!!!!
Mangold
Sparrisärt
Bondbönor - brukar inte gå så bra för mig men detta nya land kanske funkar?
Squash -vanliga gröna, någon annorlunda form och så någon vintervariant.
Hittar jag kul delikatesspotatis så blir det några stånd av det också.
Gurkört - behöver ju bara sås en gång....
någon krasse

Sedan behöver väninnan plockblommor till caféet så jag satsar på malvor, ringblommor och något mer jag inte valt än.

Landet är stort men jag brukar ha problem med att behärska mig när jag sår, så jag antar att det som vanligt blir alldeles för mycket.
Jag kör enligt devisen -det som kommer upp och överlever odlar jag. Lite ogräs får de allt tåla...

Antagligen kommer trädgårdsmässorna att krossa min ekonomi slutgiltigt i år....:(

Jag kommer köra tomater igen och fortsätta med "moneymaker" och " dansk export" som jag provade förra året med bra resultat.

Odlade i stora cementblandningstunnor inne på gårdsplanen i fjor samt i mitt mobila växthus och skördade faktiskt tomater långt in i november månad. ( I växthuset då och med frostvakt).

I växthuset kommer jag prova odla gurka i år.

Jag har köpt 3 olika fröpåsar av pelargon som snart ska sås inomhus ( Appleblossom Orbit, Video Blush och Lustre Deep Pink).

Sedan ska jag testa att odla lite träd, Svart Valnöt och Silverlind är det jag ska ge mig på.

Ska fixa ett rejält pumpaland i sommar. Det blir dels vanliga halloweenpumpor och så blir det en liten ätlig prydnadspumpa som heter Sweet Dumpling.

Har även köpt frö av stockros och en dvärgform av solros som lämpar sig för krukodling.

Sedan kommer jag dessutom antagligen köpa massor av roliga frön som är helt oplanerade!

Jag har sått physalis, chili (lemon + jamaican bell), röd och gul bananpaprika tillsammans, "vanlig" paprika och aubergine samt penséer. Få se om de klarar jorden - tog det som var kvar i en stor kruka sedan förra året eftersom jag tydligen glömt såjorden utomhus i höstas och den nu är någonstans under 60 cm snö... Längre fram blir det tomater, både små (Tiny Tim, Balkenzauber och Ildi) som jag ska ha i krukor på bron samt i trädgårdsland, plus Moneymaker till växthuset. Salladsgurka till bron, gul och grön squash samt Baby Bear pumpa till odlingslådorna. Potatis/bondbönor i en rektangel, kål i en, morötter/huvudsallad i en och lök/sockerärter i en. Har alltid slutat på 6 mindre rektanglar tidigare men tänkte köra hårt på 4 i år och komplettera med krukor med kryddörter, plocksallat, låg blomsterböna, blomkrasse och mangold. Jag har tänkt ge mig på att mura upp nya odlingslådor med lecablock i vår för att de ska bli varma fortare (jag bor i Västerbotten). Planen är också att utnyttja värmen för jordgubbsplantorna som ska sättas i rad framför.

Jag är jättesugen på att försöka mig på lite olika fröer men jag vet inte..
Förra året sådde jag en del direkt i rabatten, inte lyckat. Har lovat min sambo att aldrig göra om det :angel:
Och jag vet inte om jag har något bra ställe där jag kan förvara förvara en massa små krukor med frön inomhus..

Jag har börjat fundera, tomater och paprika blir det (har frön) sedan tror jag resten kräver lite planering. Vi flyttar till hus om 1,5 mån så jag har lite mer än fönsterbrädan att leka med i år *tjoooo*

ett grönsaksland finns, men är inte odlat på flera år, så det kommer kräva en hel del ogräsrensning. Ska fundera ut vad som kan vara bäst och enklast att så där nu i vår. Har plockat fram stora köksträdgårdshandboken och ska fundera lite. Gödsel finns tillgängligt också och höns :love: ska införskaffas så det kommer finnas gödning.
Växthus finns det inget, men vi kan få ett gäng enkla fönster (gamla insatsfönster) att göra lite enkel drivbänk av, så länge det ser prydligt ut.

Ska börja med att kolla på blommor, vill ha lite trevliga att sätta i krukor utanför stallet och vid vår trappa. Och tagetes att plantera ut, de ska väl vara lätta att odla också och är vackra.

Jag har gjort en liten inventering av mina fröer och inser att jag nog inte ska köpa några nya tomatfrön förrens jag ser om de 7 sorter jag redan har inte gror... :angel:

Jag vill börja så redan nu men inser att det är alldeles för tidigt än så länge så det får nog bli att ta tag i mina pelagoner istället, jag har minskat ner antalet radikalt sen förra året men det är ändå en hel del jobb. Men så räknar jag även med att köpa lite nya sticklingar på trädgårsmässan i vår oxå...

Men blommor, jag funderar vilt på vilka färger, höjder och mängder jag ska ha... Det finns ju så många fina blommor!!!:D

Jag ska nog försöka komma ihåg att sätta stockrosfröerna jag tog för ett par år sen.

Sedan blir det nog lite kryddväxter och en och annan tomat och lite paprika.

Min lillasyster drev upp tomatplantor bra förra året och jag fick ett par som det blev tomater på.

Sen köpte jag en physalisplanta som verkade trivas på min altan. Gick och småsmaskade i somras på gyllengula bär jag.

kollade igenom beställda fröer och upptäckte att de flesta visst va vallmo :angel: tror min mors vallmoäng inte blir nåt större problem i år :D dessutom ska vi prova en perenn sort av vallmo "flamenco"

Även inköpt va
Martorn
Malva (vit, gillar malvorna skarpt)
Aster
Pensee

Ska bli riktigt roligt att planera framsidan i år. Även om det är svårt att se det framför sig när bara toppen på ett par malvor sticker upp ur snön ;)

kl

Jag brukar ha en tendens att så fröer och sen glömma bort dem när det är dags att plantera ut dem :angel:

Jag vill i alla fall ha tomat och några blommor på balkongen i sommar. Penseer och blomsterbönor, typ.
Om det blir frön eller plantor vet jag inte än, frön är ju lite roligare men som sagt...

KL

Vart beställer ni fröer?

Det finns några bra firmor men för egen del föredrar jag Impecta - de har det mesta jag behöver. Runåbergs är annan av mina favoriter.

Har en langare som samlar ihop beställningar från bekantskapskretsen - det blir ofta billigare då och bara en frakt. Plus att om man bara vill ha ett par sorter från en firma så funkar det ju inte att beställa - är man flera så kan man beställa de där två påsarna från just den firman.

Jag ska lätt odla körsbärstomater i fönstret igen! Plockade dom sista strax före jul! Petade ut kärnorna från tomater jag skulle äta, och sådde på vinst och förlust!
Annars blir det nog mest kryddor eftersom jag inte har nån trädgård.

jag har öronmärkt impectas katalog på alldeles för många ställen. Det blir rosenskära, funderar lite på 'Double Click Snow Puff' som är en ny sort, solros 'valentine', trollrudbeckia 'green wizard', röllika av nåt slag, pelargonnäva 'anatolia', prydnadskål, prins gustafs öga 'pennie black', för att nämna några. Grönsaker blir det också, men helst skulle jag vilja göra i ordning grönsakslandet ordentligt och ta ner några träd som skuggar. Sen behöver jag något bättre till tomaterna, det blir inget av dem om de inte får någon form av växthus och börjar man tänka på växthus så kan man ju hamna var som helst i planerandet...

haha jag förstår precis! JAg skickade iväg en rejäl beställning i söndags, och i måndags när jag handlade slank det ner ett par påsar med sånt som jag inte hade beställt... Jag måste nog börja gräva upp lite gräsmatta... :crazy::D

Men jag har lite utrymme att leka på, växthuset är visserligen överfullt var år men blir det en bra sommar så har jag andra ställen som fungerar nästan lika bra! :D

Hugger en knapp här och ställer lite frågor!!

Såg på typ roomservice att de planterade i kapade oljefat och det tyckte jag såg så läckert ut så det tänkte jag göra i sommar! Eventuellt blir det något litet land i en pallkrage och om jag lyckas bestämma någon lämplig plats i trädgården så kan jag gräva upp gräsmatta oxå. :D

Har en som kommer vara drygt 1½ till sommaren och jag vill ha saker som han ska kunna gå och plocka med, som man får äta!
Köpte lite smultron förra året som jag hoppas överlever. Tänkte kanske så lite morötter och sallad. Sen så tänkte jag försöka ge mig på lite kryddväxter. Vilka "vill" man ha? Vilka är lätta att lyckas med?
Funderar på någon/några ärtor/bönor. Några särskilda tips som är goda? Går alla "skidor" att äta?

Är det någon växt man ska hålla sig undan? Ur barnsynpunkt mestadels, men oxå om de är svårodlat! ;)
Helst vill jag aha sånt som man bara slänger ut fröna direkt i jorden när det blir varmt men jag skulle nog kunna ta mig lite tid och förodla någonting som inte kräver allt för mycket omsorg!

Senast ändrad:

Gurkört - behöver ju bara sås en gång....
...men rensas bort desto fler.
Jag har gjort min runda i Impecta och Runåbergs, men har även massor av insamlade frön från förra året.
Men än ligger frösådd långt bort, de första i mars och de flesta i månadsskiftet mars/april.
Utomhus är det ingen sådd förrän i början av juni och utplantering först efter den 10 juni.

Låg sockerärt är ett gott och barnsäkert tips, där äter man ju hela baljorna innan de svällt upp. Bondbönor tex är giftiga råa så dem ska man undvika. Gräslök och persilja går ju alltid hem, jag brukar köpa vanliga på affären och skola ut. Timjan, salvia och rosmarin likaså, basilika om jag har skyddad plats annars blåser den sönder, vitlöksklyftor, kryddkrasse, sättlök, körsbärstomat, rädisor. Rabarber, hallon? Ätbara blommor låter ju kul men kanske ska undvikas med så små barn, så att de inte tror att alla blommor kan ätas...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jodå jag vet att det snöar ute, men jag har ialla fall beställt hem en bunt påsar med olika fröer, och dessutom några frökatloger...
2
Svar
20
· Visningar
2 539
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar