Varor från USA och importmoms

MiniLi

Trådstartare
Jag beställde ett paket från USA och har fått hem en avi för importmoms från FedEx - men jag har inte fått mitt paket!

Hittar ingen information när jag googlar. Är mitt paket på rymmen? Får jag det först när jag betalt avgiften? Eller vad gäller?

Hoppas någon klok bukare kan hjälpa :)

Sv: Varor från USA och imortmoms

Ibland får man hem en avi som ska betalas innan man får paketet, ibland kommer den med paketet och ibland efter. Ring och fråga! :)

Sv: Varor från USA och importmoms

Är det fedex jag ringer då? Finns något 0200-nummer i ena hörnet på räkningen som kanske kan funka.

Jag väntar paket på tisdag och då ringde UPS och sa att jag kunde välja mellan att betala momsen direkt eller att betala kontant när dom överlämnade paketet, men att dom inte lämnade ut det om momsen inte va betald

mitt paket är dock från Kina

Senast ändrad:

Får jag det först när jag betalt avgiften? Eller vad gäller?
Ja, antagligen är det så. För att paketet ska släppas ur tullen måste avgifterna vara betalda. Antagligen vill FedEx inte ligga ute med pengarna så då måste du betala för att få ut paketet ur tullen.

Använd DHL Express istället. Då kommer fakturan tillsammans med paketet, eftersom de betalar dina tullavgifter som du sedan får betala till dem.

Det där 0200-numret är antagligen direkt till deras kundtjänst. De har koll på allting. Men du måste ha ditt Waybill/AWB-nummer för att de ska veta vilket paket det gäller.
http://www.fedex.com/se/contact/

Bara som kommentar till att anvanda DHL istallet. DHL ar jatte litet i USA och fungerar mycket daligt pa manga stallen. (Las sa katastofalt daligt att det inte alls fungerar i vissa omraden) Dessutom ar det oftast sa att om man bestaller nagot via ett foretag sa har de avtal med antingen Fedex eller UPS, sa man far oftast bara acceptera det 'shipping' foretag de anvander.

Senast fick jag betala tullavgift och moms i form av postförskott, tror det är ganska vanligt att man måste betala avgifterna innan man får paketet.

Dessutom ar det oftast sa att om man bestaller nagot via ett foretag sa har de avtal med antingen Fedex eller UPS, sa man far oftast bara acceptera det 'shipping' foretag de anvander.
Ja, så är det ju oftast. Men ibland har man ett val. Och har man ett val och vill ha sitt paket snabbt ska man inte välja ett där man får betala först och sen få varan, utan att man får betala på faktura för att bolaget inte är så snåla att de vägrar lägga ut avgiften så att du ska få ditt paket i tid.

Jag har fått åka och hämta varorna vid terminalen själv två ggr.
Fått avi - åkt dit - betalat moms - fått mitt paket ....

I eller från USA används mestadels Fedex eller UPS. Om frakten ingår i priset så bestämmer avsändaren på vilket sätt paketet skeppas. Om du själv ska stå för frakten har du rätt att själv välja skeppningssätt. Oavsett vilket så eftersom paketet är skickat till privatperson brukar regeln vara att tull/moms ska antingen betalas innan paketet körs ut eller senast när paketet lämnas ut och detta ska gälla oavsett vilket 3:e land paketet skickas ifrån. Företag kan vara "hemtagare" och betala tull/moms på räkning efter importförtullning, de får i så fall sitt paket utkört så snart det anländer till Sverige.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 075
Senast: KesoNeso
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 865
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V